اکتشاف و ماشین آلات

در اداره کل زمین‌شناسی منطقه شمال باختری کشور صورت گرفت:

راه‌اندازی آزمایشگاه زیست‌محیطی آذربایجان شرقی همزمان با شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

راه‌اندازی آزمایشگاه زیست‌محیطی آذربایجان شرقی همزمان با شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز - همزمان به شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، آزمایشگاه محیط زیست با حضور معاون اقتصادی استانداری استان آذربایجان شرقی افتتاح شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بر اساس این گزارش، مدیرکل زمین‌شناسی منطقه شمال باختری در این زمینه گفت: راه اندازی این آزمایشگاه در منطقه شمال باختری به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را به فال نیک می گیریم.
عبدالحمید سرتیپی ضمن ابراز امیدواری از این‌که این مطالعات در جهت ارتقا و افزایش شاخص‌های سلامت انسان تاثیرگذار باشد، افزود: بهبود و حفظ کیفیت زندگی ساکنان کره زمین به عنوان ماموریت سازمان‌های زمین‌شناسی دنیا تعریف شده که امیدواریم ما نیز بتوانیم گام های مناسب و مضاعف تری برداریم.
راه‌اندازی این آزمایشگاه با توجه به فراهم بودن زیر ساخت‌های اصلی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.
نمونه‌های آنالیز آب با توجه به ماندگاری بسیار کم می‌بایست در شرایط خاص حفاظت و نگهداری شوند و در کمترین زمان مورد آنالیز قرار گیرند که با راه‌اندازی این بخش خواهیم توانست به این نیازها پاسخ دهیم.
شایان ذکر است، در راستای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی زیست محیطی و زمین‌شناسی پزشکی در منطقه شمال باختری راه‌اندازی آزمایشگاه آنالیز آب و خاک یک ضرورت در برنامه‌های توسعه‌ای زمین‌شناسی منطقه شمال باختری تعریف شده است.
گفتنی است، از آنجا که شناخت آلاینده‌های طبیعی با منشاء زمین‌شناختی در شکل‌گیری مشکلات زیست‌محیطی و ایجاد بیماری‌های مختلف در راستای اهداف سازمان‌های زمین‌شناسی تبیین شده، مرکز زمین‌شناسی شمال باختری از سال 1397 در چندین منطقه مبادرت به تهیه نقشه‌های زیست‌محیطی و زمین‌شناسی پزشکی با مشارکت و همکاری دفتر زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات و زمین‌شناسی زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کرده که از جمله تهیه نقشه زیست محیطی منطقه نوشان علیا و سیلوانا در قالب ورقه‌های یک‌بیست‌وپنج‌هزارم در راستای ایجاد و توسعه شهرکی در این منطقه انجام شده و همچنین مخاطرات زیست محیطی منطقه تکاب، سردشت، مایان و سبلان نیز در دست مطالعه است.
بر اساس این گزارش، راه‌اندازی آزمایشگاه آب با امکان استخراج و تعیین پارامترهای شاخص کیفیت آب در آزمایشگاه مرکز زمین‌شناسی شمال باختری یک اقدام موثر در تسریع مطالعات و صرفه‌جویی در هزینه‌های مطالعاتی است.
در این آزمایشگاه تمام پارامترهای شیمیایی لازم از قبیل نیترات، نیتریت، فسفات، پتاسیم، سدیم، منیزیم، کلسیم، کلرید، بیکربنات و ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی مجموع ذرات جامد محلول(TDS)،شاخص هدایت الکتریکی (EC)،و اسیدیته (PH) و فلزات سنگین و سمی شامل آرسنیک، جیوه، سرب، سلنیم، کروم، کبالت، نیکل، مس، آلومینیوم، آهن قابل اندازه‌گیری است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد