گفتگو، یادداشت و نشست خبری

امین خوشنویسان، مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری فرتاک وابسته به هلدینگ میدکو در یادداشتی به بازار شهر تاکید کرد؛

ضرورت بازنویسی ادبیات نوآوری در صنعت فولاد

ضرورت بازنویسی ادبیات نوآوری در صنعت فولاد
پایگاه خبری معدن نیوز - امین خوشنویسان، مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری فرتاک وابسته به هلدینگ میدکو در یادداشتی به معدن نیوز به ضرورت بازنویسی ادبیات نوآوری در صنعت فولاد پرداخته و مشروح این یادداشت را در پی خواهید خواند:
  بزرگنمايي:

امین خوشنویسان، مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری فرتاک وابسته به هلدینگ میدکو در یادداشتی به معدن نیوز به ضرورت بازنویسی ادبیات نوآوری در صنعت فولاد پرداخته و مشروح این یادداشت را در پی خواهید خواند:

شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان صنعت فولاد کشور در یک رویداد فناورانه سه روزه در صندوق نوآوری و شکوفایی جهت معرفی دستاوردها و ارائه نیازهای فناورانه این صنعت گردهم آمدند. این رویداد توسط صندوق نوآوری و شکوفایی جهت معرفی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع کشور و نیز تامین نیاز شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور و در راستای حمایت از رونق تولید و ساخت داخل محصولات و ملزومات کشور 7 تا 9 مهرماه برگزار شد.

شرکت پژوهش و نوآوری فرتاک ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ میدکو با هدف رشد و توسعه نوآوری‌های مرتبط با کسب و کار در حوزه صنایع معدنی، با تکیه بر دانش نخبگان و بهره‌مندی حداکثری از تخصص خبرگان صنعت در این حوزه فعالیت دارد و تلاش می‌کند تا با بهره‌مندی از جایگاه خود به عنوان بازوی پژوهش و نوآوری میدکو و به کمک ایجاد هم‌افزایی و همگرایی میان توانمندی‌های موجود در شرکت‌های مختلف هلدینگ، مسیر را برای نهادینه‌سازی پژوهش و نوآوری و رسیدن به توسعه پایدار در هلدینگ میدکو تسهیل نماید.

براساس بررسی‌هایی که در این مجموعه در زمینه پژوهش و نوآوری انجام شده است تعدادی "کلان روند‌هایی" در بخش معدن و صنایع معدنی بررسی شده است که به شرح زیر است:
- بازطراحی استراتژی و مدل کسب‌و‌کار
- هوش مصنوعی
- مدیریت ریسک
- دیجیتالی شدن (انقلاب چهارم صنعتی)
- توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی
- مدیریت آب و انرژی
- سرمایه‌گذاری بر روی مباحثی چون مدل‌های همکاری مشترک، مدیریت پروژه، اطلاعات و مسائل مسئولیت اجتماعی در کنار آموزش و آماده‌سازی سرمایه انسانی
- برنامه‌ریزی جامع و توجه به تفاوت‌های فرهنگی
- توجه به تقاضای بازارهای جدید و افزایش کیفیت محصولات

باید این را بپذیریم آنچه که در صنعت فولاد اتفاق می‌افتد با آنچه که در دنیا روی می‌دهد، متفاوت است. در صنایع فولادی نخستین عاملی که مطرح می‌شود افزایش بهره‌وری و تولید می‌باشد اما در مفهوم توسعه پایدار افزایش بهره‌وری شرط لازم است اما کفایت نمی‌کند و توجه به ذی نفعان در بالادست و پایین دست باید وجود داشته باشد.

مفاهیم توسعه پایدار و توجه به انقلاب دیجیتالی از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه نمود. با نگاهی به 100 برند برتر دنیا خواهید دید برندهای برتر جهان مانند آمازون، فیس بوک و ... در حوزه دیجیتال مشغول به فعالیت هستند و این عاملی است که باید در کشور به آن توجه ویژه نمود.

از یک جهت عدم توجه یا توجه ناکافی به حوزه نوآوری که صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد کشور به آن مبتلا است و از سویی دیگر تفاوت بسیار فاحش بین شرکت‌های دانش بنیان و صنعت، منجر به ایجاد یک نوع فضای بی‌اعتمادی در این میان شده است. البته هر دو حقوقی در این میان دارند که درست است. صنعت انتظار دارد که هر آنچه از شرکت‌های دانش بنیان دریافت می‌کند دارای بهره اقتصادی متناسب با شرایط بنگاه کسب‌و‌کار باشد و شرکت‌های دانش بنیان نیز برای محصولات تولیدی خود زحمات و دانش بسیاری صرف می‌کنند. کنار هم قرار دادن این تضادها مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد و این در حالی است که اگر با مدل‌های به‌روز کسب‌و‌کار به آن نگاه کنند می‌تواند در صنعت موفق‌تر و مفیدتر باشند.

ادبیات نوآوری باید در صنعت فولاد بازتعریف شود. توجه به مقوله نوآوری، توجه به یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. عمده حوزه‌ها در دنیا به دنبال بازبینی مدل کسب‌و‌کار، مفهوم توسعه پایدار و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی می باشند. شرکت‌های بزرگ فولادی دنیا در کنار توجه به توسعه محصولات جدید، به موضوع توجه به تعهد تحویل محصولات در کنار مسایل زیست محیطی دقت نظر دارند اما چنین رویکردی در کشور ما وجود ندارد.

مجموعه هلدینگ میدکو با تدبیر مدیرعامل محترم این مجموعه به دنبال استفاده و توجه به این عامل است و حضور ما حاکی از تمایل همکاری با شرکت‌های دانش بنیان است تا نیازهای فناورانه ما در هلدینگ میدکو متناسب با دانش موجود در این شرکت‌ها و تلاش برای هم‌زبان سازی دو طرف همسان شود چرا که هم زبانی بخش دانش بنیان و صنعت، کار بسیار سختی است و ما این مسئولیت را در این مجموعه به عهده گرفتیم.

موضوع بعدی بحث شبکه‌سازی است که در 2 بخش برای ما حائز اهمیت است: یکی شبکه متخصصین داخلی که شامل افراد توانمند و متخصصینی است که در خارج از کشور هستند و نیز شرکت‌های صاحب فناوری. ما معتقدیم که چرخ را نباید از ابتدا اختراع کنیم بنابراین اگر بستری وجود داشته باشد به دنبال استفاده از فناوری‌های موجود هستیم.

بحث دیگری این است که ما نوآوری را در محصول نمی‌بینیم ما نوآوری را در 3 حوزه محصول، فرآیند و کسب‌و‌کار در نظر می گیریم. در صنعت، ما زمانی که به نوآوری فکر می‌کنیم به سمت محصول حرکت می‌کنیم. با توجه به اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه‌ای قرار داریم شرکت‌های فولادی ما درگیر تامین قطعات مورد نیازشان هستند و اینکه همایش‌هایی در این سطح برگزار شود تا این شرکت‌ها دانش خودشان را به صنعت فولاد عرضه کنند بسیار مفید و اثرگذار بوده که البته تاثیرگذاری آن کوتاه مدت خواهد بود.

ما باید در آینده خودمان را با روند توسعه جهانی هم سو کنیم، تامین قطعه در کوتاه مدت الزام است تا چرخ صنعت فولاد بچرخد اما توجه به شرکت‌های دانش بنیان و نوآوری نیازمند نگاهی فراتر از تامین قطعه است. عمده استارت آپ‌های توسعه یافته نه فقط در ایران بلکه در دنیا مربوط به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در معدن و صنایع معدنی تعداد کمی استارت آپ‌های موفق وجود دارد اما صنعت فولاد بستر بسیاری خوبی است که بتوانیم این مواردی که به آن اشاره شد را در این صنعت اجرا کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد