اخبار استان ها

رئیس سازمان صمت استان قم؛

اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی فلزی در قم در دستور کار است

اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی فلزی در قم در دستور کار است
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به ظرفیت های قم در مواد معدنی فلزی گفت: اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی فلزی از جمله طلا، مس و آهن در این استان در دستور کار است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمود سیجانی با بیان اینکه بیشتر مواد معدنی فعلی استان قم که عملیات فرآوری بر روی آن انجام می شود مربوط به مواد معدنی غیرفلزی است افزود: با توجه به ظرفیت های معدنی استان و به دلیل ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی فلزی نسبت به غیر فلزی،‌ برنامه ریزی برای اکتشاف و بهره وری از مواد معدنی فلزی با جدیت پیگیری می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: تصویربرداری های هوایی صورت گرفته در استان به ویژه در منطقه زواریان و بررسی ژئوفیزیک این مناطق از وجود ظرفیت های مهم طلا،‌ مس و آهن در استان خبر می دهد که بهره برداری و فراوری این مواد معدنی فلزی یکی از اولویت های مهم استان است.

وی با اشاره به وجود اختلافات با منابع طبیعی برای بهره برداری از برخی از این معادن گفت: این اختلاف ها با رعایت تمام استانداردها و حفظ و حراست از حریم منابع طبیعی در حال برطرف شدن است که با برطرف شدن این مشکل مجوزهای لازم برای اکتشاف و استخراج از این منابع صادر می شود.

سیجانی با اشاره به وجود 2 پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از جمله مهمترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.

در استان قم 86 معدن با اشتغال یک هزار و 223 تن و سرمایه گذاری 916 میلیارد ریال فعال است، همچنین از 68 نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود 30 نوع آن در قم موجود است.

2 درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد ضمن اینکه مهمترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد