رویدادها و گزارش های ویژه

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "فرآیندهای تولید آهن اسفنجی و چدن مذاب"

معرفی کتاب "فرآیندهای تولید آهن اسفنجی و چدن مذاب"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش یازدهم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "فرآیندهای تولید آهن اسفنجی و چدن مذاب" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، صنعت فولاد علاوه بر ایجاد زیرساخت اصلی صنعتی شدن کشورهای غربی و بعد از آن بلوک شرق سابق، در توسعه کشورهای شرق آسیا و آمریکای جنوبی که در مسیر توسعه قرار گرفته بودند نیز، نقش محوری بازی کرده است. در این میان، کشورهایی که منابع طبیعی و مواد اولیه لازم برای ایجاد صنعت فولاد را نیز در اختیار نداشته‌اند، با توجه به اهمیت استراتژیک این صنعت، به استقرار آن در کشور خود مبادرت ورزیده‌اند.

در تمامی کشورهای در حال توسعه، پروژه‌های فولادسازی به صورت مجتمع، به عنوان پروژه‌های دولتی اجرا می‌شوند، زیرا کارخانه‌های فولادی مجتمع نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بسیار بالا دارند که هیچ عامل دیگری جز دولت توان تحمل ریسک بالای چنین سرمایه‌گذاری عظیمی را ندارد. در این کشورها نیز روند احداث مجتمع های فولادسازی ابتدا با مالکیت دولت آغاز و سپس به بخش خصوصی واگذار یا با اتخاذ سیاست آزادسازی، بخش خصوصی وارد ایجاد صنایع فولادی در کشور شد.

نظر به اهمیت استراتژیک این صنعت در اقتصاد ایران و نیاز فراوان به نیروهای متخصص جهت ساخت، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری واحدهای فولادی و نیز الزام به روز رسانی دانش فنی پرسنل موجود این واحدها، کتاب «فرآیندهای تولید آهن اسفنجی و چدن مذاب» تلاش دارد تا یکی از بخش‌های اصلی روش تولید فود که تولید آهن خام به عنوان یک محصول میانی است را مورد توجه قرارداده و مجموعه اطلاعات کاملی از جزئیات مختلف مورد نیاز فعالان این حوزه را فراهم آورد.

این کتاب تالیف جواد عسکری و با حمایت شرکت دانش گسترس فناوری خوارزمی در پاییز 98 و در 582 صفحه و شش فصل شامل مواد اولیه، فرایندهای تولید آهن اسفنجی پایه گازی، فرایندهای تولید آهن اسفنجی پایه زغالی، فرایند احیا ذوبی، فرایند کوره بلند و مقایسه فرایندها و ملاحظات جانمایی واحد به چاپ رسیده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد