سیمان و مصالح

ثبات نسبی قیمت مصالح ساختمانی در تهران طی تابستان نسبت به بهار سال جاری

ثبات نسبی قیمت مصالح ساختمانی در تهران طی تابستان نسبت به بهار سال جاری
پایگاه خبر ی معدن نیوز- قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی تهران حاکی از ثبات قیمت مصالح ساختمانی در تابستان نسبت به بهار امسال دارد، این در حالی است که قیمت مصالح ساختمانی نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش را تجربه کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین آمار خود آخرین وضعیت قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران را اعلام کرد.

بر این اساس، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی تهران در تابستان امسال به 407 رسید که نسبت به بهار سال جاری که 406.9 بوده رقمی ثابت را نشان می‌دهد. با این حال، این شاخص در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته که رقم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران 315.4 بوده 29 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران طی 8 سال گذشته حاکی از آن است که کمترین افزایش قیمت در طی این سال‌ها مربوط به سال 94 با منفی 1.8 درصد بوده و سال جاری با 47.8 و سال 91 با 36.7 درصد به ترتیب سال‌هایی بودند که بیشترین افزایش قیمت نهاده‌ها را تجربه کردند.

این گزارش حاکی است که درصد تغییرات میانگین شاخص چهار فصل منتهی به فصل تابستان امسال نسبت به میانگین شاخص چهار فصل منتهی به تابستان سال 9٧ معادل ٤٩,٢ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل که ٥٦.٣ درصد بوده ٧.١ درصد کاهش داشته است.

در عین حال در فصل تابستان امسال شاخص قیمت گروه آهن‌آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده، گروه چوب، گروه تاسیسات برقی، گوره تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی، گروه ایزوگام و قیرگونی آسفالت و در نهایت گروه شیشه به ترتیب با 9.2، 2.6، 3.8، 4، 2.3 و 0.2 درصد کاهش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیرگذاری را در کاهش شاخص کل به خود اختصاص دادند. در مقابل گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه»، گروه سنگ، گروه انواع بلوک و آسفالت و آجر به ترتیب با 13، 3.9 و 5.3 درصد افزایش به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی‌های مسکونی شهر تهران داشتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد