گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین؛

ذخیره قابل استخراج معدن گهر زمین با روش های نوین معدنکاری به ۵۷۰ میلیون تن می رسد/ پیش بینی اشتغال ۸ هزار نفری در صورت بهره گیری از شیوه های نوین/ گهر زمین از چه سیستمی در معدنکاری بهره خواهد برد؟

ذخیره قابل استخراج معدن گهر زمین با روش های نوین معدنکاری به ۵۷۰ میلیون تن می رسد/ پیش بینی اشتغال ۸ هزار نفری در صورت بهره گیری از شیوه های نوین/ گهر زمین از چه سیستمی در معدنکاری بهره خواهد برد؟
پایگاه خبری معدن نیوز - علی میردار منصور پناهی، مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین در خصوص اهم اقدامات و فعالیت های این مدیریت گفت: آغاز فعالیت در معدن شماره ۳ با دارا بودن بیش از ۶۰ درصد ذخیره منطقه گل گهر، از آبان ۸۳ بود. از همان زمان، پیش باطله برداری از این معدن با توجه به اکتشافات صورت گرفته، آغاز شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علی میردار منصور پناهی، مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین در خصوص اهم اقدامات و فعالیت های این مدیریت گفت: آغاز فعالیت در معدن شماره 3 با دارا بودن بیش از 60 درصد ذخیره منطقه گل گهر، از آبان 83 بود. از همان زمان، پیش باطله برداری از این معدن با توجه به اکتشافات صورت گرفته، آغاز شد. 

وی افزود: سال 92 را می توان نقطه عطفی برای کلیه فرآیندها و فعالیت های شرکت گهر زمین نام برد. معدن با هدف اینکه بتواند خوراک 5 خط کنسانتره هر یک به ظرفیت 2 میلیون تن را تامین نماید شروع به کار کرد. کلیه اقدامات از باطله برداری گرفته تا اکتشاف با هدف استخراج سالانه 15 میلیون تن سنگ آهن صورت گرفته و بدین ترتیب جوابگوی نیاز واحدهای کنسانتره نیز خواهد بود.

 پناهی ادامه داد: مجموعه اقدامات صورت گرفته در این شرکت سبب شده در برخی سال ها شاهد ثبت رکوردهایی باشیم که از آن جمله می توان به رکورد تولید 18 میلیون تن سنگ آهن در سال 96 اشاره کرد. در سال 97 نیز اگرچه فعالیت های معدن در حال انجام بود اما به جهت عمق معدن، نتوانستیم بیشتر از 17.2 میلیون تن تولید سنگ آهن داشته باشیم. امسال با روندی که در پیش گرفتیم و با مجموعه حمایت هایی که صورت گرفت، سال مالی جاری می تواند متفاوت تر از سایر سال ها باشد و یک ماه پیش از پایان سال مالی و یک ماه زودتر توانستیم از رکورد استخراج سال مالی قبل عبور نماییم.

 وی گفت: مجموعه تلاش های گهر زمین در راستای این است که به اهداف مدنظر مدیران ارشد شرکت دست یابد. کلیه عملیات معدنکاری شامل باطله برداری و استخراج ماده معدنی که در معدن 3 تاکنون به انجام رسیده به بیش از 450 میلیون تن بالغ می گردد که از این میزان بیش از 65 میلیون تن سنگ آهن بوده و بیش از 62 میلیون تن آن از سال 92 به بعد انجام شده است. به عبارت دیگر بیش از 72 درصد عملیات معدنکاری در معدن مربوط به بعد از سال 92 باز می گردد.

به گزارش معدن نیوز، پناهی با بیان اینکه از زمان پیش باطله برداری هیچگونه اکتشاف تکمیلی در این معدن صورت نگرفته بود اظهار داشت: اما بعد از آن با حمایت مدیران ارشد توانستیم کار اکتشاف تکمیلی را ادامه دهیم. اکتشاف تکمیلی در دو فاز انجام شد و در فاز نخست حدود 10 هزار متر که به 12500 متر افزایش یافت و در فاز دوم 15 هزار متر انجام شد. با این اقدامات درصد اعتمادمان به میزان ذخیره زمین شناسی معدن بالاتر رفت.

وی تصریح کرد: کل ذخیره 240 میلیون تنی معدن شماره 3 گل گهر به مدت 25 سال به شرکت گهر زمین واگذار شده و در طرح نهایی تا عمق 430 متر پیش روی خواهیم کرد و ابعاد معدن به 2.2 کیلومتر در 2 کیلومتر خواهد رسید و این به معنای آن است که معدن گهر زمین به عنوان یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن کشور و حتی خاورمیانه شناخته خواهد شد.

مدیر امور معدن شرکت سنگ آهن گهرزمین سیستم معدنکاری که تاکنون در معدن گهر زمین استفاده شده است را تراک-شاول عنوان کرد و گفت: اما با توجه حمایت های صورت گرفته از این مجموعه، به سمت سیستم های نوین معدنکاری حرکت کردیم و یکی از این سیستم ها In-Pit Crusher می باشد تا هیگچونه خروجی بابت باطله از طریق تراک صورت نگیرد و عملا باطله معدنی از طریق نوار نقاله تعبیه شده در پیت، پس از انتقال به سنگ شکن ها و خردایش کافی به دپوی باطله منتقل گردد. با این سیستم نوین معدنکاری قادر خواهیم بود ذخیره قابل استخراج معدن به روش روباز را تا 570 میلیون تن افزایش دهیم و ظرفیت اشتغال این شرکت را به بیش از 8 هزار نفر برسانیم درحالی که ظرفیت اشتغال فعلی معدن گهر زمین با سیستم معدنکاری فعلی، بیش از 4 هزار نفر است.

وی در پایان گفت: گهر زمین در راستای حمایت از شرکت های داخلی، سیستم دیسپچینگ را با کمک شرکت ها، نرم افزارها و سیستم ها داخلی راه اندازی نموده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد