فولاد و آهن

مدیرعامل فولاد هرمزگان تشریح کرد؛

تامین ۶۳ درصدی تجهیزات مورد نیاز فولاد هرمزگان از تامین کنندگان داخلی/ پروژه داخلی سازی ۷ هزار کالای خارجی در فولاد هرمزگان در قالب برنامه ۵ ساله تدوین شد

تامین ۶۳ درصدی تجهیزات مورد نیاز فولاد هرمزگان از تامین کنندگان داخلی/ پروژه داخلی سازی ۷ هزار کالای خارجی در فولاد هرمزگان در قالب برنامه ۵ ساله تدوین شد
پایگاه خبری معدن نیوز - فولاد هرمزگان برنامه پنج‌ساله‌ای به منظـور بررسی و اقدام در خصـوص داخلی‌سازی حدود ۷ هزار ردیف کالای خارجی مورد نیاز با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود ۹۰۰ ردیف از این اقلام آغاز شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه در سال 1398 با انتخاب هدف «توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی» به عنوان یکی از اهداف استراتژیک فولاد هرمزگان در راستای تامین اقتصادی پایدار، شرکت تعهد مجدد خود را بر برنامه‌ریزی و اقدام در جهت داخلی‌سازیحداکثری تامین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز قرار داد گفت: برای رسیدن به این هدف، برنامه پنج‌ساله‌ای به منظـور بررسی و اقدام در خصـوص داخلی‌سازی حدود 7 هزار ردیف کالای خارجی مورد نیاز با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد که از ابتدای سال 98 تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود 900 ردیف از این اقلام آغاز شده است.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات موجود پیش روی فولادسازان اما ما توانستیم علاوه بر افزایش در فروش داخلی به دستاوردهایی در زمینه داخلی‌سازی قطعات دست یابیم. همچنین تختال‌های تولیدی این شرکت در خط نورد گرم به طور عمده برای کاربری پروفیل‌سازی، لوله‌های آب، نفت و مخازن در فشار و قطعات سنگین فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورق‌های تولیدی در نورد سرد جهت کاربری ورق بدنه خودرو، بدنه لوازم خانگی از جمله یخچال، بخاری و همچنین کاربردهای ویژه مانند ورق‌های قلع‌اندود و گالوانیزه است.

ارزانی در پاسخ به این سوال که میزان تولید و فروش شرکت فولاد هرمزگان طی پنج‌ماهه سال جاری به چه میزان بوده است؟ اظهار داشت: شرکت فولاد هرمزگان در پنج‌ماهه ابتدایی سال 98 به میزان 676 هزار تن آهن اسفنجی و 596 هزار تن تختال تولید کرده است و به موازات آن در همین مدت، با فروش 624 هزار و 542 تن تختال توانست رشد 5 درصدی را نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده داشته باشد و با صادرات 308 هزار و 559 تن تختال، 81 درصد برنامه را محقق کند؛ این درحالی است که در همین مدت با فروش 315 هزار و 983 تن تختال در بازار داخلی، به میزان 47 درصد بیشتر از برنامه محقق شده است. با نگاهی اجمالی به میزان فروش در جمع بازارهای داخلی و صادراتی پنج‌ماهه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، فروش شرکت پنج درصد رشد داشته است. در فروش داخلی در مقایسه پنج ماه سال جاری با مدت مشابه سال قبل، با فروش 315 هزار و 983 تن تختال، رشد 42 درصدی حاصل شده است.

وی درباره دستاوردهای شرکت در زمینه بومی‌سازی قطعات نیز گفت: به هر میزان که بتوان با اتکا به تولیدات داخلی، ارزبری صنایع را کاهش داد و صنایع، نیازهای خود را از طریق واردات کمتر تامین کنند نتایج گردش اقتصادی حاصل از زنجیره تولید، سود بیشتری را نصیب جامعه خواهد کرد از این‌رو با توجه به شرایط پیش رو و اعمال تحریم‌ها، توجه به مقوله بومی‌سازی به عنوان یک فرصت می‌تواند در راستای رشد بهره‌وری و تقویت صنایع مفید واقع شود. در صورتی که نیازمندی‌های صنایع از داخل کشور تامین شود زمینه رشد اشتغال در کشور فراهم و ارتباط با تامین‌کنندگان تسهیل می‌شود و از طرفی توانمندی تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته و توسعه پایدار با سرعت و شتاب بیشتری اتفاق می‌افتد. با توجه به اهمیت بومی‌سازی، شرکت فولاد هرمزگان در ساختار سازمانی خود واحد بومی‌سازی و ساخت داخل را از سالیان قبل ایجاد کرده است و با هدف پایین آوردن هزینه‌های تامین قطعات، کاهش ارزبری و کاهش مدت زمان تامین قطعات و تجهیزات از داخل، اولویت دادن به بحث کیفیت و ایمنی را مدنظر قرار داده و در طی سالیان اخیر با اتکا به توان مهندسی کارکنان مجموعه و شرکت‌های توانمند داخلی و یاری گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان و توان پژوهشـی دانشگاه‌های کشور، در مسیـر تدوین مستندات و داخلی‌سازی تکنولوژی ساخت داخل و به‌تبع آن تامین داخلی تجهیزات و اقلام مورد نیاز گام برداشته است.

ارزانی ادامه داد: در این رابطه از حدود 19 هزار ردیف قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز شرکت فولاد هرمزگـان، تاکنون بیش از 12 هزار ردیف معادل 63 درصد از طریق شرکت‌های داخلی تامین شده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان به این سوال که اهداف مربوطه در صنعت فولاد در زمینه بومی‌سازی بر چه اساسی تعریف شده است؟ چنین پاسخ داد: در سال 1398 با انتخاب هدف «توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی» به عنوان یکی از اهداف استراتژیک شرکت در راستای تامین اقتصادی پایدار، شرکت فولاد هرمزگان تعهد مجدد خود را بر برنامه‌ریزی و اقدام در جهت داخلی‌سازی حداکثری تامینقطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز قرار داد و برای نیل به این هدف، برنامـه پنج‌ساله‌ایبه منظـور بررسی و اقدام در خصـوص داخلی‌سازی حدود هفت هزار ردیف کالای خارجیمورد نیاز با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌هایدانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد که از ابتدای سال 98 تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود 900 ردیف از این اقلام آغاز شده است. همچنین در زمینه نسوز بیش از 65 درصد از مصارف، بومی‌سازی شده و از بازار داخل تامین می‌شود و برنامه‌ریزی برایتامین مابقی نیز، انجام و در مرحله تست و آزمایش بوده که نتایج خوبی حاصل شده است و به زودی نیازهای بیشتری نیز از طریق داخل تامین می‌شود. موضوع مهم در مورد برخی اقلام نسوز، مواد اولیه تشکیل‌دهنده آنهاست که از خارج از کشور تامین می‌شود و ضروری است نسبت به داخلی‌سازی آنها اقدام شود. در صورت برنامه‌ریزی یکپارچه و منسجم، به‌طور قطع در آینده نزدیک، کشور قادر خواهد بود که پروژه‌های توسعه فولاد خود را علاوه بر ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها، نسبت به تکنولوژی احداث واحدهای تولیدی از شروع تا پایان به اتکای توان مهندسان و صنعتگران داخلی، طراحی و بومی‌سازی کرده و به مرحله اجرا در آورد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: پروژه‌های توسعه در شرکت فولاد هرمزگان در قالب موضوعات مختلف از جمله ایمنی، محیط زیست، افزایش ظرفیت تولید، گرید‌های‌ویژه و ... تعریف می‌شوند که پروژه اصلاح و بهینه‌سازی سیستم پیش‌تصفیه آب دریا، پروژه تصفیه‌خانه صنعتی واحد احیای مستقیم، پروژه نصب سیستم آنلاین پایش گازهای خروجی از استک واحد فولادسازی وآهک‌سازی، پروژه نصب لنس‌های تزریق اکسیژن، آهک و کربن از دیواره‌های کوره، پروژه افزایش ریت شارژ کوره، پروژه نصب نمونه‌گیر دمای اتوماتیک کوره، پروژه احداث واحدگاززدایی (در فاز مطالعاتی)، پروژه توسعه پست برق 230 کیلوولت، پروژه احداث ایستگاه گاز جدید، پروژه افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم و پروژه ایجاد خط دوم انتقال آب از دریا را می‌توان از جمله مهم‌ترین طرح‌های شرکت برشمرد. همچنین با توجه به تفاهم‌نامه تولید 10 میلیون تن فولاد خام در قالب کنسرسیوم - در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس - توسعه و احداث واحدهای جدید جهت تولید محصولات فولادی نیز در دستور کار و پیگیری فولاد هرمزگان قرار دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد