معدن

وزیر صمت؛

حاضریم تمام اختیاراتی که منع قانونی ندارند را به طور کامل به نظام مهندسی معدن تفویض کنیم/ اعتقاد دارم با تحقق انقلاب در بخش معدن ظرفیت‌های جدیدی در کشور فعال می شود

حاضریم تمام اختیاراتی که منع قانونی ندارند را به طور کامل به نظام مهندسی معدن تفویض کنیم/ اعتقاد دارم با تحقق انقلاب در بخش معدن ظرفیت‌های جدیدی در کشور فعال می شود
پایگاه خبری معدن نیوز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رئیس، اعضای شورای مرکزی و روسای استانی سازمان نظام مهندسی معدن کشور، گفت: نظام مهندسی معدن یکی از تشکل‌های فعال، سالم و کارشناسی در سطح کشور است و هر اختیاری را که بتوانیم به ایشان تفویض کنیم، آمادگی واگذاری آن را داریم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رضا رحمانی اظهار داشت: امسال در 7 محور اساسی سیاست ها و برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت را اعلام کردیم که شامل توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت بازار و سازماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار و به کارگیری روش های نوین در تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری است.
وی افزود: اعتقاد جدی دارم که این برنامه‌ها و این محورها باید تا سال 1400 در کشور تداوم داشته باشند و در چشم انداز توسعه ای کشور باید به این رویکردها توجه ویژه ای شود.
رحمانی خاطرنشان کرد: طرح عباراتی مانند انقلاب معدنی با هدف خاصی دنبال می‌شود و ما به دنبال آن هستیم که در این بخش کاری کاملاً متفاوت انجام دهیم چرا که طی 40 سال گذشته و به جز در مقطعی خاص که سرمایه‌گذاری کمی در بخش معدن کشور انجام گرفته بود؛ کار زیربنایی و اساسی در این حوزه تاکنون انجام نشده بود و ضرورت داشت که در این راستا گام‌های بهتر و مستحکم تری برداریم.
وی تصریح کرد: امروز بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزینی مطمئن برای اقتصاد نفتی کشور و حلال بسیاری از مشکلات کشور باشد؛ لذا باید تمام توان و ظرفیت های موجود برای تحقق انقلاب معدنی در کشور بسیج شود.
وزیر صمت با اشاره به همکاری نظام مهندسی معدن در تدوین نقشه راه معدن کشور گفت: این سند بر اساس نظرات کارشناسی تدوین شده و محدود به زمان نیست و نیازمند توجه و تداوم اجرای آن برای توسعه آینده معدنی کشور است.
رحمانی اظهار داشت: به تفویض اختیارات کامل معتقدم و بر ضرورت آن تاکید دارم و اعتقادم بر این است که نظام مهندسی معدن پتانسیل و ظرفیت های قانونی لازم را داشته و از پایه قانونی منسجم و کارشناسی نیز برخوردار می باشد که باید در مسیر توسعه بخش معدن بکار بسته شود.
وی تاکید کرد: البته بخش خصوصی در قبال تفویض اختیارات باید مسئولیت پذیر نیز باشند و در برابر قانون و حتی در برابر افکار عمومی پاسخگوی اقدامات و کارهای خود باشند.
رحمانی تصریح کرد: جلسه حاضر را نقطه عطفی در بررسی روند تفویض اختیارات به بخش خصوصی قلمداد می کنم و پیشنهاد دارم شورای عالی مشورتی معادن تشکیل شود تا چارچوب یک اتاق فکر پیشنهادات و نظرات کارشناسی افراد خبره در حوزه معادن را جمع بندی و ارائه نماید.
وی ادامه داد: برای شکوفایی حوزه معادن باید بخش خصوصی گام های محکم تری بردارد و وزارت صنعت معدن و تجارت می تواند در نقش ناظر کمک کننده و یاریگر ایشان باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برآورد اولیه از 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در سطح کشور تصریح کرد: سوق دادن این حجم از نقدینگی به سوی تولید و بخش معادن می تواند نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و اقتصاد کشور را دچار تحول اساسی نماید لذا لازم است تمامی کارشناسان و افراد صاحب نظر در این خصوص ورود و تمام راهکارهای لازم برای این امر مهم را ارائه کنند.
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر لزوم تبیین جایگاه و اهمیت معادن و توسعه صنایع معدنی به مسئولان و حتی افکار عمومی اظهار داشت: در این بخش ما نیازمند تکمیل بانک اطلاعات و پایه اطلاعاتی برای اقدامات و برنامه ریزی های آتی هستیم که در این خصوص انتظار دارم با همکاری همه بخشهای مسئول این اتفاق به زودی رخ دهد.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی نباید میان دولت و خود فاصله ای را قائل شود و از اعلام نظرات و کارشناسی خود برای بهبود شرایط دولت را محروم نماید.
وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت رعایت الزامات زیست محیطی در حوزه معادن، گفت: هر صنعتگر و یا معدن کاری که بخواهد محیط‌زیست را تخریب کند از ما نیست و هیچ گونه حمایت قانونی نیز از وی نخواهیم کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد