فولاد و آهن

به بهانه انتصاب مدیرعامل جوان فولاد خراسان؛ او کیست و چه شرکتی را تحویل گرفته است؟/ سه پیشنهاد معدن نیوز به مدیرعامل جوان

به بهانه انتصاب مدیرعامل جوان فولاد خراسان؛ او کیست و چه شرکتی را تحویل گرفته است؟/ سه پیشنهاد معدن نیوز به مدیرعامل جوان
پایگاه خبری معدن نیوز - در اوایل هفته جاری کسری غفوری ۳۸ ساله بر مسند مدیرعاملی فولاد خراسان نشست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگترین کارخانه فولادی شرق کشور و یکی از قطب های تولید فولاد کشور از سال 80 به بهره برداری رسیده و تولید را آغاز کرد. ظرفیت سالانه این مجتمع صنعتی 1.4 میلیون تن فولاد خام، 600 هزار تن نورد، 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی و 2.5 میلیون تن گندله سازی می باشد به صورتی که برای 5 هزار نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است و محصولات آن در صنایع ساختمانی، عمرانی و شرکت های نوردکار مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات این شرکت علاوه بر بازار داخل، در بازارهای صادراتی نیز قابل عرضه می باشد.

اما کسری غفوری کیست؟

اطلاعات نویسنده این مطلب به دوران فعالیت غفوری در طلای زرشوران باز می گردد. وی در برهه ای عضو هیئت مدیره طلای زرشوران بود و نام وی در مدیریت بنگاه های معدنی و فلزی، از انتصاب وی در ریاست هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی توسعه ملی بیشتر شنیده شد. در آن دوره فخراله مولایی مدیرعامل و کسری غفوری رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل در شرکت معدنی و صنعتی توسعه ملی بود که این شرکت دو خط تولید کنسانتره و گندله را در منطقه معدنی سنگان در دستور کار خود داشت و در نهایت به فولاد خوزستان واگذار شد تا پاسخگوی نیاز مواد اولیه این فولادساز در جنوب کشور باشد.

حضور کسری غفوری در گروه توسعه ملی دو دستاورد داشت یکی آنکه با سفرهای پیاپی وی به منطقه سنگان و پیگیری های ویژه او طرح های شرکت در منطقه سنگان چند ماه زودتر از موعد به بهره برداری رسیده و همزمان با دیگر طرح های منطقه همچون اپال پارسیان سنگان در زمستان 96 با حضور جهانگیری معاون اول افتتاح شد.

همچنین نمی توان از نقش غفوری در کنار سیاستگذاری و حمایت خداداد غریب پور مدیر عامل وقت هلدینگ توسعه ملی در فرایند واگذاری و تغییر مدیریت سهام شرکت معدنی و صنعتی توسعه ملی به فولاد خوزستان که از اتفاقات خوب حوزه معدنی و دستاورد دوم حضور وی به شمار می رود و توانست کمک شایانی به تکمیل و توسعه زنجیره و فرایند تولید در فولاد خوزستان نماید، غافل شد.

تجربه دیگر غفوری در مدیرعاملی گروه ملی صنعتی فولاد ایران می باشد. وی پس از توسعه ملی مدیرعاملی در گروه ملی صنعتی فولاد ایران را تجربه کرد و در کارنامه خود به ثبت رساند و حضور وی در این کارخانه درست زمانی بود که اوج درگیری ها و حقوق عقب افتاده کارگران را شاهد بودیم و حتی تولید در این واحد فولادی تعطیل شده بود. با توجه به اثبات عدم صلاحیت سهامدارنی که شرکت به آنها واگذار شده بود این شرکت مسترد شده و به گروه توسعه ملی که زیرمجموعه بانک ملی است واگذار گردید. در زمانی که بسیاری تمایلی به قبول مسئولیت مدیرعاملی این کارخانه ورشکسته نداشتند کسری غفوری با قبول مسئولیت، مدیرعاملی این مجموعه را پذیرفت و حدود یک سال مدیرعامل این مجموعه بود.

از جمله دستاوردهای غفوری در این دوره یک ساله پرداخت و بروز شدن حقوق و مطالبات معوق کارکنان و کارگران شرکت بود و علاوه بر این، با پیگیری ها و تعاملات انجام شده، شرکت را در مدار تولید قرار داد.

وی توانست با هم افزایی بدنه کارکنان شرکت و تعامل با فولاد خوزستان و البته حمایتهای هلدینگ توسعه ملی ضمن تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه، تولید را مجددا در این واحد صنعتی آغاز نماید.

گفتنی است، در آبان ماه سال گذشته نیز که غفوری مدیرعامل این شرکت بود با صدور مجوزی از سوی وزارت صمت، امکان فروش 75 درصد تولیدات کارخانه گروه ملی فولاد ایران خارج از بورس فراهم شد. به عبارت دیگر بر اساس مجوزی که برای شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران صادر شده بود، این کارخانه توانست تولیدات خود را که قبلا به مقدار 25 درصد خارج از بورس به فروش می‌رسید، تا سقف 75 درصد خارج از بورس به فروش برساند که موفقیتی دیگر در کارنامه مدیریتی غفوری در این شرکت‌ محسوب می گردد.

جای خوشحالی است که این نگاه در میان سهامداران دولتی بنگاه های تولیدی ایجاد شده که از جوانان در مدیریت مجموعه ها استفاده نمایند. جوانانی که خودشان را در مسند مدیریت بنگاه ها، مجموعه ها و شرکت های دیگری به نیکی نشان داده اند و احتمالا می توانند از عهده مسئولیت محوله بر آیند.

معدن نیوز به نوبه خود برای کسری غفوری آرزوی موفقیت در این مسند دارد و برای او که البته پیش بینی می شود در این جایگاه نیز موفق عمل نماید چند توصیه دوستانه و دلسوزانه دارد:

اول آنکه موضوع به تعویق افتادن راه اندازی خط کنسانتره سازی فولاد خراسان که ابهامات بسیاری داشته، چه بسا زنجیره هایی در سالهای اخیر در سایر شرکت ها به نتیجه و بهره برداری رسیده است و عجیب است که فولاد خراسان علیرغم راه اندازی واحد گندله سازی آن و دارا بودن پهنه در منطقه سنگان، هنوز خط کنسانتره سازی آن راه اندازی نشده است. غیر از اینکه انتظار می رود مدیریت جدید در خصوص این مسئله تلاش مضاعف نماید تا زنجیره کامل در این شرکت شکل بگیرد بلکه باید ابعاد پنهان موضوع نیز بیشتر بررسی شود که هم تجربه ای برای زنجیره فولاد باشد و هم شفاف سازی صورت پذیرد.

دوم آنکه با توجه به پتانسیل و قابلیت های صنعتی و صادراتی فولاد خراسان پیشنهاد می شود مدیرعامل جدید ترکیب مدیریتی و منصوبین مدیرعامل سابق را تغییر داده و شرکت را از حضور مدیران جوانی همچون خودش در اداره امور بهره مند نماید.

چراکه نیاز است در دوران تحریم که به گفته بسیاری از مسئولین کشور به نوعی در جنگ اقتصادی می باشد، نیاز است در حوزه بنگاه داری و اقتصادی آرایش جنگی به خود گرفته و قطعا تیم مدیریتی سابق فولاد خراسان متاثر از مدیرعامل سابق توان فعالیت در قالب آرایش جنگی را نداشته که اگر داشت قطعا وضعیت شرکت بهتر از اینها بود.

لذا پیشنهاد می گردد که مدیرعامل جدید نسبت به تغییر تیم مدیریتی سابق اقدام نموده و از جوانان توانمند استفاده نماید چرا که در شرایط تحریم نیاز است که تیمی چابک برای تامین همه نیازهای تولید و همچنین حوزه فروش و نیز برای تامین ارز مورد نیاز طرح های توسعه ای و نقش استراتژیک صادرات ایفای نقش نماید.

سوم آنکه پیشنهاد موکد می شود که حتما مدیرعامل جدید در خصوص تیم فعال در گروه روابط عمومی شرکت تجدید نظر نماید. گروه روابط عمومی شرکت فولاد خراسان نشان داده که به هیچ وجه حوزه روابط عمومی یک بنگاه تولیدی را درک نکرده و ما در چند سال اخیر شاهد یک نشست خبری و یک حرکت رسانه ای درست از این مجموعه بودیم آن هم درست سه روز قبل از تودیع مدیرعامل سابق و با پیگیری و اقدام روابط عمومی ایمیدرو بوده است و روابط عمومی فولاد خراسان هیچ نقش و اقدام موثری در حوزه روابط عمومی و تعاملات رسانه ای نداشته است.

این گروه نه در حوزه پاسخگویی، نه ایجاد ارتباط و تعامل با رسانه ها و پیگیری مسائل و موارد مطروحه عملکرد مطلوبی نداشته و با توجه به اینکه روحیه مدیرعامل سابق، روحیه پاسخگویی به رسانه نبوده لذا گروه روابط عمومی شرکت نیز چنین قالبی به خود گرفته است و پیشنهاد می شود نسبت به استقرار یک تیم فعال و پویا و فهیم اقدام شود در غیر این صورت تلاش های کارکنان و تلاشگران این مجموعه عظیم فولادی و مدیرعامل جوان و با انگیزه آن مغفول و نادیده خواهد ماند.

البته این سوال همیشه وجود داشته که در این مجموعه فولادی چه خبر بوده که همیشه یک فضای بسته در تعامل با رسانه ها در این شرکت وجود داشته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد