رویدادها و گزارش های ویژه

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "دستورالعمل تعیین مرز تغییر روش استخراج از روباز به زیرزمینی"

معرفی کتاب "دستورالعمل تعیین مرز تغییر روش استخراج از روباز به زیرزمینی"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش نهم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "دستورالعمل تعیین مرز تغییر روش استخراج از روباز به زیرزمینی" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، به طور کلی، عملیات استخراجی شامل باز کردن و آماده سازی کانسار، حفاری، آتشباری، بارگیری و در نهایت باربری و حمل مواد استخراجی است. این عملیات بسته به عواملی مانند زمین شناسی و ویژگی‌ های هندسی کانسار نظیر اندازه، شکل، شیب و عمق، ویژگی‌ های فیزیکی و مکانی کی ماده معدنی و سنگ ‌ های درونگیر، وضعیت آب ‌ های زیر زمینی، عوامل اقتصادی مانند هزینه ‌ های نسبی استخراج، هزینه ‌ های عملیاتی ، آهنگ تنزیل، سرمایه اولیه مورد نیاز، میزان تولید، ظرفیت ماشین ‌ آلات و بازیابی، ملاحظات زیست محیطی، جلوگیری از آلوده شدن آب، خاک و هوا و جنبه ‌ های ایمنی دارد و به یکی از روش ‌ های سطحی، زیرزمینی یا ترکیبی از آن ‌ ها انجام می ‌ شود.

استخراج روباز به عنوان یکی از متداول ‌ ترین روش ‌ های استخراج، مزایای بیشتر ی به ویژه از نقطه نظر بازیابی، ظرفیت تولید و مکانیزاسیون، کنترل عیار، ملاحظات اقتصادی، انعطاف ‌ پذیری و ایمنی نسبت به روش ‌ های زیرزمینی دارد. استخراج زیر زمینی از جنبه ‌ های زیست محیطی و اجتماعی مطلوب ‌ تر است و اغلب محدوده کمتری از سطح زمین را تحت تاثیر قرار می ‌ دهد.

کانسارهای زیادی از سطح زمین و یا نزدیکی آن شروع می ‌ شوند و تا عمق زیادی گسترش دارند. در ارتباط با این نوع کانسارها اگر چه شروع استخراج از سطح زمین با روش روباز است، اما در نهایت در اعماق زیاد باید در مورد ادامه استخراج به روش روباز و یا تغییر روش به زیرزمینی تصمیم ‌ گیری کرد. اگر استخراج در این عمق به روش روباز ادامه پیدا کند، نسبت باطله ‌ برداری به میزان قابل توجه ای افزایش خواهد یافت، اما در صورت استخراج مابقی کانسار با یکی از روش ‌ های ز یرزمینی سود بیشتری عاید خواهد شد.

برخی از بزرگ ‌ ترین معادن جهان طی سال ‌ های آینده به انتهای محدوده نهایی روباز خواهند رسید، همچنین در برنامه ‌ ریزی برای سایر معادن، تغییر از روش روباز به یکی از روش ‌ های زیرزمینی به دلیل افزایش عمق استخراج و ملاحضات زیست محیطی در دست بررسی است. از روش ‌ های متداول استخراج زیر زمینی تخریب بلوکی است که با توجه به آهنگ تولید بالا و هزینه ‌ های پایین آن، به عنوان رقیب اصلی روش روباز به شمار می ‌ رود.

کتاب "دستورالعمل تعیین مرز تغییر روش استخراج از روباز به زیرزمینی" توسط برنامه تهیه ضوابط و معیارهای معدن- وزارت صنعت، معدن و تجارت گردآوری شده است و توسط سازمان نظام مهندسی معدن انتشار یافته است و قیمت آن 60000 ریال است.

در تدوین کتاب سعی بر آن بوده که دستورالعمل تدوین شده از جنبه ‌ های اجرایی با شرایط بومی معادن ایران سازگار باشد. در ارتباط با کانسارهای موجود در ایران و مساله استخراج ترکیبی روباز و زیرزمینی و همچنین تعیین مرز تغییر روش می ‌ توان از این کتاب استفاده کرد.

این کتاب دارای 3 فصل است که شامل 1- مبانی تغییر روش استخراج از روباز به زیرزمینی، 2- روش ‌ های تعیین مرز تغییر روش استخراج از روباز به زیرزمینی، 3- دستورالعمل تعیین مرز تغییر روش استخراج می ‌ باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد