آلومینیوم و مس

کاهش ورودی ارزی کشور با ادامه محدودیت بر صادرات کنسانتره مس

کاهش ورودی ارزی کشور با ادامه محدودیت بر صادرات کنسانتره مس
پایگاه خبری معدن نیوز- با ادامه محدودیت بر صادرات کنسانتره مس، ورودی ارزی کشور از ناحیه محصولات معدنی در مسیر کاهش ادامه‌دار قرار گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اعمال تعرفه 10 درصدی بر صادرات کنسانتره مس باعث کاهش قابل توجه صادرات این محصول و به دنبال آن کاهش ورودی ارزی کشور شده است.
علیرغم اینکه ایران در سال‌های اخیر، سالانه بیش از 185 هزار تن صادرات کنسانتره مس داشته و حتی به رکورد 600 هزار تن در سال‌های 2016 و 2017 هم رسیده است، اما سیاستگذاری جدید ابلاغلی از سوی جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت باعث کشیده شدن ترمز صادرات کنسانتره کشور شده است.
آمارهای نشان می‌دهد که سهم ایران در بازار جهانی ناچیز است و حتی به یک درصد هم نمی‌رسد و نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است و کاهش صادرات کنسانتره توان شرکت‌ها را از بین برده و راه را بر سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌بندد که تبعات آن در آینده نزدیک خود را نشان خواهد داد؛ مساله‌ای که معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت تاکنون پاسخی برای این سوال ارائه نکرده است.
اعمال محدودیت بر صادرات کنسانتره درحالی انجام می‌شود که خبری از برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد صنایع ذوب مس هم نیست که باعث دپو شدن انبوهی از کنسانتره تولیدی شرکت‌های ایرانی می‌شود که نه راهی برای صادرات دارند و نه صنایع تکمیلی در داخل تا بتوانند محصول خود را به آنها بفروشند.
کارشناسان حوزه معدن معتقدند؛ این خطر که شرکت‌های تولیدی داخلی با ادامه سیاست پرانتقاد کنونی ارتباط خود را با مشتریان خارجی از دست داده و با خطر از دست دادن طولانی مدت بازارهای آسیایی مواجه شوند جدی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد