اخبار استان ها

بزرگ‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در استان قم وجود دارد

بزرگ‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در استان قم وجود دارد
پایگاه خبری معدن نیوز- خام فروشی منابع منگنز در استان قم متوقف شود رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: بزرگ‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در استان قم وجود دارد اما متأسفانه تمام منابع استخراجی آن به‌صورت خام به صنایع فولادشهرهای دیگر صادر می‌شود که باید این روال متوقف شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمودسیجانی ظهر امروز در جلسه مشترک حسن یونس سینکی معاون وزیر صنعت با معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم که در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: روند توسعه اقتصادی قم با حمایت از اصناف متعدد موجود در این استان قابل تحقق و دستیابی است.

وی با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی استان قم افزود: قم به‌عنوان کوچک‌ترین استان کشور ازنظر جغرافیایی جزء هفت کلان‌شهر بزرگ کشور ازنظر جمعیتی است و با توجه به این‌که زمان اندکی از استان شدن آن می‌گذرد در مبحث زیرساختی مشکلاتی را دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان شاکله کلی صنعت در قم گفت: در استان قم دو هزار و 380 واحد صنعتی وجود دارد که بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای راه‌اندازی آن‌ها اعتبار به‌کار رفته است، بیش از 53 هزار اشتغال در بخش صنعت استان دایر است.

سیجانی با تأکید بر برخی مشکلات اقتصادی استان قم در بخش صنعت ابراز کرد: در سال‌های اخیر روند گسترش صنایع غذایی استان روبه‌رو شده بوده است، 291 واحد صنعتی استان قم به‌صورت کامل تعطیل‌شده و سند و پروانه بیش از 300 واحد نیز در سال‌های اخیر ابطال‌شده است.

وی با ابزار تمجید از تسهیلات پرداختی در استان قم در سال 96 ادامه داد: در مبحث رونق تولید دولت در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان اعتبار کشوری در نظر گرفته بود که 500 میلیارد تومان تکلیف استانی قم بوده که بیش از 680 میلیارد تومان در نهایت تسهیلات رونق تولید در بخش‌های مختلف پرداخت‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تأکید کرد: حمایت از صنایع کم آب بر، لوازم خودرو، لوازم‌خانگی، لوازم بهداشتی، صنایع غذایی و معدن ازجمله مهم‌ترین محورهای فعالیت‌های اقتصادی استان قم است.

سیجانی ادامه داد: بیش از 2 درصد از منابع معدنی کشور در استان قم وجود دارد، مشکل مدیریت دریاچه نمک بین استان‌های قم و اصفهان سبب شده تا نتوان از منابع معدنی گران‌قدران استفاده‌های درستی شود.

وی با انتقاد از خام فروشی صنایع معدنی در استان قم ابراز کرد: بزرگ‌ترین معدن منگنز خاورمیانه در استان قم وجود دارد اما متأسفانه تمام منابع استخراجی آن به‌صورت خام به صنایع فولادشهرهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: در استان قم به دلیل زائرپذیر بودن این شهر بیش از 40 هزار واحد صنفی و خدمات‌رسانی شکل‌گرفته که بیش از 32 هزار عدد از این صنوف دارای پروانه‌های رسمی هستند، 40 درصد صنوف قم تولیدی و 60 درصد نیز توزیعی است.

سیجانی عنوان کرد:ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهری که 25 صنف را شکل می‌دهد در دست اجراست تا با راه‌اندازی کامل شهرک صنوف به این منطقه منتقل شوند.

وی با تأکید بر اهمیت بخش توزیع کالا در حمایت از کالای داخلی خاطرنشان کرد: برای حمایت از کالای ایرانی باید در بخش توزیع متمرکز شد و برای این منظور نیز مشوق‌های واقعی برای اصناف در نظرگرفته‌شده و حمایت‌های مادی و معنوی ویژه‌ای از اصناف تولید کالای داخلی در دستور کار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: 210 میلیون دلار در سال 96 صادرات خارجی استان قم صورت بوده که رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل‌تر نشان می‌دهد، متأسفانه ارزش ریالی بسیاری از صنایع تولیدی استان مانند کفش، فرش و غیره در ارزش پولی صادرات آن دیده نشده چراکه کد محل تولید در صادرات محصولات درج نمی‌شود.

امیر محمدی چهر اظهار داشت: افت کیفیت آرد یکی از مهم‌ترین مشکلات در قم است.

 وی با اشاره به مشکلات واحدهای تولید نان در استان قم افزود: در بخش تنظیم بازار و اداره بازرگانی مشکل نرخ نان یکی از مهم‌ترین مشکلات ممکن است چرا بیش از 4 سال است که نرخ نان تغییر نکرده اما قیمت گاز و برق در سال‌های گذشته افزایش پیداکرده است.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با انتقاد از مشکل افت کیفیت آرد گفت: مشکل کیفیت آرد در استان قم وجود دارد علی‌رغم اینکه نهادهای کیفیت‌سنجی و اداره غله کیفیت نان را موردقبول می‌داند اما نانوایان و واقعیت بیرونی نشان می‌دهد که مشکل افت کیفیت آرد وجود دارد.

 محمدی چهر ادامه داد: در استان قم مشکل واحدهای آزاد پز نیز مشکلاتی نیز برای واحدهای تولید نان ایجاد کرده است، استانداردسازی سبوس‌گیری با ضریب 12 درصد نیز از مهم‌ترین اقدامات اتاق بازرگانی و اداره کل غله استان در ماه‌های اخیر بوده است.

 وی با اشاره به کیفیت نسبی نان سنگک در استان قم تأکید کرد: استان قم ازنظر کیفیت نان سنگک در رتبه نخست کشوری قرار دارد و ازنظر تعداد واحدها نیز باوجود 230 واحد رتبه نخست کشور را بر عهده دارد.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: مشکلات حوزه دام و طیور از دیگر مشکلات مهم استان قم است و ارزی که به این واحدها تعلق می‌گیرد در صحنه عمل قابل‌مشاهده نیست و با ادامه روند فعلی در آینده به مشکلاتی جدی در این زمینه روبه‌رو می‌شویم.

 محمدی چهر با انتقاد از موازی کاری اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی استان در تنظیم ارزاق و بازار تصریح کرد: موازی کاری بین اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی یکی از مشکلات دیگر تنظیم بازار در استان قم است چراکه این نهاد در هرحال از تولیدکنندگان حمایت می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد:استان قم با وجود 40 هزار واحد صنفی ظرفیت منحصر فردی در کشور دارد و در بخش فرش، مبلمان و سوهان استان قم حرف برای گفتن دارد، فرش ابریشم قم 90درصد ارزش‌افزوده دارد و بیش از 40 هزار نفر در این بخش مشغول فعالیت دارند.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز کرد: در بخش مبلمان استان قم 6 هزار نفر به‌صورت رسمی و 20 هزار نفر نیز به‌صورت غیررسمی مشغول فعالیت هستند اما متأسفانه با کارشکنی‌های سعودی‌ها و تعیین نرخ ترجیحی در برخی کشورهای هدف صادراتی، این صنعت در کشورهای همسایه در حال ورشکستی و از دست دادن بازار فروش است.

 محمدی چهر با اشاره به اهمیت بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی قم ادامه داد: بسیاری از تکنولوژی‌هایی که واحدهای صنعتی استان استفاده می‌کنند تکنولوژی‌های فرسوده و قدیمی است و بدون ارائه وام‌ها و تسهیلات ویژه نمی‌توانند بهره‌وری لازم را داشته باشند.

 وی تأکید کرد: وام‌های نوسازی و بهسازی که در استان قم قرار است تخصیص داده شود به دلیل مشکلات مربوطه در مسئله چهار امضاء دچار بلاتکلیفی و مشکل می‌شود.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: ابریشم داخلی کشور ازنظر میزان تولید و کیفیت کفاف فرش دستباف قم را نمی‌دهد و در این زمینه چاره‌ای جز واردات ابریشم درجه‌یک از کشور چین نیست.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد