اقتصاد و صنعت

مواد خام دو سوم صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد/ دستور رئیس جمهور برای پیوستن به WTO

مواد خام دو سوم صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد/ دستور رئیس جمهور برای پیوستن به WTO
پایگاه خبری معدن نیوز- زادبوم گفت: نزدیک به دوسوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، حمید رضا زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: بی شک نامگذاری و اختصاص یکی از روز‌های تقویم به نام روز ملی صادرات صرفا دست آویزی است برای اعتلای فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و خلق بستری که فرهیختگان، فعالان اقتصادی، اصحاب رسانه و عموم مردم ضرورت توسعه صادرات را دانسته و بایسته‌های آن را به اشتراک و تبادل نظر گذارند.

وی افزود: بی تردید سالی که صادرکنندگان موفق به انجام صادرات شده اند و برخی از آن‌ها به نمایندگی عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه را تحصیل کرده اند، یکی از سال‌های خاص و طاقت فرسا در حوزه تجارت خارجی بوده و کشور تاکنون چنین تجربه‌ای را در این حوزه نداشته است.

زادبوم گفت: با وجود تمام ناملایمتی‌ها و عهد شکنی‌ها تحت عنوان «فشار حداکثری» بر مردم این مرز و بوم، جهادگران عرصه صادرات حداکثر همت و غیرت خود را برای نیل به اهداف عالی نظام و تحقق اهداف سند چشم انداز به کار بسته اند.

معاون وزیر صمت بیان کرد: در فرایند انتخاب صادرکننده نمونه امسال علاوه بر فعالیت‌های صورت گرفته به روال سال‌های پیشین از جمله فراخوان جهت حضور، ثبت نام و تشکیل جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، که به استناد آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه شامل 10 عضو از دستگا‌های دولتی و خصوصی است، تلاش شد که فرایند تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام پذیرد.

وی ادامه داد: با این رویکرد پس از ثبت نام برای کسب عنوان صادرکننده نمونه امسال، بیش از 300 متقاضی حقیقی و حقوقی در بیش از 70 گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که پس از طی مراحل کارشناسی و طرح نتایج در جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، در این مراسم از 44 صادرکننده ممتاز و نمونه کشور تجلیل می شود، که از این تعداد 9 صادرکننده در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، 9 صادرکننده در حوزه خدمات و مابقی متعلق به حوزه صنعت و معدن کشور هستند.

زادبوم اظهار کرد: امسال انجام فرایند به صورت الکترونیکی به منظور کاهش خطای انسانی و مداخله افراد، توجه ویژه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و محصولات هایتک و تغییرکف ارزش صادراتی کالا‌ها از جمله تغییرات ساختار انتخاب بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این حسب تاکید وزیر صمت و قائم مقام درامور بازرگانی، به صادرکنندگان محصولات دانش بنیان و بنگاه‌های کوچک و متوسط نگاه ویژه‌ای شده و با اهتمام‌های صورت گرفته در این بخش، بهترین‌های این حوزه شناسایی و مورد تقدیر قرار می گیرند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: از منظرکالایی و براساس کارشناسی‌های صورت گرفته درسازمان توسعه تجارت ایران نزدیک به دوسوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است، لذا سیاست‌ها و رویکرد‌های آتی این سازمان به حمایت از توسعه صادرات کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود تا بتوانیم در زنجیره ارزش جهانی ضمن مطرح نمودن نام سربلند این سرزمین، پرچم کشور را در فراسوی آن مرز‌ها به اهتزاز درآوریم.

زادبوم افزود: از منظر کشور‌های هدف صادراتی رویکرد و اولویت صادراتی امسال به 15 کشور همسایه اختصاص یافته است، که این رویکرد در صورت تشریک مساعی، همسویی و همراهی دولت و ملت در آینده نه چندان دور جهش صادراتی را دراین کشور‌ها به ارمغان خواهد آورد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: علاوه بر این به ثمر رسیدن موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا که با همت دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید ظرفیت بالقو‌های را پیشروی تجار و صادرکنندگان قرار داده که می توانیم مرز‌های اقتصادی خود را در این حوزه جغرافیایی توسعه دهیم.

وی گفت: با دستور رئیس جمهور و تاکید وزیر صمت پیگیر الحاق به سازمان تجارت جهانی wTo هستیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد