آلومینیوم و مس

نقشه رفع سوانح وکنترل مدیریتی در مجتمع مس سرچشمه تدوین شود/ کمیته ایمنی معادن استان کرمان راه اندازی شد/ ایمنی قلب آینده هر شغل

نقشه رفع سوانح وکنترل مدیریتی در مجتمع مس سرچشمه تدوین شود/ کمیته ایمنی معادن استان کرمان راه اندازی شد/ ایمنی قلب آینده هر شغل
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تدوین نقشه رفع سوانح وکنترل مدیریتی برای مجتمع مس سرچشمه باید مدون شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، اردشیر سعد محمدی 13 آذر در همایش ملی ایمنی معادن و صنایع معدنی در سالن آزادی شهر سرچشمه که به همت مجتمع مس سرچشمه برگزار شد با اشاره به اینکه در دنیا رعایت اصولی ایمنی در صدر برنامه های سیستمی قرار دارد، اظهار کرد: امروز در دنیا برای تایید مقالات بین المللی ISA دو نکته رعایت الگوی ایمنی و کاهش هزینه ها حایز اهمیت است؛ روند رو به رشد تکنولوژی و سطح دانش‌ به گونه ای است که نوع نگاه مسیر دیگری را طی می کند و امروز سیستم ها به صورت هوشمند و آنلاین کنترل رفتار ایمنی را ارزیابی می کند.
وی تصریح کرد: در سرچشمه تیم ایمنی در قالب کمیته ای ایجاد شود که نقشه احتمالی حوادث را بر اساس تجربیات گشته مدون شود و حوادث گذشته باید مورد ارزیابی و دسته بندی قرار گیرند؛ از آنجا که برخی حوادث تکرار می شوند باید نقاط ضعف شناسایی و برای رفع آنها هزینه شود لذا سیستم های هوشمند در تمامی آیتم ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
سعد محمدی تصریح کرد: در بخش های ذوب و معدن و پالایشگاه ها حوادثی داشتیم که باید آنلاین و هوشمند ارزیابی شوند؛ به طور مثال سطح سموم در سلول ها باید هوشمندانه پایش شوند.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با معدن بحث تکنیکی را داریم اگر با سطح دانش روز تطبیق بدهیم حودث کاهش میابد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به برگزاری همایش استارت آپ ویکند ایمنی در دو ماه اخیر در مجتمع مس سرچشمه و انتخاب 10 ایده برتر گفت: از تمامی دانشگاه ها می خواهیم که ایده و خلاقیت جدید در حوزه افزایش سطح ایمنی را ارائه دهند و ما این ایده های جدید را حمایت های مادی ومعنوی می کنیم ضمن اینکه تهیه چک لیست های هر قسمت باید به تفکیک باشد و در تمام قسمت هایی که احتمال بروز حوادث وجود دارد باید برنامه ای تدوین و تدابیری اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: مدیر مجتمع مس سرچشمه با کمک اساتید دانشگاهی نقشه رفع سوانح را تدوین کند گاهی اوقات حادثه ای که رخ می دهد ناشی از عدم توان مدیریتی است و در آن حادثه میزان خسارت به طور چشمگیر افزایش میابد.
سعدمحمدی ادامه داد: بعد از تدوین نقشه رفع سوانح که در سرچشمه پیشگام خواهد بود و در سونگون و شهربابک هم توسعه خواهد یافت ارائه آموزش های مداوم ضروری است لذا یکی از مواردی که در کارخانه ایروبیس مورد اجرا است این است که کارگر باید حداقل 1.5 سال آموزش های لازم را ببیند و سپس وارد محیط کار شود بحث آموزش بسیار حایز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: حتما تابلوهای تصویری که گویای بحث ایمنی باشند در سر درب نقاط ورودی از جمله کارخانه های ذوب و غیره نصب شود تا کارگران این تصاویر را مشاهده کنند و بیشتر مراقب باشند که این عمل و گوشزد کردن بحث ایمنی از زبان این تابلوها بسیار می تواند در کاهش حوادث وآسیب ها موثر باشد.
سعد محمدی گفت: تولید مس هدف نیست این نعمت خدادادی ابزاری برای ارتزاق بندگان خداست؛ اگر به نحو شایسته از این ابزار استفاده کنیم و مدیران ارشد هر مجموعه ای باید کرامت و جان افراد و نیروهای کارگر را مد نظر داشته باشند و در مجتمع مس سرچشمه که 9 هزار نیروی انسانی در آن شاغل هستند بابت حفظ سلامت افراد تلاش کنند.
مدیرکل ادراه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این همایش با اشاره به وجود 500 معدن در استان کرمان گفت: برای هر واحدی از این معادن کمیته ایمنی جهت حفظ و ارتقاء سلامت کارگران وشاغلان طی 4 سال گذشته تشکیل و راه اندازی شد.
رضا اسماعیلی بیان کرد: استان کرمان با 183 هزار کیلومتر وسعت پهناورترین استان در کشور است و دارای 500 معدن ( یک پنجم ذخایر معدنی کشور) در حال بهره برداری است که در این معادن 24 هزار نفر شاغل هستند.
وی ادامه داد: از این 24 هزار شاغل در معادن استان، 4500 کارگر ساده، 7200 کارگرماهر و 3600 نفر تکنیسین هستند؛ در بحث ایمنی بیشترین نقش را کارگران ساده دارند که مستقیما با تولید سرو کار دارند لذا در راستای کاهش حوادث در این معادن طی 4 سال اخیر توانستیم با استفاده از ظرفیت های موجود و وجود مدیران در هر واحدی از این معادن کمیته ایمنی معادن را تشکیل دهیم و خوشبختانه با این کار حوادث در بحث معادن استان کرمان به ویژه در بخش زغالسنگ کاهش یافته است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: برگزاری استارت آپ ها وانتخاب ایده های برتر در حوزه ایمنی می تواند در کاهش حوادث ناشی از کار و آسیب ها مفید و موثر باشد.
دبیر علمی همایش ملی ایمنی معادن و صنایع معدنی نیز در این جلسه اظهار کرد: ایمنی قلب آینده شغل است و باید باور کرد که ابتدا ایمنی بعد کار بسیار در کاهش حوادث موثر است.
مجید علیزاده تصریح کرد: در هر شغلی نیاز به رشد ایمنی داریم، در هر 11 ثانیه در جهان یک نفر جان خود را بر اثر کار و شغل از دست می دهد برای کند کردن این آهنگ برگزاری همایش ها و استارت آپ های ایمنی مفید خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در جهان به بحث ایمنی و تکنولوژِی پرداخته می شود لذا در سازمان ایمنی وشغلی در آمریکا آموزش های حوزه کارگران و کارمندان به صورت دیجیتال است، ما نیز تلاش داریم با تدابیر موثری کارگران در پایان شیفت کاری سلامت به منزل برگردند.
وی ادامه داد: سازمان ایمنی کار در جهان 100 سالگی خود را جشن گرفته است و شعار خود را " ایمنی قلب آینده شغلی " بیان کرده است که بادی به ایمنی بسیار اهمیت داد.
علیزاده تصریح کرد: به سادگی می توان افراد را در شرایط ایمن قبل از ورود به پروسه تولید و اشتغال قرار داد تا سلامت آنها حفظ شود و این ایمنی نیاز به ارائه اموزش های مداوم به کارکنان دارد.
در ادامه این همایش، نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس شورای اسلامی گفت: بارها در جلسات بیمه گفتیم که سرمایه گذاری هایی که در بحث پرداخت خسارت به مردم انجام می دهند را در بحث ایمنی به کار گیرند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
احمد انارکی محمدی افزود: ایمنی در بسیاری از بخش ها از جمله خودرویی مهم است روزانه 43 نفر به دلیل ایمن نبودن خودروها و جادهها و عدم آموزش جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می دهند در هر 24 ثانیه در دنیا یک نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهد.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس تصریح کرد: هر 71 دقیقه در کشور یک نفر در ایران بر اثر حوادث جان خود را از دست می دهد 90 درصد این حوادث متعلق به کشورهای توسعه یافته است؛ بارها در جلسات بیمه ای گفتیم که آنها باید سرمایه گذاری ها را که به عنوان خسارت به مردم می پردازید در بحث ایمنی انجام دهند تا شاهد حوادث ناگوار بعضا منجر به فوت نباشیم.
وی ادامه داد: با آموزش های بسیار ساده و داشتن ایمنی می توان از بروز حوادث جلوگیری کنیم؛ اساس توسعه در هر کشوری ایمنی است لذا مجتمع مس سرچشمه که بزرگترین معادن مس در خاورمیانه را دارا است که از ناحیه این معادن آلودگی آب و هوا به مردم این منطقه می رسید که راه اندازی کارخانه تولید اسید با هدف کاهش آلایندگی گام بزرگی در این مجتمع برداشته شد و این نوعی ایمنی است که از وزرای قبلی و جدید «شریعتمداری» و «رحمانی» تشکر می کنیم که در راه اندازی این کارخانه اسید ما را همراهی کردند.
انارکی محمدی افزود: امیدواریم که از دوره تحریم ها عبور کنیم؛ ایران علیرغم تحریم هایی که دشمن بر این ملت روا می دارد در همه بخش ها و رشته ها حرف برای گفتن دارد به طوری که در حوزه های داروسازی، فناوری وهسته ای وتولید علم جزء 10 کشور اول دنیا هستیم و این ناشی از ارتباط صنعت و دانشگاه است.
مدیر مجتمع مس سرچشمه نیز در ادامه با اشاره به اینکه در مجتمع مس سرچشمه باور داریم که ایمنی یک ارزش است و همکاران علیرغم تولید و مسایل فنی و توسعه ای موضوع ایمنی را در دستور کار خود قرار داده اند، گفت: اولویت کاری ما ایمنی است و موظفیم محیط ایمن برای کارکنان و کارگران در این مجموعه ایجاد کنیم و دستیابی به ضریب کمتر از 1 در سال 1404 از اهداف ما به شمار می اید یعنی اینکه تلاش خواهیم کرد تا در سال 1404 به این برسیم که در 1 میلیون ساعت کار یک حادثه رخ دهد.
حسین احمدی تصریح کرد: در سال های اخیر به دانشی رسیدیم که با به کار گیری این دانش و انجام اقدامات، کاهش ضریب تکرار و روزهای از دست رفته را داشتیم و ما کاهش 60 درصدی ضریب تکرار حوادث و روزهای از دست رفته را در سال 97 تا کنون داشتیم در این راستا هم شناسایی و به روز کردن نقاط حادثه خیز مجتمع را در دستور کار خود قرار دادیم قطعا حوادث جدید رخ می دهد که باید تدابیر اندیشیده شود و در این مقوله تقویت تیم اچ اس ای و افزایش بازرسان را داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مسیر ایمنی، فرهنگسازی در قالب برگزاری استارت آپ ها، تبلیغات، همایش و اقدامات انگیزشی و تشویقی است باتوجه به حجم ترافیک سنگین در معدن که 90 میلیون تن جابجایی خاک در معدن مس سرچشمه در سال عددی سنگین است که امکان بروز حوادث پر خطر را در بر دارد و می طلبد استاندارد سازی و تجهیزات را به روز کنیم و از وسایل ایمنی استفاه کنیم؛ سیستم ضد تصادف تکنولوژی جدید را راه اندازی کردیم و در حال حاضر استفاده از تکنولوژی های نو وجدید از طریق برگزاری استارت آپ ها است.
مدیر مجتمع مس سرچشمه خاطرنشان کرد: هر حادثه ممکن است 1 تا 8 میلیون دلار خسارت وارد کند که تمام تفکر ما کاهش حوادث و به روز بودن مجتمع و رسیدن به هدف متعالی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد