رویدادها و گزارش های ویژه

پرس تی وی از ذخایر غنی موادمعدنی ایران گزارش داد؛ صنایع معدنی بخشی شکوفا و سودآور برای ایرانیان

پرس تی وی از ذخایر غنی موادمعدنی ایران گزارش داد؛ صنایع معدنی بخشی شکوفا و سودآور برای ایرانیان
پایگاه خبری معدن نیوز - صنایع معدنی ایران به عنوان بخشی شکوفا و سودآور است که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند. پرس تی وی در گزارشی به این صنعت عمده در ایران پرداخته است.
  بزرگنمايي:

صنایع معدنی ایران به عنوان بخشی شکوفا و سودآور است که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند. پرس تی وی در گزارشی به این صنعت عمده در ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است که ایرانیان بسیار خوش شانس هستند که در سرزمینی با معادن بسیار غنی زندگی می کنند و به بیشتر موادمعدنی دسترسی دارند.

خاک ایران در کمربند متالورژی قرار دارد که سرشار از موادمعدنی است و همه جوامع جهانی به آنها نیاز زیادی دارد. این مواد شامل مس، طلا، آهن، سرب و روی بوده و اینها نمونه های اندکی از مواد معدنی موجود در ایران هستند.

احد علیخانی مشاورعالی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور در این باره به پرس تی وی (PRESS TV) گفت: با توجه به اکتشافات کمی که در ایران انجام شده، ایران در بین پانزده کشور اول غنی از مواد معدنی جهان قرار گرفته است. ارزش تقریبی این ذخایر چیزی بالغ بر 700 میلیارد دلار است. این درحالی است که تنها 6 درصد از سطح کشور اکتشاف شده و اگر سرمایه گذاری خارجی در ایران محقق شود قطعا با توجه به دانش فنی و نیروی انسانی تحصیل کرده و جوان که در کشور وجود دارد می توان ارزش ذخایر را به چند هزار میلیارد دلار ارتقا داد.

وی سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ایران را ناچیز خواند و اظهار داشت: این سهم ناچیز 0.7 درصدی به دلیل سرمایه گذاری های کمی است که در این حوزه انجام شده است، می باشد. امیدواریم با سرمایه گذاری خارجی در صنایع پایین دستی و بالادستی معدن بتوانیم سهم معدن در GDP را افزایش دهیم.

علیخانی ارزش تولیدات معدنی 31 استان کشور را 2900 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: 41 درصد این ارزش متعلق به استان کرمان است و 30 درصد آن نیز در استان یزد بوده است و در نتیجه این دو، استان های غنی ایران به لحاظ موادمعدنی و تولیدات معدنی هستند. خوشبختانه قوانین سرمایه گذاری در ایران مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است و مجلس، دولت را مکلف کرده تا به سرمایه گذاران خارجی تضمین دهد و امنیت سرمایه های نقدی و غیر نقدی آن ها را تضمین نماید.

احمد مرادعلی زاده مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران نیز درباره ذخایر شناسایی شده ایران گفت: ذخایر شناسایی شده کشور به اکتشافات دهه چهل شمسی باز می گردد که براساس آن 3 تا 3.5 درصد ذخایر جهانی در ایران قرار گرفته است. با این حال تنها یک تا 1.2 درصد از این ذخایر در حال برداشت و بهره برداری است و بقیه ذخایر یا به طور کامل شناسایی نشده است یا اکتشافات آن به صورت تفصیلی انجام نگرفته است.

وی افزود: به همین دلیل است که بخش اکتشافات شرکت مس 50 درصد اکتشافات کل کشور را شامل می شود و این شرکت در پهنه های مختلف شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، حوزه مرکزی ایران و آذربایجان در حال اکتشافات است تا به محض شناسایی کامل ذخایر، به بحث بهره برداری آن ورود پیدا کند.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد