آلومینیوم و مس

افزایش تعرفه صادراتی بر کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن!

افزایش تعرفه صادراتی بر کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن!
پایگاه خبری معدن نیوز- بخشنامه وزارت صمت مبنی بر اعمال تعرفه صادراتی بر کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن باعث حیرت کارشناسان شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، اعمال تعرفه صادراتی بر مواد معدنی و کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن، کنسانتره و گنداله آهن در بازارهای جهانی و تامین نیاز فولادسازان داخلی باعث حیرت کارشناسان شده است، زیرا کنسانتره مس به روشنی ارتباطی با صنعت فولاد و کارخانه‌های وابسته ندارد.

بررسی‌ قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد که سنگ مس، روی، سرب، کروم و کنسانتره آنها که مشمول تعرفه صادراتی شده‌اند نه‌تنها افزایش قیمت نداشته‌اند بلکه با کاهش قیمت هم همراه بوده‌اند و کنسانتره حاصل از فرآیند تولید آنها که نیاز به سرمایه‌گذاری کافی دارد و اشتغالزا نیز هست را نمی‌توان مصداق خام‌فروشی دانست.

عمده کنسانتره صادراتی کشور توسط شرکت ملی مس صادر می‌شود و مازاد قابل توجهی در بازار داخلی وجود دارد و افزایش تعرفه بر کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن فاقد توضیحات کارشناسی است و وزارت صمت تاکنون توضیح روشنی ارائه نکرده است.

در دوره کاهش فروش نفت و نیاز کشور به استفاده از منابع معدنی و جایگزین‌های پایدار برای تنظیم جریان ارز وارداتی؛ بخشنامه‌هایی که بدون توجه به جزئیات بازارهای مختلف صادر می‌شود بر صادرات کشور اثر منفی دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد