فولاد و آهن

۸ بند ابلاغ شده تصمیمات کمیته تخصصی فولاد چیست؟/ تامین سنگ آهن فولادسازانی که کف عرضه را رعایت کنند در اولویت قرار گرفت

۸ بند ابلاغ شده تصمیمات کمیته تخصصی فولاد چیست؟/ تامین سنگ آهن فولادسازانی که کف عرضه را رعایت کنند در اولویت قرار گرفت
پایگاه خبری معدن نیوز - تصمیمات کمیته تخصصی فولاد ابلاغ شد که دارای ۸ بند می باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در بند نخست این مصوبه آمده است تولیدکنندگان شمش فولادی موظفند شمش فولادی تولیدی خود را حداقل به میزان کف عرضه تعیین شده در بورس کالایی عرضه نمایند و واحدهای تولیدی یا نمایندگان رسمی آنها مجازند مازاد شمش فولاد تولیدی که در بورس کالا عرضه نمی شود را بدون نیاز به مجوز صادر نمایند.

مجوز صادراتی شمش فولادی فولادسازان مذکور در دوره های بعی به میزان کسری عرضه نسبت به کف عرضه ابلاغی در پایان سه ماه با ایجاد محدودیت در صادرات به میزان درصد عدم رعایت کف عرضه، مدیریت و در صورت استمرار تخلف دو دوره از فهرست صادرکنندگان مجاز حذف خواهند شد.

واحدهای تولیدی که نسبت به دریافت کف عرضه اقدام ننموده اند می تونند با مراجعه به معاونت امور معادن و صنایع معدنی نسبت به برقراری سهمیه کف عرضه و صادرات طبق نرم موجود اقدام نمایند.

معاونت معدنی وزارت صمت تامین سنگ آهن آن دسته از فولادسازان را که نسبت به رعایت کف عرضه اقدام می نمایند، در اولویت قرار دهد. همچنین براساس میزان کسری عرضه شمش فولادی نسبت به کف عرضه ابلاغی سهمیه سنگ آهن واحدهای فولادسازی فوق الذکر می بایست مدیریت گردد.

خریداران شمش فولادی شامل تولیدکنندگان مقاطع فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی که در سامانه بهین یاب و سامانه بورس کالایی ثبت نام کرده اند و سایر خریداران شامل تولیدکنندگان کوچک که شرایط ثبت نام آنها در سامانه مذکور فراهم نگردیده و همچنین تامین کنندگان مالی منوط به داشتن قرارداد با تولیدکنندگان نوردی، مجازند تقاضای خود برای شمش فولادی را در سامانه شرکت بورس کالای ایران ثبت نمایند.

واحدهای نوردی مجازند مستقیما یا از طریق نماینده رسمی خود که دارای قرارداد رسمی با تولیدکنندگان نوردی هستند را برای خرید شمش فولادی معرفی نمایند. مقصد در بارنامه کلیه خریداران شمش فولادی، انبار واحدهای نوردی خواهد بود و بورس کالا و دستگاه های نظارتی مکلف به کنترل و رعایت تحقق این تصمیم می باشند.

خریداران شمش فولادی از بورس موظف به عرضه محصولات نوردی قابل عرضه خود در بورس کالایی معادل حداقل 60 درصد شمش فولادی دریافتی از بورس کالایی می باشند و در صورت عدم عرضه به نسبت عدم رعایت اجازه ثبت مجدد تقاضا و خرید شمش فولادی از بورس کالا را نخواهند داشت.

با هدف تشویق و توسعه صادرات محصولات نهایی و ارزآوری صادرات مقاطع فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و وجود مازاد عرضه در بازار، صادرات اقلام یاد شده نیاز به مجوز خاصی نیست.

تولیدکنندگان محصولات نوردی که شمش خود را از بورس خریداری نمی کنند محدودیتی جهت صادرات مربوطه نخواهند داشت.

در ضوابط ورق فولادی نیز آمده است، صادرات انواع ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه تا اطلاع ثانوی نیاز به هیچ گونه مجوزی ندارد به این شرط که این شرکت به طور کامل تعهدات عرضه بورسی را رعایت و در صورت عدم رعایت کف عرضه، به نسبت عدم رعایت کف عرضه از سهمیه صادراتی کسر خواهد شدد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد