سرب و روی

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی؛

افزایش برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین

افزایش برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: حضور سودجویان برای برداشت‌های غیرمجاز سرب و روی از معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین بتازگی افزایش یافته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علی اصغر رضا زاده اظهار داشت: معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین، بهار امسال از حضور سودجویان پاک سازی شد اما اکنون و با کاهش نظارت ها، شاهد حضور بیشتر سودجویان و افزایش میزان برداشت غیرمجاز از این معدن هستیم.
وی افزود: با سرد شدن هوا، محیط بانان از ارتفاعات پایین آمده اند و بر این اساس، نظارت ها بر تخلف ها تا حدی تحت شعاع قرار گرفته است از این رو فرصت برای حضور سودجویان بیشتر شده است.
وی در باره استقرار ایمیدرو در معدن آلبلاغ و انجام مطالعات پیجویی های معدنی گفت: در این زمینه مردادماه امسال، کارشناسان در منطقه حضور یافته و پس از آن در شهریورماه امسال نشستی در سازمان محیط زیست کشور برگزار شد تا برای اقدامات ایمیدرو در آلبلاغ اسفراین بررسی های لازم انجام شود اما هنوز، صورت جلسه ای از این نشست بیرون نیامده است.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه استقرار کارشناسان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» در آلبلاغ نیازمند مجوزهای لازم است گفت: هنوز این مجوزها داده نشده است.
وی افزود: حضور و استقرار کارشناسان ایمیدرو در منطقه آلبلاغ مستلزم تامین نیرو برای محافظت است که تامین هزینه های مربوط به آن هنوز محل اختلاف و مناقشه است.
رضازاده با اشاره به اینکه ایمیدرو خواستار انجام فعالیت های اکتشافی در معدن آلبلاغ است افزود: تا زمانی که مجوزهای لازم داده نشود، ایمیدرو نمی تواند در منطقه مستقر شود.
به گفته وی در 10 ماه گذشته، 165 تن ماده معدنی غیرمجاز سرب و روی از آلبلاغ اسفراین کشف شده است که اکنون به مزایده گذاشته شده است و برنده آن امروز مشخص خواهد شد.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در بهار امسال با هجوم برداشت کنندگان غیرمجاز برای کندن سنگ های معدنی و فروش آن به دلالان مواجه شده بود.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت سنگ سرب و روی معدن آلبلاغ اسفراین، امسال در 2 حادثه منجر به ریزش کوه و مرگ 2 نفر در این منطقه شده بود.
این معدن در منطقه زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام مانده است.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد