فولاد و آهن

مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی فراگیر وفا؛

همه توان خود را برای رشد و تعالی فولاد خوزستان به کار می بندیم

همه توان خود را برای رشد و تعالی فولاد خوزستان به کار می بندیم
پایگاه خبری معدن نیوز - برای ارائه بهترین خدمات و امکانات در مسیر کمک به رشد و تعالی فولاد خوزستان همه توان خود را به کار می بندیم. ورزش، فرهنگ و آموزش سه مقوله‌ای که لازمه رشد و تعالی جامعه هستند. پرداختن به هر موضع به طور جداگانه نیازمند ساعت‌ها بحث و گفت و گوست، اما با یک نتیجه‌گیری ساده می‌توان متوجه شد، قرار گرفتن این سه در کنار هم با مدیریت واحد به سلامت، پیشرفت و رشد آگاهی منجر می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، برای ارائه بهترین خدمات و امکانات در مسیر کمک به رشد و تعالی فولاد خوزستان همه توان خود را به کار می بندیم.ورزش، فرهنگ و آموزش سه مقوله‌ای که لازمه‌ی رشد و تعالی جامعه هستند. پرداختن به هر موضع به طور جداگانه نیازمند ساعت‌ها بحث و گفت و گوست، اما با یک نتیجه‌گیری ساده می‌توان متوجه شد، قرار گرفتن این سه در کنار هم با مدیریت واحد به سلامت، پیشرفت و رشد آگاهی منجر می‌شود.

شرکت فولاد خوزستان با هدف تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی و ارائه خدمات به شکل تخصصی و مطلوب و چابک‌سازی سازمان، از سال 1395 اقدام به تشکیل هولدینگ فولاد خوزستان نمود. یکی از مجموعه‌های تابعه، شرکت توسعه اقتصادی فراگیر وفا است که به منظور ارائه بهتر خدمات ورزشی، فرهنگی و آموزشی به کارکنان، بازنشستگان و خانواده‌های شرکت فولاد خوزستان تاسیس شد. به منظور آگاهی بیشتر با فعالیت‌ این شرکت مصاحبه هادی خزامی مدیرعامل این شرکت را در ادامه خواهید خواند:

در اولین سوال، مختصری از نحوه شکل‌گیری و وظایف شرکت وفا توضیح دهید.

به دنبال شکل‌گیری هولدینگ فولاد خوزستان در سال 1395 از سوی مدیریت کلان شرکت فولاد خوزستان تصمیم گرفته شد، فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی در قالب یک شرکت ساماندهی شود. با این رویکرد شرکت وفا تاسیس و رسما فعالیت خود را از نیمه‌ دوم سال 96 آغاز کرد. تربیت بدنی و تفریحات سالم، تبلیغات و امور فرهنگی و آموزش حوزه‌های کاری وفا را شامل می‌شد. این خدمات با عقد قرارداد با شرکت فولاد خوزستان شکل رسمی به خود گرفت.

به تفکیک به سراغ فعالیت‌های این شرکت می‌رویم، از حوزه ورزش برایمان بگویید.

حوزه ورزش به دو قسمت ورزش همگانی و قهرمانی تقسیم می‌شود. در ورزش همگانی مخاطب ما کارکنان شاغل و بازنشسته و خانواده‌هایشان هستند. اعتقاد مدیریت کلان فولاد خوزستان بر این است که با انجام فعالیت‌های ورزشی علاوه بر حفظ و ارتقاء سلامت جسمی کارکنان، روحیه و نشاط در آنان تقویت شده و همین امر تاثیر بسزایی بر آماده بکاری و کارکرد موثر کارکنان در محیط کار دارد.

به همین منظور شرکت وفا علاوه بر بکارگیری امکانات و ظرفیت‌های ورزشی موجود در منطقه دویست دستگاه، جهت سهولت دسترسی و ترغیب خانواده‌ها به استفاده از امکانات ورزشی در نزدیک‌ترین فاصله به محل زندگی اقدام به عقد قرارداد با بیش از 60 باشگاه و استخر در سطح شهر اهواز و برخی شهرهای دیگر مانند بندر امام (ره) و رامهرمز نموده است که این خدمات در طول سال استمرار دارد.

نکته‌ی قابل توجه که در مورد میزان استفاده از این خدمات به چشم می‌خورد استقبال کم‌نظیر خانواده‌های فولاد خوزستان در زمینه استفاده از امکانات ورزشی و حضور در باشگاه‌ها و استخرهای طرف قرارداد است بطوریکه در سال جاری شاهد رشد صد درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال 97 بودیم.

از طرفی دیگر شاهد رشد چشمگیر بودجه اختصاص یافته در سال جاری نسبت به سال 97 نیز هستیم رشد فعالیت‌ها به میزان سه برابر در این حوزه حاکی از توجه ویژه مدیریت کلان شرکت فولاد خوزستان به مقوله‌ی ورزش و سلامت است. در کنار اینها می‌توان به برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت‌های مختلف در میان کارکنان، شرکت در مسابقات ورزشی کارگری در سطح استان و کشور و اعزام تیم‌های ورزشی رشته‌های مختلف به مسابقات ایمیدرو اشاره کرد.

در سال 97 نگهداری و بهره‌برداری ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان به شرکت وفا سپرده شد، در این مورد هم توضیح دهید.

پروژه ساخت ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی، ارتقاء کیفیت ورزش، شور و نشاط بین جوانان استان و خدمت‌رسانی به مردم از سال 86 آغاز شد و خوشبختانه با پیگیری و عنایت خاص مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان این ورزشگاه در آبان ماه سال 1397 با حضور وزرای ذیربط، استاندار، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و ورزشی به دست معاون اول ریاست جمهور افتتاح شد.

ورزشگاه مدرن شهدای فولاد خوزستان در کلاس جهانی و مطابق با استانداردهای روز فیفا و کنفدراسیون آسیا ساخته شده است. به دنبال اعتماد مجموعه فولادخوزستان مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از ورزشگاه از نیمه سال 1397 به شرکت وفا سپرده شد. به همین منظور شرکت وفا که با ایجاد زیرساخت‌های تخصصی و تکمیل کادر فنی به عنوان یک شرکت تخصصی در زمینه ارائه خدمات نگهداری و بهره‌برداری از اماکن ورزشی و به طور خاص، حفظ و ارتقاء کیفیت زمین‌های چمن فوتبال مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی می‌باشد، از سال گذشته متولی نگهداری و بهره‌برداری از مدرن‌ترین ورزشگاه سرپوشیده کشور شده است و اقدام به جذب و آموزش نیروی متخصص جهت نگهداری از تاسیسات ورزشگاه و برگزاری مسابقات نمود.

در حال حاضر میزبانی مسابقات تیم فوتبال فولاد خوزستان در لیگ برتر در ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان برگزار می‌شود. از طرفی در سال گذشته همایش بزرگ بسیجیان استان در این ورزشگاه برگزار شد. همچنین مسابقه فینال جام حذفی فوتبال کشور که با استقبال بیش از سی هزار تماشاگر مواجه شد در خردادماه سال جاری در همین ورزشگاه انجام شد.

از زمان آغاز بهره‌برداری از ورزشگاه ضمن رفع نواقص و انجام کارهای باقیمانده و در راستای تجهیز ورزشگاه سیستم‌های مختلفی نصب گردیده است که می‌توان به کنترل و پایش تصویری، نصب دوربین‌های مدار بسته با قابلیت تشخیص چهره، نصب سامانه بلیط فروشی الکترونیکی و گیت‌های ورودی الکترونیک، شماره‌گذاری صندلی که از جمله الزامات سازمان لیگ برای فصل جاری مسابقات بود، اشاره کرد.

نگهداری کیفی و مطابق با استاندارد زمین‌های چمن فوتبال یک مقوله‌ی کاملاً تخصصی است. در حال حاضر مجموعه ورزشی فولاد خوزستان دارای 8 زمین چمن تمرینی و مسابقه‌ای فوتبال است. از ابتدای سال 98 نگهداری و احیاء این زمین‎‌های چمن به شرکت وفا واگذار شده است. در حقیقت نگهداری زمین‌های چمن فوتبال وظیفه‌ دیگریست که در بخش ارائه خدمات ورزشی به شرکت وفا محول شد که حاصل این تغییر نگاه در 6 ماهه نخست سال جاری و استفاده از ابزار تخصصی و بکارگیری دانش فنی تأثیر چشمگیری در کیفیت این زمین‌ها به همراه داشته است، زمین تمرینی شماره 3 محوطه باشگاه که در 6 ماه ابتدای سال جاری بازسازی شده است جهت بهره‌برداری در اختیار باشگاه فولاد خوزستان قرار گرفت، با توجه به ضرورت بکارگیری ماشین آلات و ابزار تخصصی نگهداری کیفی زمین‌های چمن فوتبال با موافقت مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان که عنایت خاصی به ورزش دارند، مقرر گردید در زمینه سرمایه‌گذاری و تهیه ماشین آلات مذکور با مساعدت شرکت اقدامات لازم صورت پذیرد.

در این راستا برای نیروهای بومی که از قبل جذب کرده‌ایم، دوره‌های تخصصی نگهداری زمین چمن برگزار شد. در صورتی که این مهم (تامین ابزار تخصصی کار و نیروهای آموزش دیده) انجام شود، می‌‌توان به سایر سازمان‌ها مانند سازمان ورزش و جوانان استان، نفت، حفاری و مخابرات که دارای زمین‌های چمن فوتبال هستند، خدمات ارائه و در امر درآمدزایی فعالیت بیشتری صورت گیرد.

قابل توضیح است که فعالیت‌های اجرایی این حوزه تحت نظارت مدیر امور اجتماعی و خدمات شرکت فولاد خوزستان به عنوان دستگاه ناظر انجام می‌شود.

بعد از ورزش به سراغ فرهنگ می رویم، مقوله‌ای که بنیان جامعه را تشکیل می‌دهد؛ در این خصوص را برایمان بیشتر توضیح دهید.

فرهنگ یعنی گام نهادن در مسیر رشد و تعالی؛ هر جامعه‌ای که بخواهد رشد فکری و استقلال فردی را نهادینه کند، ناگزیر باید زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کند. شرکت فولاد خوزستان هشت هزار نیروی مستقیم در خود جای داده است که با احتساب خانواده‌های آنان به یک جامعه کوچک در کشور تبدیل می‌شود.

تا پیش از تاسیس شرکت وفا، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی بر عهده‌ی شرکت فولاد خوزستان قرار می‌گرفت و با بهره‌گیری از خدمات مراکز فرهنگی و کانون‌های تبلیغاتی سطح استان و کشور این مهم صورت می‌گرفت. مدیریت عالی سازمان در شرکت فولاد خوزستان که نگاه خاص نسبت به موضوعات فرهنگی دارند، در جهت ساماندهی فعالیت‌های حوزه فرهنگی در طی دو سال گذشته اقدام به تشکیل شورای عالی فرهنگی در شرکت فولاد خوزستان نمود که وظیفه‌ی این شورا سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی و تصویب تقویم سالیانه فعالیت‌های فرهنگی جهت اجرا از سوی مجموعه‌های ذیربط می‌باشد.

در واقع شورای فرهنگی شرکت به منظور سیاست‌گذاری و پایش فعالیت‌های فرهنگی به ریاست مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و با حضور چهره‎‌های تاثیر‌گذار تشکیل و شروع به فعالیت نمود و اجرای برنامه‌های فرهنگی با تصویب این شورا به شرکت وفا سپرده شد.

برگزاری مناسبت‌های ملی، مذهبی، فعالیت‌های فرهنگی برای اوقات فراغت فرزندان و خانواده‌های کارکنان در تابستان مانند: حفظ، قرائت و ترتیل قرآن و کتابخوانی و برپایی همایش‌های مختلف در طول سال، بخشی از فعالیت‌های شرکت وفا در این حوزه را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن بهره‌برداری از سینما و کتابخانه مجموعه دویست دستگاه نیز بر عهده‌ی این شرکت قرار گرفت.

به عنوان مثال در تابستان امسال برای خانواده‌ها در قالب اوقات فراغت برنامه‌هایی شامل: اعزام بیش از 700 نفر دانش‌آموز (فرزندان کارکنان) به اردوی 5 روزه در منطقه فشم تهران، برگزاری کلاس‌های زبان، رایانه، خیاطی، شیرینی‌پزی و آشپزی به مدت 3 ماه اجرا شد.

مجموع افرادی که از کلاس‌های مختلف تابستان امسال استفاده کردند بالغ بر هشت هزار تن بود که نسبت به سال گذشته رشد صد‌در‌صدی داشته است. این حجم از استقبال خانواده‌ها از برنامه‌های فرهنگی در سال‌های اخیر بی‌نظیر بود. در این راستا و با توجه به محدودیت امکانات موجود در منطقه دویست دستگاه، بعد مسافت و پراکندگی کارکنان در سطح شهر اهواز، اقدام به عقد قرارداد با فرهنگسرا و مراکز آموزشی در مناطق مختلف شهری برای دسترسی آسان خانواده‌های کارکنان شد.

قابل توضیح است که در این حوزه فعالیت‌های اجرایی زیرنظر مدیر روابط عمومی به عنوان دستگاه نظارت صورت می‌گیرد.

در مورد آموزش که بدون شک مهم‌ترین رکن تعالی یک سازمان است نیز توضیح دهید.

امروزه در سازمان‌ها آموزش عامل مهم و موتور توسعه­‌ی منابع انسانی به حساب می‌آید. مجموعه فولاد خوزستان با قدمت بیش از 30 سال در تربیت نیروی انسانی در این زمینه از سازمان‌های سرآمد کشور به شمار می‌آید و در سال‌های اخیر قطب آموزشی شرکت‌های فولادی در کشور شناخته شده است.

سیاست کلی مجموعه در گذشته تبدیل واحد آموزش به یک مرکز فعال و چابک با توانایی ارائه خدمات آموزشی بوده است. هدف از این کار ارائه خدمات آموزشی به کارکنان فولاد و در اختیار قرار دادن دانش فنی صنعت فولاد به سایر شرکت‌ها و مراکز صنعتی کشور است.

در این راستا و طی سال‌های گذشته بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی نوپا کارکنان خود را برای طی دوره‌های آموزشی (نظری و عملی) به شرکت فولاد خوزستان اعزام نموده‌اند. در سال گذشته نیز کارکنان شرکت احیاء استیل بافت کرمان برای گذراندن دوره‌های آموزشی عملی و تئوری با استفاده از استادان مجرب فولاد خوزستان در سایت شرکت فولاد شادگان آموزش های عملی خود را طی نمودند.

عمده فعالیت‌های اجرایی شرکت وفا در بخش آموزش مربوط به آموزش کارکنان مجموعه فولاد خوزستان در رده‌های مختلف سازمانی است. علاوه بر آن بخش اجرایی پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی منابع انسانی هم از دیگر فعالیت‌های اجرایی در حوزه آموزش است.

تامین استادان باتجربه، اجرای کیفی دوره‌های آموزشی، تامین فضاهای آموزشی مجهز و تخصصی و ارائه مشاوره به مدیران و همچنین جلب رضایت مدیریت آموزش در شرکت فولاد خوزستان عمده‌ترین فعالیت‌های شرکت وفا در این حوزه اجرایی به حساب می‌آید.

هدف‌گذاری شرکت وفا برای آینده چیست.

با توجه به اینکه برخورداری از فضای با نشاط و ارتقاء روحیه و انگیزه کارکنان مجموعه شرکت فولاد خوزستان و داشتن تولید پایدار مستلزم بکارگیری نیروی انسانی متخصص و برخوردار از سلامت روحی و جسمی است، ورزش بدون شک یکی از راه‌های دستیابی به این مهم در حوزه تامین سلامت جسمی و روحی کارکنان است.

با همگانی نمودن ورزش در میان کارکنان، بازنشستگان و خانواده‌ی آنان علاوه بر حفظ تولید پایدار به سلامت کارکنان کمک شایانی می‌شود علاوه بر ورزش، پرداختن به مسائل فرهنگی روح و روان کارکنان را متاثر و موجب ارتقاء انگیزه و مسئولیت‌پذیری آنان می‌شود.

آموزش به توسعه توانمندی‌های منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص کمک می‌کند. برای ارائه بهترین امکانات و خدمات ورزشی، فرهنگی و آموزشی در مسیر کمک به رشد و تعالی مجموعه فولاد خوزستان همه‌ی توان خود را به کار می‌بندیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد