فولاد و آهن

تعویض کامل بدنه و قطعات داخلی اسکرابر تاپ گس و اسکرابرکولینگ مدول ۳ فولاد خوزستان برای نخستین بار

تعویض کامل بدنه و قطعات داخلی اسکرابر تاپ گس و اسکرابرکولینگ مدول ۳ فولاد خوزستان برای نخستین بار
پایگاه خبری معدن نیوز - برای نخستین بار در تعمیرات سالیانه مدول ۳ احیا دو، بدنه و قطعات داخلی اسکرابر تاپ گس و اسکرابرکولینگ تعویض شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، برای نخستین بار در تعمیرات سالیانه مدول 3 احیا دو، بدنه و قطعات داخلی اسکرابر تاپ گس و اسکرابرکولینگ تعویض شد.

سعید مهران‌زاده رئیس نت احیا دو با بیان این مطلب گفت: در فولاد خوزستان تعمیرات سالیانه مدول‌هاى احیا 2 در فاصله‌های زمانی هر 2 سال یک‌بار انجام می‌شود. از جمله کارهایی که در این دوره از تعمیرات انجام ‌شد، سرویس اسکرابرها برای شستشو و برطرف نمودن گرفتگی در آنها و در ریفرمرها، تعویض تیوب‌های معیوب و نوسازی نسوز و ... همچنین بر طرف نمودن مشکلاتی از سیستم که در روند جاری قابل انجام نیست. بدین ترتیب پس از انجام تعمیرات سالیانه سیستم بازیابی شده، هم تناژ تولید بهبود می‌یابد و هم توقفات سیستم کمتر می‌شود. بسته به مسیر بحرانی فعالیت‌ها در مدول، معمولاً در فولاد خوزستان تعمیرات سالیانه حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

مهران زاده در شرح اقدام‌های صورت گرفته گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت پذیرفته، تعمیرات مدول 3 سال 98 با حجم 130 هزار نفرساعت فعالیت، در مدت 29 روز انجام شد.

وی این تعمیرات را بدون حادثه اعلام کرد و افزود: تعمیرات بر اساس زمان‌بندی در نظر گرفته شده از 7 آبان ماه آغاز و 5 آذر خوشبختانه طبق برنامه پایان یافت.

رئیس نت احیا دو تاکید کرد: از فعالیت‌های شاخص در این تعمیرات می‌توان به تعویض تمامی بدنه و قطعات داخلی اسکرابر تاپ‌گس اشاره نمود که برای نخستین بار بصورت دو تکه در محل نصب ‌شد که یک تکه از آن بدنه بوده و تکه دیگر آن سقف به‌همراه نم‌گیرها است. همچنین تعویض اسکرابر کولینگ که بیشترین توقف‌ها را در سال جاری ایجاد نمود، برای نخستین بار از قبل بصورت کامل و یکپارچه ساخته و رنگ‌آمیزی شده و پس از آوردن آن به محل نصب ‌شد. اهمیت این کار در پایین آوردن زمان تعمیرات است. البته سنگینی و بزرگی این تجهیز و فضای محدود برای استفاده از ماشین آلات و رعایت ایمنی بر دشواری کار افزود. در قسمت ریفرمر نیز تغییر طرح استفاده از دمانفیس بجای کمپنزاتور در ورودی گاز مشعل‌های اصلی، برای نخستین بار بصورت کامل انجام ‌شد. توضیح اینکه دومین عامل توقفات امسال از این ناحیه بوده است. همچنین با تغییر در طرح رادهای اسپرینگ ساپورت‌های زیر ریفرمر، این رادها قابل تنظیم می‌شوند.

مهران زاده با اشاره به تاثیر تعمیرات بر میزان تولید و کاهش توقف مدول‌ها تصریح نمود: تولید مدول 3 در پایان دوسالانه پیش از تعمیرات به حدود 80 تن بر ساعت کاهش یافته بود که پیش بینی شده است که به حدود 85 تن بر ساعت برسد. در این مدول توقفات زیادی از بابت اسکرابر کولینگ داشتیم که با تعویض کامل آن امیدوار هستیم، از این حیث کاهش تولید نداشته باشیم. با توجه به وابستگی فولادسازی به فولاد اسفنجی برای تولید شمش و نیز در نظر گرفتن سود تولید می‌توان تصور نمود که این افزایش تولید چقدر می‌تواند برای شرکت سودآوری داشته باشد. اگر فقط توقف اسکرابر کولینگ را در نظر بگیریم که در سالجاری 1235 دقیقه (20،58 ساعت) که با فرض تولید 80 تن بر ساعت تناژ از دست رفته 1647 تن می‌شود. همچنین چنانچه پس از تعمیرات با بازیابی سیستم اگر حتی 5 تن در ساعت، تناژ بالاتر برود در 24 ساعت 120 تن و در ماه 3600 تن می‌شود. این عدد و رقم‌ها اهمیت تعمیرات سالیانه را به خوبی نشان می‌دهد. (عدد تناژ بالا بدون در نظر گرفتن تزریق اکسیژن است)

وی با اشاره به نصب فن دایلوشن در مدول‌3 اذعان داشت: با نصب این فن از خرابی تیوب بندل‌ها در زمان آیدلینگ جلوگیری می‌شود. این طرح مشابه طرحی است که قبلاً در مدول‌های 1 و 2 انجام داده‌ایم، توضیح اینکه در زمان آیدلینگ بدلیل عدم عبور سیال از لوله‌های تیوب بندل‌ها و در اثر حرارت زیاد تیوب‌ها بشدت داغ شده و از بین می‌روند که با اجرای این طرح و دمش هوا در ریکوپراتور در زمان آیدلینگ از این پدیده جلوگیری می‌شود. که این امر باعث می‌شود هم هزینه‌های هنگفت خرید تیوب‌ بندل کاهش یابد هم هزینه توقف برای تعویض تیوب بندل نیز به صفر برسد.

مهران زاده افزود: در این تعمیرات، لاین‌های بسیاری تعویض شدند. لاین‌های پمپ‌های شصت که بخاطر آلودگی و کیفیت نامناسب آب دچار رسوب گرفتگی شده‌اند، تعویض گشته تا پمپ‌ها بتوانند آب‌رسانی را با مقدار جریان مناسب به اسکرابرها برسانند.

وی با اشاره به تعویض زانوی 90 درجه تاپ گس به زانوی قوس‌دار در مدول 3 اذعان داشت: در مدول سه زانوی 90 درجه به دلیل تغییر ناگهانی جریان گاز خروجی از کوره باعث سایش زود هنگام نسوز زانو می‌شد که نتیجه آن هم، سوراخ شدن زانو و ایجاد توقف بود. به همین دلیل مشابه تجربه قبلی انجام شده در مدول یک، این طرح نیز برای مدول سه انجام شده و نصب گردید.

مهران زاده با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کارکنان نت و تولید احیا 2 در این تعمیرات، افزود: تعمیرات یاد شده ضمن رعایت کامل نکات ایمنی، بدون هیچ‌گونه حادثه فردی و تجهیزاتی انجام شد. جا دارد از مسئولان و کارشناسان ایمنی به‌ویژه مهندس خسرو راد که با نظارت همه جانبه در پیشبرد این اهداف کمک شایانی انجام دادند قدردانی نمایم.

رئیس نت بخش احیا 2 در پایان گفت: از حمایت‌های معاونت بهره‌برداری، مدیر بخش احیا، مدیر تولید احیا2، مدیر نت احیاها و تلاش تمامی کارکنان واحد نت احیا، برنامه‌ریزى احیا، نت‌پشتیبان بخش احیا، پیمانکاران، مدیریت‌ واحدهای خدمات، ماشین‌آلات سنگین، بخش نگهداری و تعمیرات، واحد ساخت، کارگاه مرکزی، خرید و سفارشات و کنترل موجودی، انبارهای عمومی و یدک، بازرسی و نظارت فیزیکی، امور پرسنلی پیمانکاران، واحد صدور کارت، آموزش، مخابرات، کولرشاپ، تیم رادیو ایزوتوپ، نسوز سایر نواحی، واحد HSE و سایر همکارانی که به ما یاری رساندند سپاسگزارم و امیدوارم همدل و در راستای اهداف فولاد خوزستان گام‌های موثری برداریم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد