فولاد و آهن

تولید آهن اسفنجی کشور تا پایان مهر ماه از مرز ۱۶ میلیون تن عبور کرد/ رشد ۵ درصدی تولید فولاد خام و ۷ درصدی محصولات فولادی در ۷ ماهه نخست سال

تولید آهن اسفنجی کشور تا پایان مهر ماه از مرز ۱۶ میلیون تن عبور کرد/ رشد ۵ درصدی تولید فولاد خام و ۷ درصدی محصولات فولادی در ۷ ماهه نخست سال
پایگاه خبری معدن نیوز - براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در کارنامه هفت ماهه ۹۸، رشد تولید ۵ درصدی شمش فولاد خام (میانی) و ۷ درصدی تولیدات فولادی نسبت به دوره مشابه سال ۹۷ ثبت شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، براساس آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در کارنامه هفت ماهه 98، رشد تولید پنج درصدی شمش فولاد خام (میانی) و هفت درصدی تولیدات فولادی نسبت به دوره مشابه سال 97 ثبت شد.

بر اساس آمار مورد بررسی مجموع تولید فولاد میانی (خام) در دوره این گزارش به رقم 15 میلیون و 168 هزار تن رسید که نسبت به رقم 14 میلیون و 454 هزار تن عملکرد هفت ماهه پارسال افزایش پنج درصدی دارد.

برپایه این داده های ثبتی، از مجموع تولید شمش فولادی هفت ماهه ابتدایی امسال سهم بیلت و بلوم هشت میلیون و 872 هزار تن و اسلب 6 میلیون و 296 هزار تن است.

همچنین کل تولیدات فولادی در مدت هفت ماهه امسال به رقم 11 میلیون و 752 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هفت درصد افزایش نشان می دهد. میزان تولید هفت ماهه 97 تولیدات فولادی 10 میلیون و 955 هزار تن بود.

آمار عملکرد امسال نشان می دهد که سهم مقاطع طویل فولادی پنج میلیون و 682 هزار تن و سهم مقاطع تخت فولادی 6 میلیون و 70 هزار تن است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال به ترتیب رشد هشت و هفت درصدی دارد.

برپایه این بررسی در بخش مقاطع طویل فولادی بیشترین رشد تولید مربوط به تیرآهن در دوره هفت ماهه امسال در مقایسه با پارسال 27 درصد است و در زمینه مقاطع تخت فولادی هم ورق پوشش‌دار با افزایش 24 درصدی است. میزان تولید تیرآهن در هفت ماهه امسال به رقم 625 هزار تن رسید، درحالی که در دوره مشابه سال گذشته 492 هزار تن تولید ثبت شده بود.

علاوه براین میزان تولید ورق پوشش‌دار در هفت ماهه سال 98 به رقم 975 هزار تن رسید، درحالی که در دوره مشابه سال 97 رقم 788 هزار تن به ثبت رسیده بود.

آمار انجمن مزبور گویای آن است که در هفت ماهه امسال عملکرد در بخش آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه در سال 97 رشد هفت درصدی را نشان می دهد. میزان آهن اسفنجی تولیدی در دوره مورد بررسی امسال به رقم 16 میلیون و 254 هزار تن رسید، در حالی که پارسال در این مدت 15 میلیون و 199 هزار تن تولید شده بود.

بر اساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام در نظر گرفته شده که باید سهمی به میزان 15 تا 20 میلیون تن آن صادر شود.

براساس طرح جامع فولاد، چنانچه در افق 1404 بخواهیم به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام دست یابیم، نیازمند 135 میلیون تن سنگ آهن و 14 میلیون و 800 هزار تن سنگ آهن دانه بندی، 77 میلیون و 200 هزار تن کنسانتره و 72 میلیون تن گندله هستیم.

ظرفیت استخراج سنگ آهن کشور 40 میلیون تن، کنسانتره 24 میلیون تن، گندله 22 میلیون تن و آهن اسفنجی 18 میلیون تن اعلام شده است.

علاوه براین اعلام شد هنگام دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام، 6 میلیون تن قراضه پایه آهنی نیز برای کارخانه های داخلی نیاز است.

بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف قراضه کشور اکنون دو میلیون و 500 هزار تا دو میلیون و 700 هزار تن است و میانگین مصرف سرانه فولاد کشور نیز به بیش از 200 کیلوگرم رسیده است.

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت پارسال بالغ بر 25 میلیون تن فولاد خام (میانی) تولیدشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد