رویدادها و گزارش های ویژه

در دومین کنفرانس سالانه کالانیش در استانبول چه گذشت؟/ جعفری طهرانی سخنران کلیدی چهارمین کنفرانس سالانه بازارهای فولاد آسیا (ویتنام) در سال ۲۰۲۰ خواهد بود

در دومین کنفرانس سالانه کالانیش در استانبول چه گذشت؟/ جعفری طهرانی سخنران کلیدی چهارمین کنفرانس سالانه بازارهای فولاد آسیا (ویتنام) در سال ۲۰۲۰ خواهد بود
پایگاه خبری معدن نیوز - دومین کنفرانس سالانه کالانیش با موضوع فولاد تخت CIS، ترکیه و اروپا در استانبول برگزار شد و طیف گسترده ای از مباحث موثر بر بازارهای مقاطع تخت فولادی در هر یک از این مناطق مطرح گردید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و مواد معدنی در کانال تلگرامی خود از کنفرانس سالانه کالانیش در استانبول نوشت: دومین کنفرانس سالانه کالانیش با موضوع فولاد تخت CIS، ترکیه و اروپا در استانبول برگزار شد و طیف گسترده ای از مباحث موثر بر بازارهای مقاطع تخت فولادی در هر یک از این مناطق مطرح گردید.

در زیر خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این کنفرانس و همچنین مقالات ارائه شده در این رویداد آورده شده است.

ازجمله مقالاتی که در این کنفرانس ارائه گردید می توان به مقالاتی تحت عناوین "تامین کنندگان فولاد ترکیه نیاز به بازارهای جدید دارند"، "انجمن های فولاد هند در کنفرانس کالانیش ابزار خوشبینی کردند"، "ترکیه همچنان شریک تجاری اتحادیه اروپاست"، "اوکراین می تواند صادرات مقاطع تخت را به سمت شرق گسترش دهد"، "صنعت خودرو در سال 2023 باز می گردد و جهشی است اما تهدیدها در انتظار است" و "بازار آمریکا را فراموش کنید؛ ترکیه نیاز به تجارت منطقه ای دارد" اشاره کرد.

این رویداد در هتل Ciragan Palace Kempinski و با حضور بیش از 150 نفر برگزار شد. در این کنفرانس نگاهی جامع به اقتصاد و بازارهای مالی ترکیه شد.

در این رویداد مطرح شد که ظرفیت مقاطع تخت فولاد ترکیه از سال 2011 به طرز چشمگیری رشد کرد اما با این وجود، واردات همچنان ادامه دارد. این یک امر عادی است چراکه تولیدات داخلی نمی تواند امتیاز لازم برای برخی محصولات را کسب نماید لذا ترکیه نیازمند واردات است. این انگیزه ای برای سرمایه گذاران با توجه به ظرفیت بالا و بالقوه مقاطع تخت فولادی با ارزش افزوده بالا در ترکیه است.

دبیر کل انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه Veysel Yayan اظهار داشت: شاید ترکیه نیز باید موضع سختگیرانه ای در برابر واردات و اقدامات حفاظتی مانند دونالد ترامپ اتخاذ نماید و کم کم ترکیه برای توازن کسری تجاری فولاد باید مذاکرات و توافقاتی با کشورهای مشترک المنافع (CIS) داشته باشد.

از طرف دیگر مصرف کنندگان فولاد اروپا، ترکیه را به عنوان تامین کننده و پرفروش ترین صادرکننده مقاطع تخت به اروپا می دانند.

اتحادیه اروپا اخیرا اعلام داشته، تجدید نظر درمورد تعرفه های حفاظتی فقط منوط به تاثیر محدود صادرات ورق گرم فولادی ترکیه به اروپا می باشد.

با این وجود عوامل ژئوپلیتیکی و نه اقتصادی اکنون عامل موثر بر تجارت فولاد جهان است و آمریکا آنرا برای تمدید و طولانی کردن جنگ تجاری به منظور تضعیف چین و آلمان می داند. بنابراین اروپا باید به یک دوره طولانی رشد آهسته اقتصادی عادت نماید.

در ترکیه علائم بهبود وضعیت املاک و مستغلات و درمجموع مسکن وجود دارد اما قدرت خرید مردم کم است. هیچ کس نمی تواند با 150 هزار لیر ماشین جدید بخرد! با این حال اقتصاد ترکیه رو به بهبود است و پیش از بازگشت این کشور به رشد پایدار، نیاز است وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه ای تثبیت شود.

در شرایط ضعیف اقتصادی فعلی ترکیه، صادرات برای تامین کنندگان مقاطع تخت فولادی ترکیه بسیار مهم است. با این حال صادرات به اتحادیه اروپا به دلیل موانع تجاری در ماه های آینده کاهشی خواهد بود. در عوض ترکیه باید به بازارهای دیگری مانند آسیا، آفریقا و خاورمیانه نگاه کند و همچنین بر صادرات نورد و محصولات پایین دست به جای نورد گرم متمرکز شود.

با این وجود یکی از سخنرانان به این موضوعات خوش بینانه نگاه کرد و گفت: تقاضای داخلی ترکیه در سال 2020 بالغ بر 8 درصد رشد خواهد کرد.

در هر صورت، حاضرین به این توافق رسیده اند که صنعت فولاد ترکیه در گذشته با بحران های زیاری روبرو بوده و اکنون مقاوم شده است و می تواند هر بحرانی را به یک فرصت تبدیل نماید.

رویداد بعدی کالانیش به عنوان چهارمین کنفرانس سالانه بازارهای فولاد آسیا در شهر هوشی مین ویتنام در تاریخ 22 و 23 آوریل 2020 (3 و 4 اردیبهشت 99) خواهد بود و کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و موادمعدنی در این رویداد سخنران کلیدی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد