طلا و نقره

رشد ۱۶ درصدی بهای فلز زرد طی یک سال/ بازار طلا در هاله ای از ابهام

رشد ۱۶ درصدی بهای فلز زرد طی یک سال/ بازار طلا در هاله ای از ابهام
پایگاه خبری معدن نیوز- پیشروی فوق‌العاده طلا در سال ۲۰۱۹ به کمک تنش‌های ناشی از جنگ تجاری بین چین و آمریکا، سیاست‌های پولی تسهیلی در سراسر دنیا و خرید مداوم فلز زرد از سوی بانک‌های مرکزی صورت گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، پیشروی فوق‌العاده طلا در سال 2019 به کمک تنش‌های ناشی از جنگ تجاری بین چین و آمریکا، سیاست‌های پولی تسهیلی در سراسر دنیا و خرید مداوم فلز زرد از سوی بانک‌های مرکزی صورت گرفته است.

در آستانه فرا رسیدن سال 2020، موسسه بلک‌راک (Black Rock) به عنوان بزرگ‌ترین شرکت مدیریت نقدینگی، همچنان برپایه شمش طلا فعالیت‌های اهرمی خود را ادامه داده است. در حالی که گلدمن ساکس و UBS پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر اونس تا 1400 دلار که آخرین بار در سال 2013 محقق شده بود نیز می‌رسد.

فلز زرد در حال ثبت بیشترین پیشروی سالانه از سال 2010 میلادی است و از شاخص بازار نقدی کالایی بلومبرگ نیز فراتر رفته، چراکه در سال جاری میلادی جنگ تجاری و سه نوبت کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا این مکان سرمایه‌گذاری امن را رو به جلو حرکت داده است. با توجه به بازار جهانی سهام که در حال پیشروی است و بازار کار قدرتمند، هنوز چشم‌انداز طلا روشن نیست؛ چراکه آنچه بانک‌های مرکزی دنیا در سال آینده انجام خواهند داد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

طلا در بازار نقدی دیروز به ازای هر اونس 1466دلار معامله شد که راندمان بیش از 14 درصدی در طول سال را برای این فلز گرانبها به ثبت رساند.

به این ترتیب ظرف چهار سال گذشته طلا در 3 سال راندمان مثبت داشته است و تنها در سال 2018 میلادی 6/ 1 درصد افت کرده بود.

در ماه سپتامبر (شهریور) این فلز با ثبت قیمت 1557 دلاری به بالاترین سطح خود از سال 2013 رسید.

اگرچه پشتوانه طلایی صندوق‌های قابل معاوضه در بورس (ETFS) اندکی کاهش یافته، اما همچنان نزدیک رکورد تاریخی باقی مانده است.

ریسک‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی در سال 2020 همانند سال‌جاری وجود خواهند داشت و توانایی حمایت از طلا را حفظ خواهند کرد.

ممکن است یک توافق تجاری در فاز اول میان دو قدرت اقتصادی برتر دنیا رخ دهد، اما آمریکا قول داده است که تعرفه‌های بیشتری بر واردات چین وضع کند اگر که توافق تا 15 دسامبر (24 آذر) حاصل نشود.

از طرفی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال آتی و پیش از آنکه استیضاح به نتیجه برسد انجام خواهد شد.

دونالد ترامپ صحبت‌های متفاوتی در خصوص جنگ تجاری بر زبان آورده و مواضع او هفته به هفته در حال تغییر است، به عنوان مثال آخرین سخنرانی او نشان داد که ایده صبر تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایده مناسبی است و توافق می‌تواند پس از انتخابات امضا شود. «چه کسی می‌داند رئیس‌جمهوری آمریکا در آینده چه کاری را انجام خواهد داد؟ او بار‌ها سرمایه‌گذاران را با تصمیماتش غافلگیر کرده است.» این عقیده جیوانی استانوو، یک تحلیلگر بازار کالایی در موسسه UBS است؛ «ما همچنان انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش‌رو داریم، بنابراین انتظار می‌رود نوسانات بیشتری در بازار‌ها مشاهده شود.»

از آنجا که طلا به دلیل جنگ تجاری ادامه‌دار تقاضای بیشتری پیدا کرده بود، دارایی‌های پرریسک مانند سهام آمریکا نیز همچنان نسبت به حمایت یک پیشرفت غیرمنتظره خوش‌بین هستند.

طلا به طور حتم در بازه‌هایی پیشرفت‌هایی فراتر از انتظار خواهد داشت، وقتی که وارد فضای بدون ریسک شود. اما امکان دارد در سال 2020 اقتصاد آمریکا دچار ضعف شود، بازار‌های سهام افول کنند و فدرال‌رزرو مجددا نرخ بهره را کاهش دهد که منجر به پیشروی طلای بدون نرخ بازدهی شود. فدرال رزرو در آخرین نشست پولی خود از توقف روند کاهش نرخ بهره خبر داده بود، پس از آنکه از ماه جولای تا اکتبر سه مرتبه نرخ بهره را کاهش داد تا از افت رشد اقتصادی پیشگیری کند. در همین حال اطمینان کسب و کار‌ها به شدت تحت‌تاثیر نااطمینانی‌های ناشی از وضعیت تجاری آسیب دیدند و تورم همچنان پایین‌تر از نرخ هدف 2 درصدی باقی مانده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد