اخبار استان ها

فعال‌سازی کارخانه‌های تعطیل‌شده سمنان در اوج تحریم‌ها

فعال‌سازی کارخانه‌های تعطیل‌شده سمنان در اوج تحریم‌ها
پایگاه خبری معدن نیوز- استاندار سمنان معتقد است که بخش اقتصادی این استان کمترین اثر را از تحریم‌های ظالمانه امریکا پذیرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علیرضا آشناگر در شورای اداری سمنان که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای تولیدی استان سمنان هم در حوزه صنعتی و هم در حوزه معدنی کمترین اثرپذیری را از تحریم‌ها داشته‌اند و به همین دلیل استان سمنان در یک سال اخیر توانسته 100درصد تعهد اشتغال خود را محقق کند.


وی ادامه داد: با وجود فشارهای اقتصادی در این مدت نه تنها کارخانه‌ای در استان تعطیل نشده بلکه با تلاش فعالان بخش خصوصی و مسوولان ذی‌ربط 10 واحد از 43 واحد تولیدی تعطیل‌شده و مشکل‌دار استان نیز فعال شدند. ضمن اینکه اعتراضات کارخانه‌ها و نیروی انسانی آنها کاهش محسوسی داشته است.

آشناگر با بیان اینکه 10 واحد تملیک‌شده استان فعال شدند ادامه داد: این واحدها عمدتا به سرمایه‌گذاران جدیدی واگذار و فعال شدند.

استاندار سمنان با بیان اینکه بیش از 65درصد بیمه‌شدگان استان تحت‌پوشش تامین اجتماعی هستند افزود: این مهم نشان می‌دهد که زندگی اکثریت مردم استان به بخش‌های صنعت و معدن وابسته است.

وی به نقش مهم ستاد تسهیل و رونق تولید استان در این توفیقات اشاره و خاطرنشان کرد: این ستاد با جذب 85درصدی تسهیلات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نقش مهمی در حفظ اشتغال و تحقق تعهدات اشتغال استان داشته است.

وی با بیان اینکه استان سمنان در بخش‌های مختلف و از جمله در صنعت، معدن و کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار است گفت: انتظار می‌رود دولت با توجه به این ظرفیت‌ها نگاه ویژه‌ای به استان سمنان داشته باشد.

آشناگر از نزدیکی به پایتخت و همجواری با هشت استان پرجمعیت به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم استان سمنان نام برد و اضافه کرد: نقش اقتصادی استان سمنان تنها محدود به جغرافیای استان نیست و نقشی ملی و فراتر از جغرافیای استانی دارد.

این مقام ارشد اجرایی بر ضرورت توجه ویژه به استان تاکید و تصریح کرد: اگر به این ظرفیت‌ها نگاه ویژه‌ای نشود هم توسعه استان و هم بحث تثبیت جمعیتی در آن با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در استان سمنان بیش از متوسط‌های کشوری است گفت: نرخ رشد جمعیت در استان 2.6 است و این در حالی است که این رقم در سطح ملی 1.7درصد است. البته رشد جمعیت در برخی نقاط استان همچون گرمسار 5.8درصد است که این مهم نشان از وجود فرصت‌های متنوع در این استان دارد.

آشناگر از کمبود منابع آبی به عنوان مهمترین مشکل مبتلابه این استان پهناور نام برد و بیان کرد: متوسط بارندگی در استان بسیار کمتر از متوسط کشوری است ضمن آنکه تبخیر در این استان نیز بسیار فراتر از میانگین‌ کشوری است لذا باید در بحث تامین منابع آبی توجه ویژه‌ای به استان شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان از برداشت 77درصدی از منابع آبی زیرزمینی این استان خبر داد و گفت: استان سمنان فاقد آب سطحی آنچنانی است و میزان برداشت از منابع زمینی در آن نیز 77درصد است که بسیار بالاتر از میانگین کشوری این شاخص در کشور است که 55درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی در استان با وجود عدم گستردگی از ارزش‌افزوده بالایی برخورداست گفت: تنها پسته دامغان به عنوان یک محصول استراتژیک سالانه افزون بر 3000میلیارد تومان تولید ثروت می‌کند. همچنین شرق استان و خصوصا شاهرود از محصولات باغی شاخص و قابل توجهی برخوردار است.

استاندار سمنان کسری مخازن آبی این استان را بیش از 150 میلیون مترمکعب برشمرد و گفت: طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی که خوشبختانه با رای بالای نمایندگان به تصویب مجلس رسید می‌تواند فرصت‌های خوبی در استان سمنان ایجاد کند.

آشناگر برآورد اولیه برای اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح می‌تواند منافع زیادی برای همه کشور و از جمله تهران و استان‌های همجوار سمنان که سرریز نیروی کار آنها جذب استان می‌شود؛ به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کویر در استان سمنان گفت: حدود 80درصد پهنه استان سمنان را مناطق کویری و بیابانی تشکیل می‌دهد و این مناطق هم می‌تواند فرصت‌های خوبی به ویژه در حوزه گردشگری پیش روی استان بگذارد و هم می‌تواند منشاء چالش‌ها و تهدیداتی برای این استان پهناور باشد.

آشناگر در بخش دیگری به تمجید از عملکرد دکتر علوی و وزارتخانه تحت‌ امرش پرداخت و گفت: تامین امنیت و اشراف اطلاعاتی از سوی این وزارتخانه به ویژه در دولت تدبیر و امید، درخشان بوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد