طلا و نقره

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی؛

طرح توسعه ۴۰ هکتاری بزرگترین معدن طلای خاورمیانه آغاز شد/ ۷۰۰ نفر در معدن و کارخانه طلای زرشوران مشغول به کارند

طرح توسعه ۴۰ هکتاری بزرگترین معدن طلای خاورمیانه آغاز شد/ ۷۰۰ نفر در معدن و کارخانه طلای زرشوران مشغول به کارند
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: طرح توسعه ۴۰ هکتاری معدن طلای «زرشوران» تکاب بزرگترین معدن طلای خاورمیانه آغاز شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: طرح توسعه 40 هکتاری معدن طلای «زرشوران» تکاب بزرگترین معدن طلای خاورمیانه آغاز شده است.

پریسا عابدپور اظهار داشت: طی سال‌های قبل عملیات معدنی و احداث واحد فرآوری طلا در مساحت 100 هکتار از معدن طلای «زرشوران» تکاب شروع شده بود که هم‌اکنون طرح توسعه 40 هکتاری به این میزان افزوده شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در معدن طلای «زرشوران» تکاب اضافه کرد: بهینه‌سازی، سیستم‌های فرآوری کارخانه با تمرکز بر روی افزایش راندمان، انجام مهندسی معکوس و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات کارخانه، بررسی و امکان‌سنجی استحصال فلزات همراه (آنتیموان و تیتانیوم)، همکاری با مراکز آموزش عالی جهت انجام پروژه‌های دانشجویی، امکان‌سنجی انجام مطالعات جداسازی و استحصال آرسنیک و برنامه ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات ‌طلای کشور از آن جمله است.

وی افزود: معدن طلای «زرشوران» تکاب بزرگترین معدن طلای خاورمیانه به شمار می‌رود که 30 درصد از ذخایر طلای کشور در آن نهفته است و در حال حاضر حدود 700 نفر در این معدن و کارخانه طلای آن مشغول به کار هستند.

وی گفت: مرحله نخست طرح ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای «زرشوران» با سرمایه گذاری حدود 2 هزار میلیارد ریال و ظرفیت اسمی تولید سالانه سه تن طلا در آبان سال 1393 به بهره‌برداری رسید.

عابدپور در خصوص وضعیت معادن استان نیز اظهار داشت: هم‌اکنون 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد، 51 نوع در آذربایجان‌غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری قرار دارد و شامل انواع سنگ‌های زینتی، طلا، چیتان، باریت، سلیس و پوکه معدنی است.

وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی 469 معدن فعال وجود دارد و پنج‌هزار و 270 نفر نیز به‌ صورت مستقیم در معادن آن مشغول فعالیت هستند.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ذخیره معادن استان بیش از 16 هزار تُن برآورد شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از سه‌ هزار و 550 میلیارد ریال در معادن آذربایجان‌غربی هزینه شده است.

معدن طلای «زرشوران» در کنار روستایی به همین نام در شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و با 110 تن ذخیره طلای خالص، بالاترین ظرفیت تولید طلا در کشور را دارد.

کارخانه تولید طلای زرشوران نیز که در جوار این معدن ساخته شده، بزرگترین واحد تولید طلا در کشور است.

شهرستان تکاب به خاطر دارا بودن 2 معدن بزرگ طلا در مناطق آغ‌دره و زرشوران، به عنوان قطب تولید طلا در کشور شناخته می‌شود.

محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل «اشنویه - خوی»، «مریوان - مهاباد» و «شاهین‌دژ ماهنشان» قرار گرفته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد