سیمان و مصالح

معدن نیوز از نشست خبری اولین همایش ملی سنگدانه، یازدهمین کنفرانس و هفدهمین نمایشگاه روز بتن گزارش می دهد؛

آمادگی مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی برای تدوین اطلس سنگدانه های کشور

آمادگی مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی برای تدوین اطلس سنگدانه های کشور
پایگاه خبری معدن نیوز - نشست خبری اولین همایش ملی سنگدانه، یازدهمین کنفرانس و هفدهمین نمایشگاه روز بتن با موضوع چشم انداز توسعه سنگدانه و بتن در صنعت ساخت در افق ۱۴۰۴ با حضور رئیس خانه معدن ایران، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه تهران، رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی و رئیس انجمن بتن امروز و در مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری اولین همایش ملی سنگدانه، یازدهمین کنفرانس و هفدهمین نمایشگاه روز بتن با موضوع چشم انداز توسعه سنگدانه و بتن در صنعت ساخت در افق 1404 گفت: 14 مهر ماه کنفرانس تخصصی سنگدانه ها برگزار خواهد شد و این رویداد فرصت مغتنمی است تا انتظارات خود را در این بخش مطرح و راهکارهای رسیدن به سنگدانه های مناسب را پیدا نماییم.

وی افزود: بسیاری از کارخانه های تولید سنگدانه در کشور دارای استانداردهای لازم هستند اما باید گام های بیشتری در حوزه استاندارد برداریم چراکه تجربه نشان داده استاندارد حتی اگر به نحو مطلوب رعایت شده و در نظر گرفته شود اما حداقل است.

شکرچی زاده تصریح کرد: سنگدانه ها 70 درصد بتن را به خود اختصاص می دهند لذا حتی اگر سیمان و سایر مواد بکار رفته در بتن خوب باشند اما به عمر مفید مناسب بتن نخواهیم رسید. لذا باید دقت مناسبی به این موضوع داشت در غیر این صورت مجبور به افزودن آب و درنتیجه کاهش کیفیت بتن خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: اگرچه تاکنون در برنامه های بالادستی کشور بر موضوع کمیت تاکید شده اما به رغم توجه در نزد محققان، در سیاست های موجود کشور بحثی درمورد کیفیت سیمان، سنگدانه و بتن وجود نداشته و بنابراین هدف های خاصی در این موارد دیده نمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: انواع و کیفیت و رده های مقاومتی سیمان، کیفیت و انواع مختلف سنگدانه های طبیعی و مصنوعی و کیفیت بتن و انواع آن نیاز به برنامه ریزی دارد و لازم است موضوع دوام بتن در طول زمان مورد تاکید قرار گیرد و در برنامه ریزی های آتی به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: تحقق اهدافی از قبیل ارتقا کیفی بتن نیازمند بسترسازی و ایجاد زیرساخت هایی است و در همین زمینه علاقمند هستیم که بین معادن و تولیدکنندگان آن، انجمن بتن و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یک اتحاد پایدار ایجاد شود تا نتایج خوبی حاصل گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: نکته ای که در سنگدانه ها مهم بوده و سرطان بتن یاد می شود کانی های مضر نظیر سیلیس می باشد که با اسیدهای قلیایی سیمان واکنش نشان داده و موجب ترک خوردن بتن در طول زمان می شود. از اینرو علاقمند هستیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که با همکاری وزارت صمت و مجموعه معادن کشور، اطلس سنگدانه را آماده نماییم. برخی معادن اطراف تهران نشان می دهد این نوع سنگدانه ها مناسب برای مناطق با رطوبت بالا نیستند و در نتیجه تهیه اطلس قطعا به ارتقا کیفیت بتن خواهد انجامید.

در ادامه موسی کلهری دبیر همایش سنگدانه و همایش روز بتن در این نشست خبری و ضمن اشاره به تاریخ برگزاری این سه رویداد گفت: اولین همایش ملی سنگدانه بتن و هفدهمین نمایشگاه بتن 14 تا 16 مهر ماه و با همکاری انجمن بتن و انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران و نیز خانه معدن ایران برگزار خواهد شد.

وی افزود: بیشترین مصرف مصالح بعد از آب، بتن است و استفاده از بتن یکی از شاخص های توسعه است. در بتن نیز پرمصرف ترین جز، سنگدانه ها می باشد که بیش از 70 درصد حجم بتن را شامل می شود. 

وی ضمن تاکید دوباره بر این موضوع که بیش از 70 درصد حجم بتن را سنگدانه تشکیل می دهد اظهار داشت: علیرغم این حجم بالا، اما از پرداختن علمی به تولید و فرآوری آنها غفلت شده و نیاز جدی به پرداختن علمی به مباحث برداشت، تولید و فرآوری مصالح سنگی احساس شد.

کلهری در ادامه با اشاره به محورهای همایش بتن تاکید کرد: پیش بینی می شود با رفع موانع فعلی کشور رشد فزاینده ای در تولید و مصرف بتن در کشور اتفاق بیافتد. 

وی مصرف سرانه بتن را در کشورهای در حال توسعه یکی از شاخصه های رشد و توسعه خواند و افزود: باید از امروز به فکر منابع کافی و مناسب معدنی برای تامین چرخه تولید بتن بود و در این راستا، رعایت مبانی توسعه پایدار و محیط زیست برای تحقق این رشد و توسعه ضروری است. چراکه وجود منابع با کیفیت و دارای یک ظرفیت مطلوب می تواند در چرخه تولید بتن با کیفیت و توسعه پایدار کمک کند.

دبیر همایش سنگدانه ها و همایش روز بتن عدم توجه در انتخاب سنگدانه های مناسب را عامل ایجاد سرطان بتن اعلام کرد و گفت: این پدیده نیاز کشور به تدوین اطلس سنگدانه های ایران را بیش از پیش نشان می دهد.
کلهری خاطرنشان کرد: بحث آلودگی هوا، مدیریت بحران، ماشین آلات و نشکلات صنفی و ... از دیگر محورهایی است که در همایش بتن به آن پرداخته می شود. در همین راستا کارگروه های تخصصی برای این محورها تشکیل خواهد شد تا بتواند تصمیم سازی هایی را در مراکز تصمیم سازی ایجاد کند.

وی در خاتمه نیز گفت: مطابق هر ساله، طرح های برتر حوزه بتن معرفی می شود و امسال 4 طرح انتخاب و معرفی خواهند شد.

محمد نبی یوسفیان رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه تهران هم در این نشست خبری گفت: توسعه پایدار فرآیندی است که آینده ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می شود و توسعه پایدار در حقیقت ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است و این تعریف از توسعه امروز به عنوان رویکرد غالب در جهان پذیرفتهشده و جایگزین نگاه های خطی و تک بعدی به موضوع رشد و پیشرفت شده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مصالح ساختمانی به عنوان ماده اولیه تمامی فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز به شدت در حال گسترش بوده و فعالیت های پژوهشی متعددی در سطح دنیا در این خصوص در حال انجام است.

یوسفیان ضمن تاکید این نکته که امروز بتن پس از آب دومین ماده پرمصرف دنیاست گفت: هر روز بر حجم تقاضای بتن در دنیا افزوده می شود و براساس بررسی های به عمل آمده حدود 70 تا 75 درصد از حجم بتن را سنگدانه تسکیل می شود. سنگدانه در انواع مختلف می تواند در کشور تشکیل شود که اولویت با مصالح آبرفتی به دلیل تقاضا و تولید بیشتر در کشور است.

وی ادامه داد: ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر بحث سنگدانه ها به جهت این حجم بالای استفاده در بتن آشکار است و با توجه به تجدید ناپذیر بودن منابع سنگدانه، حرکت در مسیر توسعه پایدار جز از طریق توجه روزافزون به بحث سنگدانه ها و برنامه ریزی مدون برای مصرف صحیح آن امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه افزود: اگر در این همایش تمامی زنجیره در کنار هم باشیم می توانیم مشکلات را شناسایی و راهکارهای مطلوب را ارایه دهیم. در این همایش مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و معدنکاران کنار یکدیگر حضور خواهند داشت تا یک شناخت مطلوب از یکدیگر و بازار مصرف ایجاد شود.

وی در بخش پایانی صحبت های خود مجددا تاکید کرد: زمانی که بحث زیرساخت مطرح می شود نیازمند بتن خواهد بود که بتن بدون شک نیازمند شن و ماسه خواهد بود. سهم شن و ماسه در مصالح ساختمانی بیش از 50 درصد است. بخشی از سنگدانه به ماهیت سنگ و معدن بستگی دارد و بخشی به فرآوری و نوع حمل و نقل باز می گردد.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران هم در این نشست خبری گفت: همکاری خانه معدن، انجمن شن و ماسه و مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در برگزاری این رویدادها می تواند منافع تولیدکننده و چه مصرف کننده را تامین کند.

وی افزود: اگر استانداردها درست انجام و اجرا نشده است به دلیل عدم شناخت بوده است و برگزاری همایش سنگدانه ها در حقیقت یک نقشه راه در این مسیر خواهد بود.

همچنین در ادامه این نشست خبری مهدی چینی، مشاور عالی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر یازدهمین کنفرانس بتن گفت: علیرغم اینکه 70 تا 80 درصد حجم بتن را شن و ماسه تشکیل می دهد اما عملا توجهی به کیفیت آن نمی شود و در بسیاری ا پروژه ها، مصالح براساس اقتصاد پروژه بدون توجه به کیفیت پیش می رود و مصالح مصرفی توسط افراد ناکارآمد و بدون دانش فنی و مهندسی تهیه می شود.

وی مجددا تصریح کرد: متاسفانه در کشور به کیفیت مصالح مصرفی در بتن خصوصا شن و ماسه توجه چندانی نمی شود. 

چینی در پاسخ به سوال خبرنگار معدن نیوز درخصوص لزوم تدوین اطلس سنگ ریزه ها گفت: یکی از وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین آیین نامه هاست و گام بعدی پیاده سازی آیین نامه های تدوین شده می باشد. مصالح سنگی همواره مغفول مانده بودند و اثرات سو آن طی چند سال اخیر خودش را نشان داد و بروز و ظهور پیدا کرد. لذا این بی توجهی و شرایط اولیه، منجر به تولید بتن های بی کیفیت شد و لزوم وجود یک اطلس در زمینه شن و ماسه و سنگدانه ها به عنوان یک نقشه راه بیش از پیش حس گردید. 

وی افزود: اطلس سنگدانه ها به عنوان یک نقشه راه محسوب می شود که می توان از آن برای شناسایی معادن استفاده کرد و مصالح مناسب نیز مشخص گردد.

 گفتنی است، این سه رویداد با همکاری انجمن بتن، انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران، خانه معدن ایران و مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی 14 تا 16 مهر ماه سال جاری در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد