رویدادها و گزارش های ویژه

آغاز طوفانی کنفرانس قراضه، بیلت، آهن اسفنجی و الکترود گرافیتی استیل مینت/ گزارش معدن نیوز از نخستین روز کنفرانس بانکوک

آغاز طوفانی کنفرانس قراضه، بیلت، آهن اسفنجی و الکترود گرافیتی استیل مینت/ گزارش معدن نیوز از نخستین روز کنفرانس بانکوک
پایگاه خبری معدن نیوز- روز نخست چهارمین اجلاس تجاری قراضه فولادی، بیلت و آهن اسفنجی استیل مینت در بازارهای نوظهور و دومین کنفرانس جهانی الکترود گرافیت در بانکوک آغاز بکار کرد. این کنفرانس سه روزه خواهد بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، چین و هند دو کشور اصلی هستند که نام آنها همواره در کنفرانس های مربوط به فولاد دیده می شود.
برخی وجوه مشتکری متداول مانند خودروهای با کیفیت خوب، ساخت و سازهای سطح بالا و رشد زیرساخت ها وجود دارد اما به نظر می رسد در حال حاضر چیزی در حال گسترش است و موانعی برای رشد وجود دارد و یکی از دلایل آن جنگ تجاری میان آمریکا و چین است که منجر به کندی مصرف فولاد صنایع شده است.
در این همایش سه روزه سناریوهای مختلف با جزئیات آن پیگیری خواهد شد.
موضوع اصلی در این کنفرانس توجه به محیط زیست می باشد. هند به زودی سیاست بازیافت فلزات را در پیش خواهد گرفت درحالی که چین نیز به طور فزاینده ای مصرف قراضه را در پیش خواهد گرفت و به پیش خواهد رفت. یک موضوع جدی در این بین وجود دارد و آن افزایش مصرف فولاد بازیافت شده در آسیا است.
Rajiv Mangal مدیرعامل شرکت تاتا استیل تایلند سخنران اصلی این کنفرانس مشاهدات عینی خود را برای مخاطبان ارائه نمود. وی گفت بازارهای سنگ آهن و فولاد ارتباط نزدیک با تقاضای چین دارد و هرگونه اخباری درمورد تقاضای و عرضه این کشور بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.
وی اعلام کرد، براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، در شش ماهه گذشته رشد فولاد جهان 6 درصد بود. تولید فولاد آسیا رو به افزایش است و اروپا شاهد کاهش تولید می باشد. CIS اما شاهد تثبیت تولید می باشد. در چین نیز حجم اضافه شده و افزایش تولید توسط مصرف پوشانده می شود. بازیگران جهانی تمایل زیادی دارند که سطح صادرات فولاد چین در حدود 70 میلیون تن باقی بماند. اما سوال اصلی این است که صادرات چین به خارج از مرزهای این کشور در همین حدود 70 میلیون تن باقی می ماند یا نه یا اینکه الا خواهد رفت؟
Mangal گفت: بررسی این مسائل مهم است چون بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. تولید گازهای گلخانه ای هنجارهایی است که بخش خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. در ژانویه تا جولای 2019، تولید و فروش خودرو چین به ترتیب 13 درصد و 11 درصد کاهش یافت و در هند افت تولید و مصرف خودرو در برهه آوریل تا جولای 11 درصد بود. این کاهش تولید خودرو در هند و چین بر میزان مصرف محصولات تخت تاثیرگذار بوده و مصرف این اقلام را 14 درصد کاهش داده است.
بنابراین ابتدا باید دید محصولات طویل فولادی تحت شرایط فعلی بازدهی بهتری خواهند داشت یا خیر؟ آیا فرصتی برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان بیلت وجود دارد؟
دوم آنکه سنگ آهن به دلیل نگرانی ناشی از شکست سد باطله واله در برزیل در برهه ای از 120 دلار نیز عبور کرد درحالی که حالت طبیعی آن 60 تا 70 دلار در هر تن است.
اما ما شاهد قیمت های در حدود 100 دلار در بازار این ماده معدنی هستیم. این افزایش در شرایطی اتفاق می افتد که صنایع فولاد در شرایط سودآوری مطلوبی قرار ندارند و این امر می تواند سودآوری فولادسازان را تحت تاثیر قرار دهد.
سوم آنکه با توجه به کاهش سودآوری فولادسازان بهای سنگ آهن تا چه میزان بالا باقی خواهد ماند و در چند ماه آینده وضعیت این ماده خام چگونه خواهد بود؟
در ادامه این همایش درخصوص قراضه فولادی و کوره های قوس الکتریکی در سال 2020، Hongmei Li رئیس تحریریه Mysteel با بیان اینکه ظرفیت فولاد از 1.13 میلیارد تن به زیر یک میلیارد تن سالانه خواهد رسید گفت: این درحالی است که ضریب بهره وری از ظرفیت ها از 70 درصد فعلی به 80 درصد افزایش می یابد تا شاهد بقای واحدهای فولادی باشیم.
وی گفت مصرف کل انرژی حدود 12 کیلوگرم در هر تن کاهش خواهد یافت لذا کارخانه ها باید به دنبال بازارهای ویژه ای بوده و متمرکز شوند و همچنین فرصت های سرمایه گذاری در خارج از کشورهای خود را کشف نمایند.
Li Shubin معاون رئیس انجمن بازیافت فلزات چین (CAMU) نیز در این کنفرانس گفت: نسبت استفاده از قراضه در چین 20.5 درصد شده که بعد از آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا قرار دارد. البته سیاست هایی برای افزایش تولید قراضه و استفاده از قراضه در دست اقدام دارد.
Qian Yi نیز درمورد رشد فولادسازای به روش کوره قوس الکتریکی در چین صحبت کرد و گفت: تلاش های دولت چین در حفاظت از محیط زیست زمینه توسعه اینگونه فولادسازی در چین بوده است اما هنوز هم ظرفیت های توسعه و رشد تولید به روش قوس الکتریکی در چین وجود دارد.
Johnson مدیرعامل گروه Vertical در مورد بازار فولاد و مذاکرات تجاری آمریکا و چین تمرکز کرد. وی یک بررسی جامع از بازار فولاد آمریکا داشت و به روند قیمتی ورق گرم در بازار آمریکا اشاره کرد. همانطور که انتظار می رفت بعد از اوج گیری قیمت ها تا 290 دلار در کوتاه مدت، با 11 جولای 2019 حدود 41 درصد سقوط کرد. وی هچنین گفت: به نظر می رسد اقتصاد چین بیمار شده و درگیر یک مریضی است. اقتصاد چین در حال افول می باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد