آلومینیوم و مس

کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور/ لزوم ورود تکنولوژی به معادن

کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور/ لزوم ورود تکنولوژی به معادن
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته علیرغم تحریم ها علیه ایران، ما شاهد کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور بودیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته علیرغم تحریم ها علیه ایران، ما شاهد کاهش 40 درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور بودیم.

حاتم شاکرمی در همایش ملی ایمنی معادن و صنایع معدنی در سالن آزادی شهر سرچشمه که به همت مجتمع مس سرچشمه برگزار شد اظهار کرد: بی تردید شکوفایی اقتصادی بدون نیروی کار سالم و دارای مهارت امکان پذیر نخواهد بود از این رو نمی شود ایمنی و سلامت محیط کار را که اساس و عامل اصلی ایجاد بهره وری در بنگاه های اقتصادی است نادیده گرفت و یا آن را از سایر عوامل تولید تفکیک کرد.

وی افزود: بر اساس ماده 35 قانون برنامه پنجم در دولت تدبیر و امید، سند کار شایسته را مطابق با قوانین بین المللی و رعایت حقوق کارگر و کارفرما تدوین کردیم و در چند ماه اخیر به تصویب دولت رسید در این سند راهبردهای اساسی اعم از کار مولد و حمایت های اجتماعی، حقوق بنیادین کار و گفت وگوهای اجتماعی دیده شده است.

وی تصریح کرد: در این سند بحث ایمنی و بهداشت کار به طور خاصی دیده شده و خوشبختانه با تصویب این سند می توانیم از ظرفیت های دولت، بخش های عمومی و خصوصی در بحث ارتقاء ایمنی و بهداشت محیط کار و محیط تولیدی بهره مند شویم و این ظرفیت بسیار خوب با مصوبه دولت که سند ملی شایسته کار را تصویب کرد می تواند زمینه توجه به مسایل ایمنی و بهداشت محیط کار در کشور فراهم سازد.

شاکرمی عنوان کرد: از طرفی در شرایطی هستیم که متاسفانه با تشدید تحریم ها بر علیه اقتصاد ایران مواجهیم، در حقیقت تولید، اشتغال و کارگران مورد هدف قرار گرفتند و کارگران ما به خاطر تأمین تجهیزات ایمنی در محیط کار سلامتی شان به دلیل تشدید تحریم ها به خطر افتاده که نوعی تروریسم اقتصادی است و در این تروریسم، کارگران و نیروی اشتغال وتولید اولین قشری است که خسارت و آسیب می بیند.

وی با بیان اینکه با این تحریم ظالمانه در رابطه با کارگران ایرانی نباید بی تفاوت بود، تصریح کرد: تحریم تجهیزات ایمنی بنگاه های اقتصادی، موجب بروز آسیب و خسارت به کارگران می شود، بدون توجه به نیروی سالم کار و نیروی دارای مهارت در حقیقت دست یافتن به رونق تولید که موجب افزایش بهره وری از ظرفیت ها است محقق نمی شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نامگذاری سال 98 به عنوان رونق تولید، خاطرنشان کرد: بنگاه های اقتصادی و کسانی که خواهان تحقق این عمل هستند باید به سلامت نیروی کار توجه کنند لذا در راستای اهمیت به موضوع ایمنی و بهداشت کار، ما پیش نویس لایحه ای را تدوین کردیم و با همت دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری لایجه الحاق جمهوری اسلامی ایران به مقاوله نامه 176 که در رابطه با ارتقاء ایمنی در معادن است به دولت تحویل داده شد که امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب دولت این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود تا به این مقاوله نامه ای که 33 کشور در دنیا به آن ملحق شده اند ما هم به این مقاوله نامه ملحق شویم و زمینه ارتقا ایمنی با استفاده از دانش بین المللی و سازوکار فنی سازمان بین المللی iol بتوانیم ایمنی را در معادن ارتقا دهیم.

شاکرمی در ادامه بیان کرد: باید به این توجه کنیم که در حقیقت امروز در کشور ما استخراج در معادن به صورت و روش های سنتی انجام می شود این موضوع 2 خسارت عمده را به دنبال دارد یکی اینکه افزایش هزینه های استخراج و دوم اینکه بهره‌وری در آنها(معادن) در سطح پایین قرار دارد و در نتیجه بحث ایمنی کارگران در معادن هم به نحو مطلوبی قابل کنترل نیست لذا در این شرایط ورود تکنولوژی به معادن، بازسازی و بهسازی ماشین آلات و تجهیزات در معادن باید مورد توجه همه بخش های فعال در این حوزه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی معادن کشور باید به این موضوع توجه کند که اگر می خواهد در معادن هزینه های استخراج کاهش یابد و کیفیت در معادن افزایش یابد، باید به بحث ایمنی معادن و سلامت نیروی کار در معادن و تغییر تکنولوژی استخراج در معادن توجه کند؛ یکی از انتقادهایی که به این شورای عالی معادن وارد است این است که متاسفانه تاکنون در خصوص تغییر تکنولوژی استخراج در کشور به نحو مطلوب شاید نتوانسته عمل کند.

شاکرمی افزود: امروز در یکی از معادن کشور ما نتیجه استفاده از تکنولوژی و دانش فنی جدید را مشاهده می کنیم که موفق شده است به روش مکانیزه استخراج را انجام دهد با 2200 نفر نیروی کار، این معادن بهره وری و درآمدش معادل 80 معادن در کشور با 8 هزار نیروی انسانی است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این موضوع مهمی است که باید توجه شود امید که تمام کسانی که در مراجع تصمیمی گیری در حوزه معادن هستند ما در بخش های دیگری از وجود شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها استفاده کردیم و می توانیم برای تغییر روش های سنتی به نوین در معادن از توانمندی های استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

شاکرمی گفت: امیدواریم ارتقا فرهنگ ایمنی و دانش ایمنی اتفاق بیفتد و دستاورد این همایش هم این باشد؛ سال گذشته علیرغم تحریم‌ها علیه ایران 40 درصد کاهش حوادث منجر به فوت در معادن کشور را داشتیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد