اقتصاد و صنعت

کاهش حجم تجارت ایران و سوریه

کاهش حجم تجارت ایران و سوریه
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون وزیر صنعت گفت:حجم تجارت خارجی دو کشور در گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بود که در حال حاضر افت قابل توجهی داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، حمیدرضا زادبوم در همایش فرصت‌های تجاری سوریه اظهار کرد: ایران و سوریه اشتراکات فراوانی دارند و روابط دو کشور از قدمتی زیاد دارد.
رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره حجم تجارت دو کشور افزود: حجم تجارت خارجی دو کشور در گذشته 500 میلیون دلار بود که در حال حاضر افت قابل توجهی داشته که البته کاهش حجم تجارت سوریه در آن تاثیرگذار بوده است.
وی گفت: حجم تجارت سوریه در یک بازه 10 ساله 30 میلیارد دلار بوده است که در سال 2018 این رقم به 6 میلیارد دلار کاهش یافته است.
زادبوم ادامه داد: زمانی که حجم تجارت سوریه کاهش یافته طبیعی است که تجارت ایران نیز با این کشور کاهش یابد.
معاون وزیر صنعت تصریح کرد: توانمندی شرکت‌های ایرانی در خدمات فنی و مهندسی فرصت مناسبی را برای دو کشور فراهم کرده است.
زادبوم با اشاره به موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه گفت: 88 قلم کالا از این موافقتنامه مستثنی شده بودند که طرف سوری درخواست داده تغییراتی در آن‌ها ایجاد شود.
رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: همچنین طرف سوری خواستار برخی کالا‌ها غیرسوری برای صادرات به ایران ارزش افزوده آن‌ها کاهش یابد.
وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد کمیته مشترک معدنی، صنعتی، تجاری دو کشور هستیم، گفت: در نیمه اول امسال دو مجوز نمایشگاهی صادر شد که در مساحت 1200 مترمربع و با حضور 150 شرکت برگزار شد.
معاون وزیر صنعت افزود: تهاتر، فعال کردن شورای بازرگانی، ایجاد مرکز تجاری و ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، ترک تشریفات، تسهیل صدور ویزا و سهولت در انجام مبادلات بانکی از جمله درخواست تجار ایرانی برای حضور در بازار سوریه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد