اکتشاف و ماشین آلات

کاهش چشمگیر اکتشافات عمیق به ۳۰۰ متر

کاهش چشمگیر اکتشافات عمیق به ۳۰۰ متر
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: اکنون با افت شدید، عمق اکتشافات معدنی به ۳۰۰ متر رسیده است.
  بزرگنمايي:

سعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران، با اشاره به وضعیت اکتشافات عمیق، گفت: در چند دهه اخیر کار علمی جدید و در عین حال منسجمی در ارتباط با بحث اکتشافات انجام نشده است. در کشورمان اکتشافاتی که انجام شده عمدتا اکتشافات پراکنده بوده یعنی هر فرد در محدوده خود یک اکتشافاتی آن هم در حد نیاز انجام داده است.

وی بیان کرد: بسیاری از اکتشافات پراکنده اساسا نظام مند نیستند، به طور مثال کشور کانادا یا استرالیا جزو کشور‌های معدنی به شمار می آیند و معمولا هر 10 سال یک بار هر تکنولوژی جدیدی که در زمینه اکتشافات بدست آمده را بروزرسانی می کند. این امر بیانگر دقت نظر مهندسان اکتشاف و همچنین مسئولان صنعتی برای بروز بودن سیستم ذخایر معدنی است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه داد: بیشتر بحث‌های اکتشافات در کشورمان نمایشی بوده و در عالم واقعیت بسیاری از اتفاق‌های قابل تأملی نیافتده است. در چند سال اخیر ذخایره مناسبی در کشور کشف نشده است، بد نیست بدانید که سازمان تجارت جهانی در سال 2012 برنامه‌ای در ارتباط با ذخایر معدنی و مناطق امیدبخش، 3 منطقه را به عنوان بهترین مناطق برای تامین مواد اولیه معدنی انتخاب کرد.

صمدی افزود: 3 منطقه امیدبخش از نظر ذخایر معدنی و اکتشافت شامل ایران، افغانستان و کره شمالی بود که در این بخش ها اکتشافاتی انجام نشده و عمدتا ذخایر سطحی بوده و حتی استخراج‌ها هم سطحی بوده است، یعنی سعی کردیم با کم‌ترین هزینه قسمت پر عیار معدن را خارج کنیم.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران بیان کرد: متاسفانه در ایران قوانین در طول یک سال 10 بار تغییر می‌کند و 10 نوع مالیات، عوارض و برنامه‌ریزی وضع می شود که نشان دهنده عدم شفافیت است، بخش خصوصی نیز جرئت وارد شدن به بخش معدن آن هم در رشته اکتشاف عمیق را ندارد.

صمدی افزود: زمانی که می‌خواهید در اکتشافات عمیق مانند اکتشافات بالای 200 متر کار کنید، بدین معناست که اکتشاف شما زمانی حدود 3 سال را صرف خواهد کرد تا یک ذخیره عمیق محقق شود، همچنین در این مسیر حجم بالایی باطله برداری و هزینه جانبی خواهید داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه قانونی در کشور وجود ندارد که اگر کسی در ذخیره عمیق کار کرد و باطله را برداشت عوارضی بدهد همچنین تفاوتی بین کسی که در سطح‌العرض کار می‌کند با آن کسی که در عمیق کار می‌کند، تعریف نشده است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران تشریح کرد: متاسفانه قیمت بسیاری از ذخایر عمیق به صورت مصنوعی توسط دولت به نسبت قیمت‌ در بازار جهانی پایین نگه داشته شده اند و بنابر این خیلی از این قیمت‌ها اقتصادی نیست و به طور طبیعی کمتر کسی به سراغ آنها می‌رود و اصولا به سراغ ذخایر دم دستی می روند.

صمدی بیان کرد: امسال که سال رونق تولید است باید بیش از گذشته به بخش معدن پرداخت اما متاسفانه با سیاست های داخلی و عوارض و بخشنامه جدید، سرمایه گذاری در بخش معدن کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در گذشته بخش اکتشافات معدن در عمق هزار و 460 متری انجام می شد اما اکنون عمق این کار به 300 متر رسیده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد