گفتگو، یادداشت و نشست خبری

در گفت‌و‌گو با محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران بررسی شد:

نقش اساسی اتاق فکر در توسعه بخش معدن

نقش اساسی اتاق فکر در توسعه بخش معدن
پایگاه خبری معدن نیوز - محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت و گو با ماهنامه بازار شهر گفت: اتاق فکر معدن با نظر و توسط شخص وزیر صمت به منظور بهره‌مندی از سیاست‌های حمایتی بخش معدن و صنایع معدنی و با تکیه بر بهره‌مندی از نقطه نظرات تخصصی صاحبنظران عرصه صنعت معدنکاری ایجاد شد. و سید حسین هاشمی، ریاست اتاق فکر معدن و منوچهر عالی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سمت دبیری اتاق را برعهده دارند. اتاق فکر معدن از جمله اتاق‌های فکر وزیر صمت بود که با توجه به حساسیتی که در اذعان عمومی نسبت به بخش معدن ایجاد شده بود، تاسیس گردید تا با ایجاد همفکری و مشورت بیشتر به این بخش کمک کند.
  بزرگنمايي:

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت و گو با ماهنامه بازار شهر گفت: اتاق فکر معدن با نظر و توسط شخص وزیر صمت به منظور بهره‌مندی از سیاست‌های حمایتی بخش معدن و صنایع معدنی و با تکیه بر بهره‌مندی از نقطه نظرات تخصصی صاحبنظران عرصه صنعت معدنکاری ایجاد شد. و سید حسین هاشمی، ریاست اتاق فکر معدن و منوچهر عالی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سمت دبیری اتاق را برعهده دارند. اتاق فکر معدن از جمله اتاق‌های فکر وزیر صمت بود که با توجه به حساسیتی که در اذعان عمومی نسبت به بخش معدن ایجاد شده بود، تاسیس گردید تا با ایجاد همفکری و مشورت بیشتر به این بخش کمک کند.

وی افزود: اعضای اتاق فکر معدن نیز با توجه به شرایط به صورت شخصیت حقیقی انتخاب شدند. ریاست با سید حسین هاشمی است که سال‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و ریاست کمیسیون معدن مجلس را نیز عهده‌دار بودند لذا انتخاب ایشان بر اساس اشراف کاملشان بر بخش معدن بوده است. افرادی که در اتاق فکر معدن حضور دارند هر کدام در فعالیت‌های مختلفی حضور داشته و بر نیازهای بخش معدن کشور به خوبی اشراف دارند به طور مثال دکتر شکوری حضور بسیار فعالی در بخش خصوصی و خصوصا معادن کوچک و متوسط دارند و بر همین اساس توسط وزیر انتخاب شدند یا دکتر سعدمحمدی به عنوان فردی که دارای سابقه طولانی در بخش معدن در حوزه مس، سرب و روی و فولاد هستند، آقای ملارحمان نیز از جمله اعضای اتاق فکر است که دارای سابقه 30 ساله در این بخش هستند و مسئولیت‌های مهمی در بخش بهره‌برداری این بخش عهده‌دار بودند. دکتر سمیعی نژاد که اکنون به عنوان یک مسئول مهم در شرکت‌های فولادی حضور فعال دارند در اتاق فکر حضور دارند.

بهرامن اظهار داشت: تمام تصمیمات در بخش معدن با حضور مدیران معدنی کشور از جمله شخص وزیر صمت، معاونت معدنی، رییس هیات عامل ایمیدرو و رییس سازمان نظام مهندسی معدن و سایر اعضا اتخاد می‌گردد. مسایل و مبانی در اتاق فکر معدن بر اساس دستورات خاصی و طی جلسات منظم هفتگی انجام می‌شود. جلسات بر اساس موضوعات روز در بخش معدن برگزار می‌شود و تصمیمات در این اتاق فکر می‌تواند در تصمیمات شخص وزیر در این بخش موثر باشد و وزیر نیز تصمیمات خود را بر همین اساس اتخاذ می‌کند.

وی ادامه داد: اتاق فکر به شکل مشورتی است و حتما نباید دارای ضمانت اجرایی باشد اما این تصمیمات قابل استفاده است و می‌تواند دارای ضمانت اجرایی نیز شود. در مباحث مختلف ما مواردی را به صورت موردی در این اتاق فکر مطرح می‌کنیم. برای نمونه مشکلات بخش زغال‌سنگ در زمینه شرایط تنظیم بازار در این اتاق مطرح شد و در این زمینه جلسات مشترکی مابین زغال سنگ و ذوب آهن اصفهان برای رفع مشکلات فی مابین آن ها برگزار گردید که خوشبختانه بخشی از مشکلات رفع شد و در پی تصمیماتی که اتخاذ شد منافع هر دو سو دیده شد. نمونه دیگر در زمینه پهنه‌ها بوده است که در طی جلسات مختلفی این مساله مورد واکاوی قرار گرفت. نقش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو در واگذاری پهنه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اتاق فکر می‌تواند دارای نقش اساسی در توسعه یک بخش باشد اما مشروط بر اینکه تصمیمات به طور کامل اجرایی شود. البته تمامی موارد مطرح شده در اتاق فکر لزوما ممکن است اجرا نشود اما مسایل در اتاق فکر پس از مطرح شدن به صورت یک گزارش تهیه می‌شود و توسط ریاست اتاق فکر در اختیار وزیر قرار می‌گیرد. گزارش‌ها به صورت مستنداتی است که وزیر و متولی بخش معدن می‌تواند بر اساس آن تصمیمات خود را اتخاذ نماید.

رئیس خانه معدن ایران یادآور شد: حضور افراد در اتاق فکر لزوما با عنوان تشکلی نیست و هر فردی بر اساس تجربیات، تخصص و سوابقی که در بخش معدن داشته در این اتاق فکر حضور دارد. لذا نمی‌توانیم عنوان کنیم که سهم بخش خصوصی در اتاق فکر به چه میزان است چرا که این اتاق نقش مشورتی دارد.

وی عنوان کرد: در نشست‌هایی که در اتاق فکر معدن به صورت هفتگی برگزار می‌شود به صورت تخصصی موضوعات کلیدی با محوریت حفظ تولید، اشتغال و رفع چالش‌هایی در هر بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد و راه‌حل‌های کارشناسی برای کاهش آسیب‌ها مطرح می‌گردد. حضور دو معاونت در این اتاق فکر (دکتر غریب پور و دکتر سرقینی) بسیار موثر است.

بهرامن تصریح کرد: یکی از مواردی که اتاق فکر معدن دنبال می‌کرد نقشه راه معدن و صنایع معدنی بود که خوشبختانه نقشه راه معدن و صنایع معدنی تدوین شد. در این جلسات از متولیان بخش این پرسش مطرح می‌شود که هر سازمان سهم خود را در نقشه راه تا چه میزان اجرایی نموده است؟ و تمامی سازمان‌ها در این زمینه پاسخگو هستند. جلساتی نیز با تمام تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی اتاق فکر به طور منظم برگزار می‌شود به طور مثال در زمینه وضع عوارض صادراتی در اتاق نظرات مطرح شد که به صراحت این اتاق مخالفتش را با تدوین عوارض اعلام کرد و در این میان تمام ذی نفعان نظرات موافق و مخالف خود را اعلام کردند. ما در اتاق فکر به این موضوع توجه خاصی داریم که تصمیمات در بخش معدن به واحدهای کوچک و متوسط آسیب وارد نکند. هر گونه تغییرات در شرایط کنونی می‌تواند آسیب‌هایی را به این بخش وارد کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد