بورس

سود حدود ۲ هزار میلیارد تومانی بانک ملت از فروش بلوک سهام ملی مس/ فملی؛ یکی از نقاط قوت سهام بانک ملت

سود حدود ۲ هزار میلیارد تومانی بانک ملت از فروش بلوک سهام ملی مس/ فملی؛ یکی از نقاط قوت سهام بانک ملت
پایگاه خبری معدن نیوز - پس از انتشار آگهی عرضه بلوک ۵.۷۴ درصدی ملی‌مس توسط بانک ملت این معامله در مرحله اجرا قرار گرفته است. با توجه به تقاضای ثبت‌شده در نماد «فملی۴» احتمالا انجام این معامله قطعی است. در فروردین سال جاری بلوک دیگری از «فملی» توسط بانک تجارت عرضه شد و توسط صندوق بازنشستگی مس خریداری شد، ولی همچنان هویت خریدار بلوک فعلی متعلق به بانک ملت مشخص نیست. در شرایط کنونی میزان سود «وبملت» از عرضه بلوک ملی‌مس می‌تواند برای این سهم بانکی مهم باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پس از انتشار آگهی عرضه بلوک 5.74 درصدی ملی‌مس توسط بانک ملت این معامله در مرحله اجرا قرار گرفته است. با توجه به تقاضای ثبت‌شده در نماد «فملی4» احتمالا انجام این معامله قطعی است. در فروردین سال جاری بلوک دیگری از «فملی» توسط بانک تجارت عرضه شد و توسط صندوق بازنشستگی مس خریداری شد، ولی همچنان هویت خریدار بلوک فعلی متعلق به بانک ملت مشخص نیست. در شرایط کنونی میزان سود «وبملت» از عرضه بلوک ملی‌مس می‌تواند برای این سهم بانکی مهم باشد.

20 مهر بانک ملت مجدداً مبادرت به آگهی فروش سهام شرکت ملی مس نمود؛ دارایی که 5.74 درصد از سهام شرکت ملی مس را تشکیل می دهد. به زعم مدیران این بانک می‌توان این دارایی را یکی از نقاط قوت سهام بانک ملت برشمرد. با این حال به دنبال محدودیت قوانین، این دارایی بانک ملت مشمول ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور شده است. این سهم قیمت تمام شده‌ای کمتر از 7000 میلیارد ریال برای بانک ملت داشته و از زمان تملک این دارایی توسط بانک ملت رشد خوبی داشته است. با توجه به موارد یاد شده و بنیاد قوی شرکت ملی مس و همچنین اقبال جهانی به این فلز سرخ، برخی از فعالان بازار انتقاداتی به فروش آن مطرح می‌کنند. این سهام عرضه شده تا بانک ملت مشمول جرائم قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور نشود.

تلاش برای خروج از بنگاه‌‌داری و عرضه این حجم از این سهم بنیادین در شرایط فعلی بازار، با توجه به جمیع شرایط نه تنها برای بانک ملت زیانی در بر نخواهد داشت بلکه با یک حساب سرانگشتی نیز می‌توان پی به آن برد که سود خوبی را نیز عاید بانک ملت خواهد نمود؛ به این صورت که اگر فرض کنیم برای قریب به 4.5 میلیارد سهام ملی مس در قیمت 5900 ریال مشتری اعلام آمادگی نماید و معامله انجام شود، ارزش این معامله رقمی بالغ بر 26 هزار میلیارد ریال خواهد بود. با کسر مبالغ کارمزد این معامله و قیمت تمام‌شده سهم و محاسبه سود تقسیط چهارساله این معامله، سودی حدود 2 هزار میلیارد تومان (معادل 38 تومان سود به ازای هر سهم) از این محل عاید بانک ملت خواهد شد. نباید از این نکته غافل بود که موارد یاد شده یک روی سکه بوده و روی دیگر سکه آزاد شدن این حجم از نقدینگی بانک و بالا رفتن توان بانک در اجرای عملیات ای بانکداری خواهد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد