معدن

تولید ۲۱ میلیارد دلاری محصولات معدنی/ اولویت وزارت صمت فعال سازی معادن کوچک است

تولید ۲۱ میلیارد دلاری محصولات معدنی/ اولویت وزارت صمت فعال سازی معادن کوچک است
پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع تیرآهنی ایران و فناوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار انواع محصولات معدنی تولید کردیم که این میزان امسال به ۲۱ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رضا رحمانی وزیر صمت افزود: سیاست و اولویت ما در جلوگیری از خام فروشی، به منظور ایجاد اشتغال در داخل کشور است، اما در جایی که مصرف داخلی نداریم از صادرات حمایت و موانع پیش روی آن را اصلاح می‌کنیم همان گونه که در حوزه صادرات مس این کار را انجام دادیم.

وی بر لزوم مشورت گیری از اهل فن در تصمیم گیری‌ها تاکید کرد و گفت: هر مسئولی و هر وزارتخانه‌ای بر اساس قانون باید قبل از تصمیم گیری با اهل فن اعم از تشکل ها، اصناف و اتاق بازرگانی مشورت کند تا تصمیمات پخته باشد.

وزیر صنعت افزود: نهضت ساخت داخل، صادرات، انقلاب معدنی، نظام نوین توزیع و لجستیک تجاری، فناوری‌های دانش محور، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها، تامین مالی و فضای کسب و کار 7 محور اصلی امسال ماست که هر کدام ده‌ها برنامه اجرایی و عملیاتی دارد.

 رحمانی با بیان اینکه تاکنون اکتشافات معدنی در کشور سطحی و بخش کوچکی از آن از طریق ژئوفیزیک هوایی بوده است، گفت: امسال به اندازه کل سال‌هایی که روی اکتشاف کار شده برای این موضوع هزینه اختصاص دادیم تا بتوانیم به موضوع معدن توجه ویژه داشته باشیم، زیرا معدن به عنوان یکی از جایگزین‌های جدی برای نفت در کشور است.

وی افزود: سال گذشته 20 میلیارد دلار انواع محصولات معدنی تولید کردیم که این میزان امسال به 21 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت درباره پیشنهاد انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی معدن مبنی بر کاهش دخالت دولت در این حوزه گفت: هر انجمن تخصصی اگر پای کار بیاید و مسئولیت بپذیرد ما آن‌ها را در امورات مربوط به حوزه تخصصی شان قبول داریم به شرط اینکه نیاز داخل تامین شود.

 رحمانی با بیان اینکه تامین نیاز روزمره و غذایی مردم بیشتر از صادرات برای ما اولویت دارد، افزود: در محصولاتی مانند سیب، گوجه و هندوانه که مشکل تامین نیاز داخل وجود ندارد هم اکنون صادرات آزاد است و بدون محدودیت انجام می‌شود، اما در جا‌هایی که مشکل تامین داخل داشته باشیم محدودیت‌هایی وضع می‌شود این وضع در حوزه‌های صنعتی و معدنی نیز این گونه است یعنی تامین داخل در اولویت ما قرار دارد.

وی با اشاره به صدور زیاد بخشنامه‌ها در سال گذشته، گفت: سال قبل برخی محصولات از جمله محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت بعضا 5 برابری مواجه شد، دولت در این باره مسئول و تامین نیاز واحد‌های داخلی نیز در اولویت است از این رو چاره‌ای جز صدور بخشنامه‌ها نبود، اما امسال صدور بخشنامه‌های این چنینی به حداقل رسیده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه پرداختن به زنجیره‌های تولید در صنایع معدنی، توازن خوبی ایجاد کرده است افزود: با اقدامات خوبی که در سه سال اخیر انجام شد توازن خوبی در زنجیره فولاد و زنجیره مس ایجاد شده است که این برنامه‌ها ادامه خواهد یافت.

 رحمانی با اشاره به اولویت این وزارتخانه در فعال سازی معادن کوچک گفت: هر فردی روی معادن کوچک سرمایه گذاری و آن را فعال کند شرکت‌هایی مانند صنایع ملی مس تضمین کرده اند که محصولات آنان را خریداری کنند البته ما هم در مواردی که نیاز باشد حمایت می‌کنیم.

وی افزود: با اکتشافات جدید انجام شده به ذخایر جدید مس به ویژه در مناطق محروم رسیدیم که اگر همت شود معادن جدید مس در حد سرچشمه و سونگون خواهیم داشت.

وزیر صنعت گفت: وضع خودکفایی در صنعت فولاد به مراتب بهتر است آن هم به علت اقدامات خوبی است که در گذشته انجام شده است البته در جا‌هایی مانند الکترود گرافیکی، گلوگاه‌هایی داشتیم که مجموعه‌های تولیدی آن امسال افتتاح می‌شود.

 رحمانی افزود: با هزینه صد‌ها میلیاردی اولین بار کارخانه اسید را برای صنایع مس راه اندازی کردیم که به محیط زیست آسیب نرساند حتی در واحد ذوب مجتمع سونگون اعلام کردیم که کارخانه اسید حتما باید با فناوری‌هایی که سازگار با محیط زیست هستند احداث شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد