گفتگو، یادداشت و نشست خبری

یادداشت مدیر مسئول معدن نیوز به بهانه روز ملی صادرات؛

صادرکنندگان، میناگران صنعت و اقتصاد امروز ایران!

صادرکنندگان، میناگران صنعت و اقتصاد امروز ایران!
پایگاه خبری معدن نیوز - امیدرضا طالشیان کارشناس مسایل اقتصادی و مدیر مسئول پایگاه خبری معدن نیوز در یادداشتی به مناسبت روز ملی صادرات، صادرکنندگان را میناگران صنعت و اقتصاد امروز ایران خواند. یادداشت مدیر مسئول معدن نیوز در ادامه از نظر می گذرد:
  بزرگنمايي:

امیدرضا طالشیان کارشناس مسایل اقتصادی و مدیر مسئول پایگاه خبری معدن نیوز در یادداشتی به مناسبت روز ملی صادرات، صادرکنندگان را میناگران صنعت و اقتصاد امروز ایران خواند. یادداشت مدیر مسئول معدن نیوز در ادامه از نظر می گذرد:

در زبان فارسی، میناگر به کسی گفته می ‌شود که هنرمندانه روی فلز، شیشه گری می کند.میناگر هنرمندی است که خالق اشیاء و صحنه ‌های دلرباست. چنانچه جناب مولوی هم فرموده:

بوالعجب میناگری کز یک عمل/ بست چندین خاصیت را بر زحل

اقتصاد یکی از 5 نهاد اجتماعی جامعه بشری و به گفته عالمان و نظریه پردازان، مهم ‌ترین آن است و فعالیت اقتصادی نیز هم رفتاری موثر از سوی انسان ها در محیط پیرامونشان بوده و هم در روایات دینی بزرگان ما بسیار پیرامون آن سخن رفته است.

به گمان من هر نوع کنش اقتصادی که با منش انسانی، رعایت انصاف، عمل و مصلحت حادث شود هنر است و کنشگر آن، هنرمندی شایسته تقدیر.

این روزها به زعم سخنرانان و صاحبان تریبون، بزرگ ‌ترین چالش جامعه مسایل مرتبط با اقتصاد است و یکی از مهم ترین راه ‌های نجات، توسعه صادرات.

اولا صادرات به خودی خود، ارزش افزوده کالا یا خدمات را ارتقا می ‌دهد، در عین حال یکی از موثرترین راهکارهای انتقال و توسعه فرهنگی در حوزه های فرامرزی است که البته این مهم مستلزم ایجاد یک تصویر گویا و شیوا از برند محصولات صادراتی کشور است.

باید توجه داشت که برند زمانی ارزشمند است که مربوط به آخرین مراحل فرآوری و عرضه باشد تا هم ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و هم اعتباری ماندگار بنام کشور مبدا رقم بزند. مثلا پسته یا خشکباری که به صورت فله صادر می ‌شود اما با بسته ‌بندی و برند یک شرکت غیر ایرانی به بازار مصرف و مشتریان نهایی عرضه می ‌شود، نسبت به یک بسته بندی با برند و نام ایرانی از ارزش کمتری برخوردار است و نام کشور مبدا در بازار پر رقابت کنونی کم ‌کم محو می ‌شود.

اساسا صادرات زمانی یک کنش اقتصادی مکمل و ارزش آفرین است که هنر بازاریابی و قدرت برند به طوری تعیین ‌کننده باشد که مشتری، در میان انتخاب ‌های متعدد و در شرایط رقابتی، برای خرید محصول مورد نظر، متقاعد شود.

این موضوع در صنایع معدنی نیز قابل تعمیم است و به عقیده من فریاد دلسوزان از باب تقبیح خام فروشی و خاک فروشی برای سرزمینی که وارد چرخه صنعت و فرآوری شده، واکنشی منطقی است.

چنانچه خریداران در بنادر کشور، به صف ایستاده باشند و یک شخص یا شرکت محموله ‌ای از مواد خام معدنی را از یک معدن خریداری نموده و صرفا با مدیریت حمل و نقل آن محموله را به بندر رسانیده و تحویل خریدار نماید آن چنان هنری به خرج نداده است. اساسا در حوزه مواد خام، تنها اقدام بازاریابی و بازارسازی، چانه ‌زنی بر سر قیمت است. اما امروزه تولیدکنندگان محصولات نهایی، باید انوع و اقسام سازوکارها و بررسی ‌ها و هزینه ‌ها را متحمل شوند تا در بازار جدی و بی رحم جهانی محصولی را فروخته و از کیسه اجنبی، مقادیری ارز رایج دنیا را وارد چرخه پول کشور نماید.

این تلاش، دست مریزاد دارد حال آنکه اعتباری که از این طریق به دست آید، ماندگار و متجلی خواهد بود. چنین صادرکننده ای برای اقتصاد کشور میناگر است به طوری که باز جناب مولوی می فرماید: این چنین اکسیرها اسرار توست/ این چنین میناگری ‌ها کارتوست


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد