آلومینیوم و مس

حداقل تعرفه ذوب و پالایش مس ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد

حداقل تعرفه ذوب و پالایش مس ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد
پایگاه خبری معدن نیوز - بزرگ‌ترین واحدهای ذوب مس در چین به توافق رسیدند که حداقل تعرفه‌های ذوب و پالایش فصل پایانی سال ۲۰۱۹ را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از متال بولتن، بزرگ‌ترین واحدهای ذوب مس در چین به توافق رسیدند که حداقل تعرفه‌های ذوب و پالایش فصل پایانی سال 2019 را به میزان 20 درصد افزایش دهند.

بر این اساس، تعرفه‌های ذوب و پالایش مس برای سه‌ماهه آخر سال برابر با 66 دلار بر تن کنسانتره و 6،6 سنت بر پوند مس تعیین شد درحالی‌که میزان این تعرفه‌ها در سه‌ماهه سوم سال، برابر با 55 دلار بر تن کنسانتره و 5،5 سنت بر پوند مس بود. گفتنی است، این تعرفه‌ها طی 6 هفته اخیر به‌صورت متوالی افزایش یافته است.

شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس Fastmarkets با شرط تحویل CIF کنسانتره در منطقه آسیا اقیانوسیه در نیمه دوم اکتبر برابر با 56،70 دلار بر تن بود که از رقم این تعرفه در نیمه نخست ماه (49،20 دلار بر تن) بازیابی شده است. میزان تعرفه خوب این منطقه در نیمه نخست ماه اکتبر، حداقل سطح تعرفه ذوب از ماه ژوئن 2013 بوده است.

به گفته فعالان بازار، رشد عرضه کنسانتره در بازار نقدی طی شش هفته گذشته دلیل اصلی بازیابی تعرفه نقدی ذوب و افزایش کف قیمتی این تعرفه‌ها برای سه‌ماهه پایانی سال بوده است. علاوه بر این، بیشتر واحدهای بزرگ ذوب موجودی کافی جهت ادامه فعالیت تولیدی خود تا پایان سال دارند و نیازی به خرید مواد در سه‌ماهه پایانی سال نخواهند داشت. در همین حین، برخی معدن‌کاران و بازرگانان در پی نقد کردن موجودی انبارهای خود هستند تا برای ماه‌های پایانی سال مالی 2019 نقدینگی بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر، جو روانی بازار در پی انتشار اخبار افزایش سهمیه صادراتی کنسانتره مس گراسبرگ، دومین معدن بزرگ مس جهان، دچار آسیب است؛ در نتیجه، بعضی از فعالان بازار شروع به کاهش دامپ کردن بازار کنسانتره مس با پیشنهاد قیمت‌های پایین‌تر کرده‌اند.

در هفته گذشته، قیمت معاملاتی کنسانتره مس تمیز در بازه 60 تا 63 دلار بر تن بود، اما کنسانتره مس با محتوی طلای زیاد از معدن گراسبرگ در اندونزی به 90 دلار بر تن هم رسید، چراکه واحدهای ذوب چینی از خرید این محموله کنسانتره با طلای زیاد سر باز زدند. گفتنی است که افزایش کف قیمتی تعرفه‌های ذوب و پالایش مس در سه‌ماهه پایانی سال نشان‌دهنده موقعیت واحدهای ذوب در مذاکرات هزینه ذوب و پالایش سالانه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد