اخبار استان ها

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت؛

تمام استان ها تا سال ۱۴۰۰ زیر پوشش طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس قرار می گیرند/ تا پایان سال باید ۵۰ معدن کوچک احیا شود

تمام استان ها تا سال ۱۴۰۰ زیر پوشش طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس قرار می گیرند/ تا پایان سال باید ۵۰ معدن کوچک احیا شود
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام استان‌های کشور تا سال ۱۴۰۰ زیر پوشش طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار می‌گیرند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام استان‌های کشور تا سال 1400 زیر پوشش طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار می‌گیرند.

جعفر سرقینی با اشاره به اینکه امسال 12 استان کشور زیر پوشش این طرح قرار گرفتند، اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال 50 معدن کوچک در کشور باید احیا شوند که اگر این مهم اتفاق بیفتد موفقیت بزرگی است.

وی اضافه کرد: عدد واقعی از میزان اشتغالزایی که با احیای این 50 معدن را اکنون نمی‌توانیم اعلام کنیم ولی اگر در هر معدن 15 نفر مشغول بکار شوند شاهد ایجاد اشتغال برای 750 نفر خواهیم بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تمام استان‌های کشور تا سال 1400 زیرپوشش این طرح قرار خواهند گرفت، افزود: حتی در استان کردستان هم چنین معادنی وجود دارد که باید احیا شوند.

سرقینی یادآور شد: معادن بزرگ جایگاه خود را دارند و مواد اولیه صنعت را تولید و صادرات را رونق می‌دهند.

وی به اهمیت معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: اهمیت معادن کوچک کمتر از معادن بزرگ نیست چراکه در این معادن به ویژه در مناطق دورافتاده می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: به منظور استفاده از این مزیت معادن کوچک طرح احیای آنها مطرح شد که تاکنون اجرای آن به خوبی پیش رفته است.

وی اظهار داشت: هر معدن بزرگی که امروز داریم حاصل اکتشافات انجام شده در دهه‌های گذشته است بنابراین اکنون هم باید برای دهه‌های آینده ذخایری کشف کنیم تا مشکل تامین مواد اولیه پیش نیاید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در کردستان چهار پهنه تعریف شد که در 2 پهنه 13 آنومالی کشف شد و حداقل نصف آن تعداد به معدن تبدیل می‌شوند.

سرقینی اضافه کرد: امیدواریم از این رهگذر چهار، پنج معدن بزرگ و متوسط در این استان فعال شود.

وی در ارتباط با ظرفیت معادن هم گفت: ظرفیت معادن را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه میزان ذخیر در مرحله نخست و بهره‌بردار و بازار در مراحل بعدی تعیین کننده آن هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هیچ‌گاه پیشنهاد ظرفیت معادن از سوی مسئولان داده نمی‌شود بلکه خود بهره‌بردار متناسب با ذخیره معدن عددی را اعلام می‌کند.

سرقینی اضافه کرد: اگر عدد اعلام شده از سوی بهره‌بردار باعث تعطیلی معادن دیگر در منطقه مورد تقاضا شود، با آن موافقت نخواهد شد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال اگر معدن باریتی در منطقه‌ای پیدا شود و ذخیره آن زیاد و امکان استخراج یک میلیون تن را داشته باشد بی‌شک موافقت با این میزان استخراج موجب تعطیلی تمامی معادن کوچک موجود در این محدوده خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بنابراین بهره‌برداران برای اینکه ظرفیت استخراج مورد پذیرش قرار گیرد ارقام بالایی را اعلام نمی‌کنند.

سرقینی با اشاره به اینکه برای تغییر ظرفیت استخراج معادن شرایطی فراهم شده است، گفت: هر بهره‌بردار با اعلام افزایش ظرفیت خود ظرف مدت 15 روز الی یک ماه می‌تواند مجوز آن را دریافت کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد