سنگ آهن و ذغال سنگ

نیاز ۳۰ میلیون تنی صنایع داخلی به سنگ آهن تا ۶ سال آینده

نیاز ۳۰ میلیون تنی صنایع داخلی به سنگ آهن تا ۶ سال آینده
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان گفت: فارغ از پهنه‌های معدنی جدید و معادن کوچک بر اساس پایش انجام شده، در سال ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، با کمبود ۳۰ میلیون تنی سنگ آهن مواجه هستیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، صادق جاهدخطیبی اظهار داشت: بر اساس مطالعات شرکت ملی فولاد در قالب طرح جامع فولاد که با همکاری شرکت بین المللی فولاد تکنیک انجام شد، مشخص شد فارغ از پهنه‌های معدنی جدید و معادن کوچک بر اساس پایش انجام شده در سال 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد، با کمبود 30 میلیون تنی سنگ آهن مواجه هستیم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان افزود: صدور مجوز تأسیس واحدهای فولادی از سوی وزارت صمت، بدون توجه به میزان ذخیره سنگ آهن و نداشتن آینده نگری در این زمینه مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و کل زنجیره فولاد کشور خُسران آن را می‌بینند.

وی تصریح کرد: سنگ آهن مورد نیاز فولادسازان با سابقه که سال‌های گذشته در سخت‌ترین شرایط واحد تولیدی خود را حفظ کردند و اشتغالزایی داشتند امروز به ناچار تقسیم شده است.

خطیبی ادامه داد: یک کارخانه فولادی با اشتغالزایی حدود 15 هزار نفر مستقیم و حدود یک میلیون نفر غیرمستقیم درگیر است اما این آمار در بحث معدن 1000 نفر مستقیم و حدود 20 هزار نفر غیر مستقیم است که قابل قیاس نیست، همچنین در صنعت فولاد صنایع پایین دستی مانند ساختمان، لوازم خانگی، خودرو و ... نیز درگیر هستند لذا خام فروشی در ابعاد مختلف تأثیر منفی دارد؛ هماهنگی و مدیریت لازم در زنجیره فولاد به یک حلقه مفقوده تبدیل شده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان اظهار داشت: جایگاه ذوب‌آهن اصفهان جایگاه امروزی نیست، کارخانه ای که در آماج حملات دشمن بعثی و تحریم‌ها در کنار ساخت و راه اندازی این مجموعه عظیم صنایع دیگر مانند مبارکه، خراسان، یزد، خوزستان، قروه و ... را ساخت هم اکنون با بی‌مهری مواجه شد.

وی اضافه کرد: معادنی که بنیان این شرکت و برنامه تولیدش بر اساس آن نهاده شد با سیاست‌گذاری نادرست واگذار شدند و این مادر صنعت فولاد کشور با مشکل تأمین مواد اولیه روبه رو شده است.

خطیبی گفت: ذوب‌آهن اصفهان رسالت خود را به کشور ایفا کرد اما در حقش ظلم شد، شرکت‌های فولادی دیگر را ساخت و عایدات آن را دولت و بخش خصوصی برد اما خودش بهره‌ای نبرد.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان خاطرنشان کرد: دولت نباید اکتشافات و پهنه‌های جدید را مزایده عمومی کند، با توافق یک معدن را به ذوب‌آهن اختصاص دهد تا بتواند با ظرفیت کامل در این شرایط جنگ اقتصادی تولید داشته باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد