اخبار استان ها

فاجعه زیست محیطی زغال باطله «زغال سنگ البرز مرکزی» برای مازندران !

فاجعه زیست محیطی زغال باطله «زغال سنگ البرز مرکزی» برای مازندران !
پایگاه خبری معدن نیوز- باطله های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی که این روزها همچون کوهی جلوه نمایی می کند ، نگرانی های شدید زیست محیطی را ایجاد کرده است و سلامت مردم منطقه و حتی استان را به مخاطره انداخته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،زغال سنگ استخراج شده از معادن، محتوی مواد زائد بسیاری می باشد که به همین منظور و جهت بازدهی کوره های فولاد سازی تحت عملیات زغالشویی قرار می گیرد ولی دراین مرحله باطله هایی از این فرایند عملیاتی حاصل می شود که بدلیل انتشار آلاینده ها به محیط ، آلودگی های زیست محیطی وسیعی را بدنبال دارند.
آلودگی کارخانه زغال شویی البرز مرکزی اما بسیار قابل لمس است، اگر سری به البرز مرکزی بزنید با حجم عظیمی از باطله‌های این کارخانه زغال‌سنگ مواجه می‌شوید.
میلیون ها تن باطله زغال‌سنگ که امروز مانند یک کوه بلند قد علم کرده است، حاصل فعالیت‌های این کارخانه است.
متأسفانه شیرابه‌های این کوه زغال باطله با بارش هر بارانی به رودخانه و زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود و محصولات این زمین های کشورزی سر سفره مردم رفته و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ...
دپوی باطله های حاصل از زغال های بیرون آمده از کارخانه البرز مرکزی در نزدیکی رودخانه تلار ، موجی از نگرانی را بوجود آورده است و دیواره احداث شده میان پسماند دپو شده و رودخانه هرگز نتوانست این نگرانی ها را کاهش دهد ، زیرا با بارش باران به رود رسوخ کرده و فاجعه زیست محیطی را رقم زده است.
منطقه سوادکوه هم به عنوان محل فعالیت این کارخانه از مناطق باران خیز به شمار می رود و بارش ها بر رخنه باطله های خطرناک کارخانه زغال سنگ به رودخانه می افزاید و رودخانه تلار که از مسیر 5 شهرستان استان عبور می کند را آلوده می سازد.
فاجعه آلایندگی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی تا آنجا پیش می رود که علاوه بر خطر برای آبزیان و گیاهان حاشیه این رودخانه ، جان انسان ها را نیز به خطر می اندازد.
ماهیگری و آب بازی تابستانی جوانان و کودکان در رودخانه آلوده ای که از سرمنشا کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی آغاز می شود فاجعه دیگری را نمایان می سازد که قطعا مدیران این کارخانه باید پاسخگوی آن باشند.
این رودخانه که با عبور از 5 شهرستان به دریای خزر می ریزد، این آلودگی را با خود برده و قصه غم انگیز دیگری را هم رقم زده است.
البته طرح‌هایی از سوی مسئولان این کارخانه برای حل معضلات زیست‌محیطی ارائه‌شده اما روندی لاک پشتی داشته و هنوز نتوانسته راهگشا باشد و همچنان شاهد حجم عظیمی از باطله های خطرناک و تهدید محیط زیست و سلامت مردم می باشید.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد