معدن

عوارض ۲۵ درصدی برای مواد خام معدنی به دلیل ساماندهی صادرات با هدف حفظ تولید داخل و جلوگیری از خام فروشی

عوارض ۲۵ درصدی برای مواد خام معدنی به دلیل ساماندهی صادرات با هدف حفظ تولید داخل و جلوگیری از خام فروشی
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از وضع عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای مواد خام معدنی در کشور خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، «جعفر سرقینی» افزود: وضع این عوارض در راستای دستور العمل ابلاغی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد صادرات و ساماندهی صادرات با هدف حفظ تولید داخل و جلوگیری از خام فروشی بوده است.
وی اظهارداشت: عوارض برای صادرات مواد معدنی خام پیش از این نیز از سوی وزارت اقتصاد تصویب، ابلاغ و اجرا می شد منتها رقم این عوارض بازدارنده نبود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عوارض صادراتی برای مواد خام سال گذشته و امسال به ترتیب پنج و هشت درصد بوده است.
وی افزود: امسال درصد قابل توجهی مواد خام معدنی بویژه سنگ آهن روی ریل صادرات قرار گرفته در حالیکه واحدهای تولیدی داخل خودبا کمبود مواد اولیه مواجه بوده اند.
سرقینی اظهارداشت: کمیته بند یک دستورالعمل مدنظر ششم شهریور ماه سال جاری با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس اتاق بازرگانی ایران به ریاست «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل و عوارض 20 تا 25 درصدی برای مواد خام معدنی تصویب کرد.
وی گفت: این عوارض از اول مهر ماه سال جاری در کشور اعمال می شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: متاسفانه مواد معدنی خام بویژه سنگ آهن به دلیل بازدارنده نبودن عوارض صادراتی بیشتر برای رونق اقتصاد چین از کشور خارج می شد.
وی اظهارداشت: شعار محوری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری «رونق تولید» تعیین شده است طبق قاعده انتظار می رود تولید صنعت فولاد ایران نسبت به سال گذشته سه تا چهار میلیون تن بیشتر شود.
سرقینی گفت: جلوگیری از صادرات مواد خام معدنی موجب رونق تولید داخلی، ایجادو حفظ اشتغال موجود، رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و بسیاری موارد دیگر می شود.
وی افزود: عوارض چیزی نیست که در کشور ایران رایج باشد بلکه اکثر کشورها به خصوص در مورد صادرات مواد معدنی خام به شدت سخت گیری می کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: برای مثال همین کشور افغانستان که در همسایگی ایران قرار دارد به هیچ عنوان اجازه صادرات مواد معدنی خام معدنی ولو با اعمال عوارض را نمی دهد.
وی یادآورشد: برای تمامی مواد خام معدنی که عوارض صادراتی وضع شده خوشبختانه تکنولوژی، ماشین آلات و خطوط تولید برای فرآوری این مواد در کشور وجود دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد