سیمان و مصالح

تدوین اطلس جامع سنگدانه ایران/ تشکیل کانون ایران/ راه‌اندازی دبیرخانه سنگدانه در مرکز تحقیقات/ تأسیس کارگروه مشترک وزارتی/ حرکت به سمت شفافیت و تولید استاندارد

تدوین اطلس جامع سنگدانه ایران/ تشکیل کانون ایران/ راه‌اندازی دبیرخانه سنگدانه در مرکز تحقیقات/ تأسیس کارگروه مشترک وزارتی/ حرکت به سمت شفافیت و تولید استاندارد
پایگاه خبری معدن نیوز - نتایج برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه ملی صنعت شن و ماسه اعلام شد؛ تدوین اطلس جامع سنگدانه ایران/ تشکیل کانون ایران/ راه‌اندازی دبیرخانه سنگدانه در مرکز تحقیقات/ تأسیس کارگروه مشترک وزارتی/ حرکت به سمت شفافیت و تولید استاندارد
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بتن، بعد از آب، به‌عنوان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی دنیا شناخته می‌شود و بر اساس برآوردهای فنی و رسمی، حدود 70 درصد حجم بتن را شن و ماسه تشکیل می‌دهد. این نسبت در آسفالت به 90 درصد هم می‌رسد. سرانۀ مصرف بتن در دنیا به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه به شما ر می‌رود. انجمن بتن ایران 17 سال است که هر ساله به‌مناسبت روز جهانی بتن، همایش روز بتن را در ایران برگزار می‌کند. شن و ماسه نیز همواره به‌عنوان یکی از موضوعات فرعی در این همایش و کنفرانس علمی متعاقب آن مطرح بوده است. امسال اما هیئت رئیسه جدید انجمن شن و ماسه تصمیم گرفت برای نخستین بار در کشور موضوع صنعت سنگدانه را در دستور کار یک گردهمایی ملی قرار دهد.
با توافق انجمن بتن، 14 مهر به‌عنوان روز برگزاری همایش سنگدانه انتحاب شد. هرچه به 14 مهر نزدیک‌تر می‌شدیم انسجام و هماهنگی در صنف شن و ماسه بیشتر می‌شد. همه متفق‌القول بودند که آن‌که را حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟ صنعت شن و ماسه پیش‌قدم شده بود برای شفافیت و پا گذاشته بود به میدان محاسبه. ما زمین‌خوار و کوه‌خوار نیستیم. ما باعث سیل و طغیان رودخانه‌ها نیستیم که بالعکس، مجری مدیریت آن نیز هستیم. ما کم‌ترین نقش را در آلودگی هوای کلان‌شهرها داریم. ما دیگر آن کارگاه‌های زیرپله‌ای با شیوه‌های سنتی تولید نیستیم، که اتفاقاً صنعتی بسیار اشتغال‌زا هستیم با برترین شیوه‌هاو ابزارهای تولید که در دنیا هم مدعی هستند.
با حمایت چشم‌گیر و مثال‌زدنی صنف تولید کنندگان ماشین آلات خردایش و دانه بندی مواد معدنی، همایش و نمایشگاه آغاز شد. افتتاحیه با حضور چند صد نفر از فعالان صنف سنگدانه و بتن، مهمانانی از چندین استان کشور و شخصیت‌های متعدد کشوری و مسئولان دولتی. میزگرد بررسی چالش‌هاس صنعت شن و ماسه با استقبال کم‌نظیر مسئولان و مخاطبان برگزار شد و موضوعات مهم و چالشی طرح شد: تولید استاندارد، تخریب محیط زیست، برداشت از بستر رودخانه‌ها، تعیین قیمت، تامین ماشین‌آلات و مواد اولیه، ارتقای کیفیت، روش‌های فرآوری و... در انتها نیز بر سر گزینه‌هایی اجماع حاصل شد که می‌تواند در صورت پیگیری، آینده روشنی را برای صنعت سنگدانه، بتن، ساخت‌وساز و در یک مفهوم، توسعه زیرساخت‌ها نوید دهد:
- تهیه و تدوین اطلس جامع سنگدانه ایران.
- راه‌اندازی دبیرخانه دائمی سنگدانه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی.
- تشکیل کارگروه مشترک وزارتی برای بررسی مسائل صنفی با حضور خانه معدن ایران، وزارت راه و شهرسازی، وزرات صمت و نماینگان صنف.
- راه‌اندازی کانون صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه ایران.
به‌نظر می‌رسد عزم هیئت مدیره جدید انجمن شن و ماسه، شفاف‌سازی هرچه بیشتر فعالیت‌ها و حرکت در مسیر تولید استاندارد است که در صورت همراهی مسئولان دولتی و نهادهای دیگر بخش خصوصی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد