صنایع معدنی

به بهانه سالروز تاسیس میدکو

تولد یک ابر بنگاه موفق در سایه بخش غیر دولتی

تولد یک ابر بنگاه موفق در سایه بخش غیر دولتی
پایگاه خبری معدن نیوز - بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های کشور است که در برنامه ششم توسعه کشور نیز بر ارتقای این بخش در تولید ناخالص داخلی تاکید شده است. همچنین این بخش از جمله پتانسیل‌های صادراتی کشور محسوب می‌گردد. شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) نیز در طی ۱۲ سال فعالیتش در راستای ارتقای سطح تولید محصولات این بخش و افزایش سطح صادرات، گام‌های بسیار موثری برداشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های کشور است که در برنامه ششم توسعه کشور نیز بر ارتقای این بخش در تولید ناخالص داخلی تاکید شده است. همچنین این بخش از جمله پتانسیل‌های صادراتی کشور محسوب می‌گردد. شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) نیز در طی 12 سال فعالیتش در راستای ارتقای سطح تولید محصولات این بخش و افزایش سطح صادرات، گام‌های بسیار موثری برداشته است.

این شرکت به صورت صددرصد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و سرمایه 100 میلیارد تومان و با تکیه بر دانش و تخصص و نیز پشتوانه بانکی (بانک پاسارگاد به عنوان بازوی مالی)، معدنی و صنعتی در آذرماه سال 1386 تاسیس شد.

در سال 1387 مدیریت این شرکت تغییر کرد و این شرکت با شعار توسعه از معدن آغاز می‌شود، شروع به فعالیت نمود. هلدینگ میدکو با هدف افزایش ارزش سهام سهامداران و سود شرکت در بلندمدت، اشتغال‌زایی مولد و پایدار، افزایش تولید ناخالص داخلی اقدامات بسیار موثری در جهت تکمیل زنجیره از معدن تا محصول نهایی انجام داده است.

با توجه به وجود پتانسیل‌های مهندسی و مدیریتی و عملکرد برتر این شرکت در منطقه خاورمیانه این هلدینگ توانسته در زمره 100 شرکت برتر معدنی در دنیا قرار گیرد. این شرکت همچنین بالاترین فناوری تولید مس به روش بیولیچینگ صنعتی را در دنیا داراست و بالاترین سطح فن‌آوری در روش کوره بلند و احیاء مستقیم در کشور در این مجموعه به کار گرفته شده است.

اسفند ماه 1396 اولین کاتد مس به روش تانک بایو لیچینگ (استحصال مس با استفاده از باکتری) در مجتمع مس و کاتد مسی شرکت بابک مس ایرانیان تولید شد. از مزایای اصلی روش تانک بایولیچینگ حذف کوره‌های ذوب و درنتیجه کاهش قابل ملاحظه آلایندگی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب و منابع انرژی در راستای حمایت از محیط زیست است.

مدل مدیریت این مجموعه مبتنی بر کنترل استراتژیک می‌باشد، بدین مفهوم که تنظیم ضوابط و استانداردهای یکسان حاکم بر شرکت‌های تابعه برعهده ستاد هلدینگ بوده و براجرای آن‌ها نظارت خواهد داشت.

شرکت‌های تابعه

17 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ شامل شرکت فولاد زرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، بابک مس ایرانیان، مهندسی معیار صنعت خاورمیانه، بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه، شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا، شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو)، شرکت فروسیلیس غرب پارس، شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، شرکت سمنگان ترابر ایرانیان، شرکت فرآوران زغال‌سنگ پابدانا، شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه، شرکت توسعه ساخت و نصب صنایع بتنی و فلزی گسترش مانا ساز آبیک، شرکت پژوهش و نوآوری فرتاک ایرانیان، شرکت جی ام ای هامبورگ و شرکت دبلیوام آی چین می‌باشند.

ظرفیت‌های میدکو

میدکو سهم 8 میلیون تنی در تولید کنسانتره، 7.5 میلیون تنی در تولید گندله، 3 میلیون تن آهن اسفنجی، 4.2 میلیون تن فولاد در کشور دارد.

میدکو در حال حاضر به تولید 8 میلیون تن کنسانتره، 7.5 میلیون تن گندله، یک میلیون تن آهن اسفنجی رسیده است. همچنین این هلدینگ دارای ظرفیت 1.1 میلیون تن فرآوری زغال‌سنگ، 1.2 میلیون تن کک متالورژی و 24 هزار تن فرو سیلیسیوم می‌باشد. این حجم از اجرای پروژه‌ها با چنین سرعتی توسط بخش خصوصی که حتی از اجرای پروژه‌ها توسط بخش دولتی و خصولتی فراتر است حاکی از رشد توانمندی بخش خصوصی کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی می‌باشد.

مهم‌ترین پروژه‌های میدکو

از جمله مهم‌ترین پروژه‌های این هلدینگ می‌توان به کارخانه تولید فروسیلیسم، کارخانه تولید لوله مسی، کارخانه تولید کاتد مس، کارخانه تولید شمش فولاد بردسیر، کارخانه تولید آهن اسفنجی بردسیر، کارخانه تولید گندله سنگ‌آهن سیرجان، کارخانه توسعه کنسانتره سنگ‌آهن زرند، کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان، کارخانه تولید کاتد مسی چاه موسی، کارخانه تولید گندله سنگ‌آهن بوتیا، کارخانه فرآوری زغال‌سنگ پابدانا، کارخانه کک‌سازی زرند، کارخانه تولید گندله سنگ آهن زرند اشاره کرد که توسط این شرکت به اتمام رسیده است.

پروژه CDQ با پیشرفت 87.7 درصد، کارخانه توسعه تولید فروسیلیسم با پیشرفت 99 درصد، کارخانه فرآوری زغال‌سنگ طبس با پیشرفت 93.82 درصدی، کارخانه تولید و پخت آهک و دولومیت با پیشرفت 90.38 درصدی، نیروگاه سیکل ترکیبی برق بوتیا با پیشرفت 9 درصدی، کارخانه تولید فولاد بوتیا با پیشرفت 43.29 درصدی، آماده‌سازی و استخراج معدن زغال‌سنگ خمرود با پیشرفت 42.25 درصدی و کارخانه تولید فولاد زرند با پیشرفت 90.9 درصدی از جمله پروژه‌های در دست اجرای این هلدینگ است.

تندیس‌ها و افتخارات

این هلدینگ در طی 12 سال فعالیت درخشانش موفق به کسب افتخارات بسیاری شده است که از جمله این افتخارات می‌توان به تندیس مسئولیت‌پذیری اجتماعی، کسب تندیس سیمین جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی و سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) اشاره نمود.

آخرین تحولات در این شرکت نیز این است که هیئت مدیره هلدینگ میدکو تصمیم به افزایش 22 درصدی سرمایه گرفته است و در صورت تصویب سرمایه شرکت از 29 هزار میلیارد ریال به 35 هزار و 500 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

این افزایش 22.41 درصدی سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران خواهد بود و صرف جبران مخارج مشارکت انجام شده در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد