اخبار استان ها

معادن گلستان ایمنی کافی ندارند/مراقب تکرار حوادث مرگبار نظیر زمستان یورت باشیم

معادن گلستان ایمنی کافی ندارند/مراقب تکرار حوادث مرگبار نظیر زمستان یورت باشیم
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت که معادن این استان از ایمنی کافی برخوردار نبوده و بی توجهی به آن می تواند زمینه ساز تکرار حادثه مرگبار زمستان یورت آزادشهر باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سعید مازندرانی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: بازرسی و نظارت بر عملکرد این معادن به صورت منظم و ماهانه توسط اداره کل تعاون، سازمان صنعت و معدن و دادگستری گلستان انجام می شود تا در صورت لزوم فعالیت آن ها متوقف شود.

وی بیان کرد: لوازم ایمنی فرسوده و قدیمی، تهویه نامناسب و ضرورت نصب دستگاه گازسنج از جمله مشکلات معادن گلستان است که به دلیل گرانی تجهیزات و هزینه فراوان برخورداری از این امکانات، تهیه آن بدون حمایت نهادهای مرتبط دولتی و اعطای تسهیلات امکان پذیر نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: برای جلوگیری از بروز اتفاق مشابه معدن زمستان یورت، علاوه بر اهتمام به لزوم فراهم آوردن امکانات ایمنی، آموزش مستمر کارگان در حال انجام است.

معدن زغال سنگ آزادشهر در نزدیکی روستای زمستان یورت واقع در شرق استان گلستان 13 اردیبهشت سال 96 منفجر شد که بر اثر این حادثه 43 نفر از کارگران معدن جان باختند و بیش از 70 نفر مجروح و مصدوم شدند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه به سرنوشت صنایع آسیب دیده در سیل اخیر استان اشاره کرد و گفت: بر اثر این حادثه قهری و تعطیلی 126 واحد تولیدی حدود 2 هزار و 300 نفر از بیمه بیکاری استفاده کردند که در زمان حاضر فقط 5 واحد صنعتی همچنان تعطیل و کارگران آن با مقرری دریافتی امرار معاش می کنند.

مازندرانی بیان کرد: روند کاهش بیکاران استان گلستان تا سال گذشته مطلوب و به 9.8 درصد رسید اما وقوع سیل و تبعات ناشی از آن رقم بیکاری استان را به 11 درصد رساند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: تکمیل و بهره برداری از طرح های در دست اقدام می تواند این رقم را در پایان تابستان به 10 درصد برساند.

مازندرانی گفت: با راه اندازی 4 هزار و 70 طرح در دست اجرای بخش تعاونی با پرداخت 3 هزار میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات 6 هزار و 700 شغل در استان ایجاد می شود که می تواند نقش موثری بر کاهش آمار بیکاری استان داشته باشد.

 وی بیان کرد که 50 درصد این طرح های جدید 40 درصد توسعه ای و مابقی مربوط به افزایش سرمایه در گردش صنایع و واحدهای تولیدی است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: تولید قارچ، بومگردی، تولید پوشاک، باغداری، فراوری ابریشم، دامداری و زنبورداری از جمله طرح های اجرای شده بخش تعاونی گلستان است.

 مازندرانی بر ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی برای افزایش بهره وری از تولیدات تعاونی ها و بیشتر شدن درآمد آن ها تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه تعاونی پسته روستای قازان قایه مراوه تپه پارسال از طریق صادرات 50 تن پسته وحشی بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کرد که راه اندازی صنایع تبدیلی می تواند رقم این سودها را اضافه کند.

 وی اظهار داشت: این روستا دارای درختچه های پسته وحشی در وسعتی فراوان است که برای توسعه فعالیت‌های این بخش، یک تعاونی با عضویت همه ساکنین روستا تشکیل و زمین 5 هکتاری برای فعالیت در این بخش از منابع طبیعی اخذ شد.

 وی همچنین گفت که تعاونی‌های گلستان سال گذشته بیش از 30 میلیون دلار صادرات از طریق فروش محصولاتی مانند صنایع دستی، گوشت مرغ، فرش، ید و پسته درآمد کسب کردند.

 گفتنی است وسعت ذخیره گاه ژنتیکی پسته مراوه تپه در 60 سال گذشته 50 هزار هکتار بوده که به علت برداشت زود هنگام محصول، چرای بی رویه دام و قطع درختان به هفت هزار هکتار کاهش یافت که برای احیا و توسعه این ذخیره گاه، در اختیار شرکت تعاونی پسته بصیرت مراوه تپه قرار گرفت.

 سابقه ژنتیکی درخت پسته وحشی در مراوه تپه بیش از 800 سال برآورد می شود.

 مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان همچنین گفت که این استان 2 هزار و 700 تعاونی فعال دارد که نیمی از آن ها در بخش های مرتبط با کشاورزی فعالیت دارند.

اقتصاد استان گلستان با نزدیک به 1.9 میلیون نفر جمعیت در سطح 14 شهرستان؛ روستامحور بوده و بر پایه کشاورزی و دامداری است هرچند جاذبه گردشگری هم دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد