صنایع معدنی

در نشست خبری مدیرعامل هلدینگ و مدیران شرکت های تابعه توسعه معادن و فلزات چه گذشت؟

در نشست خبری مدیرعامل هلدینگ و مدیران شرکت های تابعه توسعه معادن و فلزات چه گذشت؟
پایگاه خبری معدن نیوز - نشست خبری هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با حضور عزیزاله عصاری و مدیران عامل برخی شرکت های زیرمجموعه این هلدینگ امروز برگزار شد.
  بزرگنمايي:

عزیزاله عصاری مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در نشست خبری؛ مواد اولیه معضل اصلی در بخش معدن است

به گزارش معدن نیوز، در این نشست خبری در ابتدا عزیزاله عصاری مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات گفت: افتخار ما است که در گروه قدرتمند معادن موفق شدیم چند کار زیربنایی را انجام دهیم که از مدیران هلدینگ های بزرگ کشور از همین تریبون قدردانی می کنم.

وی افزود: در معدن و صنایع معدنی به سراغ حلقه های مفقوده رفتیم. در نخستین بازدید از گل گهر حدود 15 هزار تن دپوی کنسانتره داشتیم که دلیل این دپو مشکل حمل و نقل بود لذا حمل و نقل ترکیبی را در این هلدینگ با همکاری شرکت ها آغاز کردیم و خوشبختانه موفق نیز بوده ایم.

وی ادامه داد: مواد اولیه در حال حاضر یکی از معضلات ما در بخش معدن است چرا که به بخش اکتشاف آنگونه که باید پرداخت نشده است. 

عصاری افزود: در دنیا برای تولید فولاد از روش کوره بلند استفاده می کنند آن هم به دلیل گران بودن انرژی اما این موضوع در کشور ما به دلیل انرژی ارزان متفاوت است.

وی تاکید کرد: فولادسازان ما نیازمند گندله هستند که البته برخی از این واحدها اقدام به راه اندازی واحد گندله سازی کردند و لذا کمبود کنسانتره دارند. آنگونه که اعلام شده است 38 میلیون تن کمبود سنگ آهن برای دست یابی به افق 1404 داریم و از اینرو کنسرسیوم اکتشاف را برای رفع این کمبود تشکیل دادیم.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: سومین حلقه مفقوده بخش معدن ارتباط صنعت و دانشگاه بود که ما موفق شدیم شرکتی را در این هلدینگ برای ایجاد صندوق جسورانه به منظور تامین سرمایه گذاری نخبگان در این بخش تشکیل دهیم.

وی گفت: در رابطه با بحث انرژی که بسیار مهم است کشور از نظر زیرساختی به آن نیازمند است و یکی از شرکت های ما در این زمینه فعالیت دارد.

عصاری در خاتمه اظهار داشت: ما نیازمند این هستیم در این شرایط تحریمی به شهامت و شجاعت مدیریت لطمه ای وارد نشود تا با تصمیم گیری های صحیح بتوانند برای برون رفت از این معضلات راهکار پیشنهاد دهند. باید به مدیران امید تزریق شود. باید محیط مدیریت به گونه ای باشد که مدیران پاک بدون هراس از پیچیدگی های شرایط فعلی گذر کنند.

مهدی پورهاشم مدیرعامل شرکت پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه، در نشست خبری هلدینگ توسعه معادن و فلزات؛ کشور در وضعیت مطلوبی در زمینه برق قرار ندارد

در ادامه این نشست خبری مهدی پورهاشم مدیرعامل شرکت پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه گفت: کشور در حال حاضر 81 هزار مگاوات نیروگاه دارد که 12 هزار مگاوات آن برق-آبی است.

وی افزود: 10 درصد نیروگاه های ما بالای 50 سال عمر مفید دارند که راندمانش بسیار پایین و هزینه نگهداری بسیار بالایی دارند و 20 درصد این نیروگاه ها بیش از 35 سال عمرشان است. از اینرو می توان گفت کشور در وضعیت مطلوبی در زمینه برق نیست.

پورهاشم ادامه داد: بایستی در سال 3 هزار مگاوات نیروگاه های قدیمی از مدار خارج شوند و نیازمند حداقل 4 میلیارد یورو سرمایه گذاری در سال هستیم که کشور قادر به تامین آن نخواهد بود. 

وی اظهار داشت: برای تاسیس یک نیروگاه حداقل 3 سال زمان نیاز داریم و صنایع بزرگ باید مسئولیت ملی خود را در نظر بگیرند و هم برق خود را تامین کنند و هم به دولت در این زمینه کمک کنند. 

وی در بخش دیگری از سحبت های خود با بیان اینکه خوشبختانه در سال 96 نیروگاه سمنان و شاهرود را خریداری کردیم گفت: نیروگاه سمنان زمانی که دولتی بود دارای مصوبه‌ای  245 میلیون یورویی برای راه‌اندازی بخش بخار بود اما متاسفانه پس از خصوصی‌سازی آن را تنفیذ نمی‌کنند درحالی که حدود یک سال است این موضوع را دنبال می کنیم.

پورهاشم تصریح کرد: اگر بخش بخار نیروگاه شاهرود به بهره‌برداری برسد 100 هزار متر مکعب گاز در ساعت صرفه‌جویی می‌شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: دولت از سال 93 تابحال قیمت خرید برق از نیروگاه‌ها را تغییر نداده و ما خواهان تعدیل قیمت برق هستیم تا بتوانیم طرح‌های توسعه را انجام دهیم.

یزدانی، مدیرعامل شرکت اکتشاف منابع معدنی پایا در نشست خبری هلدینگ توسعه معادن و فلزات؛ پیش بینی شناسایی 130 محدوده معدنی در 13 پهنه اکتشافی در 7 استان 

اهم موضوعات مطرح شده توسط یزدانی مدیرعامل شرکت اکتشاف منابع معدنی پایا به شرح ذیل می باشد:

🔻این شرکت از زمانی که دکتر کرباسیان در ایمیدرو حضور داشتند پایه گذاری شد و اجرای آن بر عهده شرکت توسعه معان و فلزات بود که با پیگیری های جناب عصاری به همراه 4 شرکت معدنی این بحث استمرار یافت و با موافقت وزیر صمت و معاونت معدنی قرار است 60 هزار کیلومتر پهنه اکتشافی به این کنسرسیوم واگذار شود.

🔻این کنسرسیوم شامل 12 شرکت بزرگ معدنی است و حدود 3 هفته می باشد که شرکت اکتشاف منابع معدنی پایا شکل گرفته است.

🔻هدف این شرکت این است با استفاده از روش های نوین اکتشاف و حفاری های عمیق بتواند معادن بزرگ در کشور را شناسایی نماید. 

🔻قرار است در 7 استان 13 پهنه اکتشافی به ما واگذار شود.

🔻پیش بینی ما این است که بتوانیم به 130 محدوده معدنی دست یابیم. 

🔻اکتشاف منابع معدنی در بهترین شرایط از ریسک بالایی برخوردار است با توجه به اینکه این 12 شرکت هدف های والایی برای خود دارند در این راستا وارد شدند و این ریسک اکتشافی را پذیرفتند.

 محمدجواد انتظاری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه (جاده، ریل، دریا) در نشست خبری هلدینگ توسعه معادن و فلزات؛ قرارداد احداث اسکله  مواد معدنی فلزی در بندر شهید رجایی فردا امضا می شود

اهم موضوعات مطرح شده توسط محمدجواد انتظاری مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه در این نشست خبری به شرح ذیل می باشد:

 🔻با توجه با افق 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد دو چالش مهم در این زمینه وجود دارد که یکی بحث اسکله و پایانه و دیگری بحث حمل مواد معدنی می باشد.

 🔻در سال 96 دی ماه شرکتی به عنوان مدیریت بین المللی همراه (جاده، ریل، دریا) تشکیل شد که ایجاد اسکله و پایانه به سرعت در صدر اهداف آن قرار گرفت شد و تفاهم نامه ای نیز با بندر شهید رجایی و سازمان بنادر در همین راستا امضا شد.

 🔻فردا و طی مراسمی در سازمان بنادر و دریانوردی قرارداد احداث اسکله به امضا خواهد رسید. 

 🔻طراحی بندر را آغاز کردیم و در ابتدا قرار بود از شرکت های متخصص خارجی در این زمینه استفاده کنیم اما به دلیل تحریم ها تنها در حد مشاوره از این شرکت ها استفاده خواهیم کرد.

 🔻180 هزار هکتار زمین در غرب بندر شهید رجایی برای ما مشخص شده است. کشتی هایی که می توانند در این اسکله پهلو بگیرند در حال حاضر 90 هزار تنی است که ما طراحی پهلوگیری کشتی های 150 هزار تنی را نیز در نظر گرفتیم.

 🔻مزیت حمل و نقل این پایانه، استفاده از حمل و نقل ریلی است.

 🔻قرار است این بندر به صورت BOT به ما تحویل داده شود که مدت قرارداد 33 سال است و کلنگ افتتاح این بندر سال 99 به زمین زده خواهد شد. این پایانه و اسکله مواد معدنی فلزی خواهد بود و تنها مختص 12 شرکت کنسرسیوم اکتشاف نیست و عمومی خواهد بود چرا که تفکر این مجموعه ملی است.

 امیر حاجی زاده، مدیرعامل شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا؛ نیازسنجی خوبی در صنایع کشور انجام نشده است

اهم موضوعات مطرح شده توسط امیر حاجی زاده مدیرعامل شرکت کاوشگران صنایه معدنی راشا در نشست خبری به شرح ذیل می باشد:

 🔻زیربنای فعالیت های تولیدی، فناوری است که جنس آن زمان بر و پر ریسک است و شرکت ها حاضر به ورود و هزینه در حوزه تحقیق و توسعه نیستند.

 🔻هر ساله فارغ التحصیلان زیادی در مقاطع مختلف از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که تنها کمتر از 10 درصد امور دانشگاهی با واقعیت های میدانی در بخش معدن و صنعت هم خوانی دارد.

 🔻متاسفانه نیازسنجی خوبی در صنایع کشور انجام نشده است.

 🔻هدف ما ارتباط صنعت و دانشگاه است و در همین راستا این شرکت را حدود یک ماه و با سرمایه 10 میلیارد تومان به ثبت رسمی رساندیم.

 🔻هدف اصلی ما در شرکت، شناسایی گلوگاه زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی است. 

 🔻هوشمند سازی معادن نیز از اهداف دیگر ما است که با استفاده از ظرفیت دانشگاهی می توانیم این خلا را پر کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد