فولاد و آهن

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد؛

بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی با تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢

بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی با تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه شرکت فولاد مبارک مولد انقلاب‌اسلامی است، گفت: همزمان با انقلاب اسلامی، ساخت شرکت فولاد مبارکه آغاز شد. این شرکت هم‌اکنون ۱۰.۵ میلیون تن در سال تولید می‌کند که این میزان معادل ۵۰ درصد از تولید فولاد کشور است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه شرکت فولاد مبارک مولد انقلاب‌اسلامی است، گفت: همزمان با انقلاب اسلامی، ساخت شرکت فولاد مبارکه آغاز شد. این شرکت هم‌اکنون 10.5 میلیون تن در سال تولید می‌کند که این میزان معادل 50 درصد از تولید فولاد کشور است.

حمیدرضا عظیمیان در گفت‌وگوی زنده در برنامه "پایش" با موضوع تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ با بیان اینکه از سنگ تا رنگ در این شرکت وجود دارد، افزود: محصولات این شرکت به 40 کشور دنیا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط را برای صادرات سخت کرده، افزود: شرکت فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی 8 میلیارد دلار صادرات داشته که تمامی این محصولات طبق استاندارهای جهانی بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رشد تولید فولاد در ایران گفت: سال 57 ایران با تولید یک‌میلیون تن فولاد و واردات 4 میلیون تن در جایگاه 35 دنیا بود، این در حالی است که ایران با تولید 25 میلیون تن به رتبه 10 ارتقا یافته و 8 میلیون تن در سال نیز فولاد صادر می‌شود.

عظیمیان با بیان اینکه تنها ورق‌های خاصی وارد می‌شود، گفت: این ورق‌ها برای بخش تولید خودرو و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ از واردات آن نیز بی‌نیاز خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز خواهد شد. این طرح تمامی استاندارهای لازم را دارد.

وی، تولید ورق‌های استحکام بالا با وزن کمتر برای تولید خودروهایی سبک وزن با مصرف سوخت پایین‌تر و ایمنی بالاتر، تولید ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها و ماشین‌های سنگین، تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر برای مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل را از مزایای این طرح دانست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنین گفت: پس از 12 سال بدعهدی طرف‌های اروپایی و چالش‌های پیش‌رو برای تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢، پس از برجام نیز تلاش‌هایی برای انجام این پروژه انجام شد که با کارشکنی‌های آمریکا و تحریم‌های جدید همه آنها مُلغی شد. اکنون قرارداد نورد گرم 2 در راستای تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه، با کشور چین منعقد شده که یکی از دستاوردهای ارزنده ملی در دوران پساتحریم خواهد بود.

وی اظهارکرد:‌ وظیفه ما پمپاژ نشاط برای مردم شریف ایران است و این امر با خودکفایی و اشتغال‌زایی حاصل خواهد شد.

عظیمیان با بیان اینکه برای اجرای این طرح 8 هزار میلیارد تومان هزینه شده، بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح با مشارکت 54 درصدی تأمین‌کنندگان داخلی و مابقی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در بخش‌هایی که توان داخلی برای تأمین آن وجود ندارد انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های این طرح از منابع داخلی شرکت فولاد مبارکه خواهد بود، گفت: در این قرارداد عنوان شده برخی هزینه‌ها به‌صورت تحویل کالا به طرف خارجی باشد. در حال حاضر از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده شده و برای اجرای آن نیز وزارت‌صمت حمایت خود را اعلام کرده است. ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در اجرای این طرح همراهی کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه تمامی مسئولان بر اصل اجرای این قرارداد مهم تاکید دارند، افزود: طرف چینی مجوزها را از دولت خود دریافت کرده و ما نیز امیدوار به دریافت این مجوزها هستیم.

عظیمیان با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه تمامی استانداردهای محیط زیستی را رعایت می‌کند، گفت: با توجه به کمبود آب، هزینه‌های زیادی برای بازچرخانی و کاهش مصرف آب انجام شده طوری‌که با وجود 2.5 برابر شدن تولید،‌ مصرف آب در سال 98 نسبت به ابتدای بهره‌برداری تغییر نکرده است. همچنین مسائل زیست‌محیطی به‌طور آنلاین توسط سازمان محیط زیست پایش می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه یک شرکت فرایند محور است و شبانه‌روزی فعالیت می‌کند. در هر لحظه 3 هزار مواد مذاب در حال حرکت است. شرکت فولاد مبارکه تنها شرکتی است که زیر یک سقف 8 کوره قوس کار می‌کند و 25 هزار نیرو به‌طور مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به دریافت تندیس سیمین جایزه ملی کیفیت ایران توسط فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور،‌ گفت: از این تریبون استفاده می‌کنم و از تمامی کارگران،‌ کارشناسان، مدیران و... افرادی که در شرکت فولاد مبارکه برای رشد این صنعت کار می‌کنند، تشکر می‌کنم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد