آلومینیوم و مس

۱۰ پروژه بزرگ معدنکاری مس جهان را بشناسیم

۱۰ پروژه بزرگ معدنکاری مس جهان را بشناسیم
پایگاه خبری معدن نیوز - به گفته سازمان نقشه برداری زمین شناسی ایالات متحده، تا امروز حدود ۷۰۰ میلیون تن مس در سراسر جهان تولید شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، به گفته سازمان نقشه برداری زمین شناسی ایالات متحده، تا امروز حدود 700 میلیون تن مس در سراسر جهان تولید شده است.
این متناسب با مکعبی با طول ضلعی حدوداً 430 متری خواهد بود و با محاسبه بر مبنای قیمت امروزی بیش از 4 تریلیون دلار می ارزد. در هر سال حدود 21 میلیون تن مس استخراج می شود. سازمان نقشه برداری زمین شناسی ایالات متحده برآورد می کند که معادن شناسایی شده حدود 2.1 بیلیون تن مس را در بر گرفته اند که 1.8 بیلیون تن آن در معادن پورفیری قرار دارد. این کل رقم مس اکتشاف شده را به 2.8 بیلیون تن می رساند. چنین حجمی از این فلز متناسب با مکعبی است که طول هر ضلع آن معادل 680 متر می باشد. از مس شناسایی شده ای که هنوز می باید از دل زمین بیرون کشیده شود حدود 65 درصد آن در تنها پنج کشور شیلی، استرالیا، پرو، مکزیک و ایالات متحده واقع شده است. در ذیل 10 معدن از بزرگترین معادن مسی که هم اکنون تحت توسعه قرار دارند و بر مبنای ذخائر قطعی و احتمالی شان رتبه بندی شده اند، یعنی مقدار سنگ معدنی که استخراج آن صرفه اقتصادی دارد، شرح داده می شوند.
1-معدن اودوکان در روسیه (دارای 15 میلیون تن مس محتوی)
اودوکان بزرگترین معدن مس توسعه نیافته در روسیه و یکی از بزرگترین ها در سطح جهانی است. این معدن که حدود 15 میلیون تن مس محتوی را در بر گرفته است توسط شرکت معدنکاری بایکال متعلق به بیلیونر روسی، علیشیر عثمانوف تحت توسعه قرار دارد.
2-معدن مس کاموآ-کاکولا در جمهوری دموکراتیک کنگو (با 11.3 میلیون تن مس محتوی)
کاموآ-کاکولا یک پروژه مس پر عیار با هدف تولید سالیانه بیش از 700 هزار تن در زمان اوج فعالیتهایش می باشد. نخستین تولید از فاز نخست این پروژه می تواند به زودی در پایان 2021 صورت پذیرد. این پروژه مشترکاً به شرکت ایوانهو ماینز مستقر در ونکوور، گروه معدنکاری زی جین چین و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو تعلق دارد.
3-معدن مس ال آرکو در مکزیک (با 10.8 میلیون تن مس محتوی)
معدن ال آرکو در باخا کالیفرنیا متعلق به شرکت ساوترن کاپر، واحدی وابسته به شرکت ادغامی مکزیکی گروپو مکزیکو، می باشد. این پروژه از پتانسیل تولید 190 هزار تن مس و 105 هزار اونس طلا در سال برخوردار است اما احتمالاً زودتر از 2025 به این هدف دست نخواهد یافت چون ساوترن کاپر متمرکز بر پروژه مس بزرگ دیگری به نام تیا ماریاست.
4-نوئوا یونیون در شیلی (با 8.2 میلیون تن مس محتوی)
نوئوا یونیون، واقع در منطقه آتاکامای شیلی، یکی از بزرگترین معادن مس-طلا-مولیبدن توسعه نیافته در قاره آمریکاست. این معدن نصفانصف به تک ریسورسز و نیومونت گلدکورپ تعلق دارد. تولید سالیانه آن حدود 224 هزار تن در طول پنج ساله نخست تولید برآورد می شود.
5-معدن مس کوئللاوه کو در پرو (با 7.6 میلیون تن مس محتوی)
پروژه مس کوئللاوه کوی آنگلو امریکن یک معدن پیشنهادی روباز واقع در منطقه موکوئه گوآ در پروست. انتظار می رود که نخستین تولید این معدن در 2022، با ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال در طول ده ساله نخست عملیاتی اش، صورت پذیرد.
6-معدن مس فریدا ریور در پاپوآ گینه نو (با 6.3 میلیون تن مس محتوی)
فریدا ریور، که مشترکاً به هایلند پاسیفیکِ کبالت 27 و یک شرکت چینی تعلق دارد،یکی از بزرگترین معادن مس-طلا در منطقه آسیا-پاسیفیک است. این معدن طبق برآوردها 175 هزار تن مس و 230 هزار اونس طلا در سال در طول عمر 33 ساله اش تولید خواهد کرد.
7-معدن مس آگوآ ریکا در آرژانتین (با 5.6 میلیون تن مس محتوی)
پروژه مس-طلای آگوآ ریکا واقع در استان کاتامارکا در شمالغربی آرژانتین مشترکاً به شرکت کانادایی یامانا گلد، شرکت سوئیسی گلنکور و بزرگترین شرکت معدنکاری طلای جهان، نیومونت گلد کورپ، تعلق دارد. این شرکتها در سال جاری توافقنامه ای را برای توسعه این پروژه با استفاده از زیر ساختها و تسهیلات پروژه های دیگرشان در این کشور به امضاء رساندند.
8- معدن مس وافی-گلپو در پاپوآ گینه نو (با 4.9 میلیون تن مس محتوی)
وافی گلپو که مشترکاً به شرکت استرالیایی نیوکرست ماینینگ و شرکت هارمونی گلد مستقر در آفریقای جنوبی تعلق دارد یک پروژه اکتشافی پیشرفته واقع در استان موروبه پاپوآ گینه نو می باشد. انتظار می رود که در زمان اوج فعالیتهایش در 2025 حدود 320 هزار اونس طلا و 150 هزار تن مس در سال تولید کند.
9- معدن مس ناموسی-فیجی (با 4.9 میلیون تن مس محتوی)
ناموسی توسط نیوکرست ماینینگ تحت توسعه قرار دارد و در استانهای ناموسی و نایتاسیریِ فیجی واقع شده است. اکتشافات هم اکنون بر پروژه مس-طلای وایسوی ، که در مرحله پیش-امکان سنجی ست، متمرکز است.
10-معدن مس ال مولینو در پرو (با 3.3 میلیون تن مس محتوی)
ال مولینو یک پروژه مس-طلاست که در در حال حاضر در مرحله امکان سنجی ست و در منطقه شمالی کاخامارکای پرو واقع شده است. این پروژه مشترکاً به چینا مین متالز و جیانگ زی کاپر تعلق دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد