سنگ آهن و ذغال سنگ

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت؛

رویکرد وضع عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی بر روی موادمعدنی، صادرات محصول با ارزش افزوده بالاتر بود/ صنایع معدنی کشور توسعه یافته است/ صنایع داخلی امسال با مشکل جدی مواد اولیه مواجه شدند

رویکرد وضع عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی  بر روی موادمعدنی، صادرات محصول با ارزش افزوده بالاتر بود/ صنایع معدنی کشور توسعه یافته است/ صنایع داخلی امسال با مشکل جدی مواد اولیه مواجه شدند
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت: امروز صنایع معدنی کشور خیلی توسعه یافته است به نحوی که علاوه بر تامین نیاز داخل، ​ نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار سالانه از این محل صادرات می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، جعفر سرقینی با اشاره به اینکه همه فعالیت‌های معدنی از اکتشاف شروع می‌شود، افزود: فعالیت صنایع معدنی نمی‌تواند ادامه دار باشد مگر اینکه ذخایر معدنی در داخل کشور وجود داشته باشد.

 وی اظهار داشت: حقیقت قضیه این است که با واردات مواد معدنی، به هیچ وجه فعالیت صنایع معدنی در کشور توجیه پذیر نخواهد بود.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مواد معدنی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد اغلب مربوط به دوران گذشته است.

 وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستوری مبنی بر "به اکتشافات معدنی در کشور باید رونق دوباره‌ای داد". داده اند.

 سرقینی گفت: ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت عمده این مسئولیت را به دست گرفته است.

 وی افزود: هرچند 30 درصد فعالیت‌های اکتشافی در دست بخش‌های خصوصی، عمومی و نیمه دولتی است، اما 70 درصد این کار را امروز خود ایمیدرو برعهده دارد.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در بحث اکتشافات معدنی کارنامه قابل قبولی دارد و امسال هم پهنه‌های جدید معدنی برای اکتشاف به این سازمان واگذاری‌های شده است.

 وی گفت: اگر بتوان اکتشافات را بصورت صحیح و نظامند انجام داد به یقین میزان ذخایر راهبردی کشور بالا می‌رود.

 سرقینی در خصوص این که گفته می‌شود" ایران بهشت معادن، اما جهنم تجهیزات و فناوری" است، اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای واردات تجهیزات معدنی به کشور نه تنها وجو ندارد بلکه معافیت‌های تعرفه‌ای برای این نوع ماشین آلات در نظر گرفته شده است.

 وی افزود: براساس آئین نامه اجرایی قانون معادن دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در معادن از معافیت تعرفه‌ای برخوردارند.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: علاوه بر این معدنکاران می‌توانند حتی ماشین آلات معدنی دست دوم را از خارج وارد کنند البته واردات این نوع ماشین آلات، دارای شرایطی است که باید رعایت شود این چنین نیست که هرکسی هر دستگاهی را خواست وارد کند.

 وی اضافه کرد: سال گذشته فقط اجازه واردات 400 تا 500 دستگاه ماشین آلات دست دوم به معدنکاران داده شد.

 سرقینی در خصوص عوارض صادراتی مواد معدنی نیز گفت: این عوارض در همه کشور‌ها از دو باب یکی با نگاه درآمدی و دیگری با هدف تنظیم خوراک صنایع داخل وضع می‌شود.

 وی اظهار داشت: امسال صنایع داخلی با مشکل جدی مواد اولیه مواجه شدند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال رونق تولید نامگذاری شده است.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص علت کمبود مود اولیه صنایع، گفت: دلیل اصلی این بود که سنگ آهن، کنسانتره و گندله بصورت قابل توجهی در حال صادرات بود.

 وی افزود: رشد 56 درصدی صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله در پنج ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

 سرقینی ادامه داد: امکان دارد در نگاه اول این میزان صادرات با توجه به شرایط سخت تحریمی و اقتصادی خوب باشد، اما در مقابل صنایع داخلی که کالا‌های با ارزش تری تولید می‌کنند بهتر این است که این مواد اولیه پس از تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر روی ریل صادرات قرار گیرد از این رو وضع عوارض 20 تا 25 درصدی برای صادرات مواد معدنی خام با همین رویکرد بوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد