فولاد و آهن

نشست تعاملی انجمن سنگ آهن و مسئولین ذوب آهن اصفهان برای تامین پایدار مواد اولیه/ ذوب آهن اصفهان سنگ آهن را باقیمت مناسب از معادن خریداری می کند/ یارانه ذوب آهن اصفهان به دولت

نشست تعاملی انجمن سنگ آهن و مسئولین ذوب آهن اصفهان برای تامین پایدار مواد اولیه/ ذوب آهن اصفهان سنگ آهن را باقیمت مناسب از معادن خریداری می کند/ یارانه ذوب آهن اصفهان به دولت
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس و اعضاء هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران چهارشنبه ۲۰ آذرماه در ذوب آهن اصفهان حضور یافته و ضمن شرکت در نشست تخصصی با مسئولین این شرکت از بخش های مختلف خط تولید از جمله کوره بلند، فولادسازی و مهندسی نورد بازدید نمودند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رئیس و اعضاء هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران چهارشنبه 20 آذرماه در ذوب آهن اصفهان حضور یافته و ضمن شرکت در نشست تخصصی با مسئولین این شرکت از بخش های مختلف خط تولید از جمله کوره بلند، فولادسازی و مهندسی نورد بازدید نمودند.

در این نشست راهکارهای تامین پایدار سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن از جمله تشکیل کارگروهی از معادن، تهاتر سنگ آهن با محصولات این شرکت و روش های مشارکتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست، حضور هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در این مجتمع عظیم صنعتی را قابل تقدیر دانست و گفت: این شرکت با وجود ایجاد ظرفیت 3 میلیون و 600 هزارتنی، اما به دلیل عدم تامین سنگ آهن، قادر به دست یابی به این میزان تولید نیست.

وی افزود: انتقاداتی که در خصوص نحوه و میزان پرداخت ذوب آهن به شرکت های معدنی صورت می گیرد، صحیح نیست و امروز سنگ آهن با قیمت مناسب از معادن خریداری می شود به نحوی که آنها از این قیمت رضایت دارند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به تولید 80 میلیون تن سنگ آهن در سال در کشور، تصریح کرد: سهم ذوب آهن از تولید فولاد کشور 12 درصد است و برای تولید با ظرفیت کامل تنها به 6 میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد که درصد کمی از تولید سنگ آهن کشور می باشد.

یزدی زاده در پاسخ به این سوال که دولت به ذوب آهن اصفهان کمک می کند یا این شرکت یاری رسان دولت است، گفت: پاسخ را می توان با تحلیل شرایط زغال سنگ کشور دریافت. معادن زغال سنگ که 17 هزار نفر شاغل دارند، محصول خود را تنها می توانند به ذوب آهن اصفهان بفروشند و این شرکت با قیمت مناسب زغال داخلی را که کیفیت مناسب ندارد خریداری می کند تا اشتغال در این بخش حفظ شود و این یارانه ذوب آهن به دولت است. این در حالی است که سایر شرکت های فولادی یارانه انرژی دریافت می کنند که در برخی موارد میزان آن ، بخش قابل توجهی از سود سالانه آنها را شکل می دهد.

وی افزود: در مقابل این خدمتی که ذوب آهن انجام می دهد، دولت می تواند در بخش سنگ آهن یاری رسان ذوب آهن اصفهان باشد.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در این نشست گفت: دست یابی به راهکاری مشخص برای تامین پایدار سنگ آهن ذوب آهن بسیار ضروری است.

وی افزود: معادن نباید سرمایه شان را صرف توسعه عمودی یا ساخت واحد های فولادی کنند، بلکه این سرمایه باید صرف توسعه معدن شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: هم اکنون تولید کنندگان کنسانتره رقیب اصلی ذوب آهن در خرید سنگ آهن دانه بندی هستند.

وی افزود: هدف از حضور اعضاء این انجمن در ذوب آهن اصفهان، برگزاری نشست تخصصی و صمیمانه جهت دستیابی به راهکارهای مناسب برای تامین پایدار سنگ آهن مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی است.

محمد جعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان در این نشست گفت: بعد از مدت ها سنگ آهنی ها صدای فولادسازان را شنیدند و این جای امیدواری بسیار دارد.

وی افزود: ذوب آهن مرارت بسیاری برای پاگرفتن صنعت و معدن کشور متحمل شده و اکنون نباید با بی مهری مواجه شود.

صالحی با اشاره به آمارهای موجود در خصوص صادرات سنگ آهن ایران در ماه اکتبر و هشت ماهه اخیر، گفت: صادرات سنگ آهن هنوز هم با قوت در حال انجام است و جذابیت بسیار دارد.

وی افزود: چرا در ایران اصرار به صادرات سنگ آهن است در حالیکه در داخل به این ماده اولیه نیاز شدید داریم و کشوری همچون افغانستان با مشکلات فراوان حاضر به خام فروشی این ماده اولیه نیست.

حسن محمدی مدیر عامل شرکت پویش معادن ذوب آهن اصفهان نیز در این نشست گفت: پول صادرات سنگ آهن صرف اکتشاف نشده است و تنها در زمان تاسیس ذوب آهن اصفهان اکتشاف واقعی صورت گرفته است.

وی افزود: انجمن سنگ آهن کشور به جای اصرار به صادرات باید در اندیشه تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع کشور باشد.

فرزانه معصومی عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن و مدیرعامل شرکت ققنوس آسیا نیز گفت: ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد کشور است که طی بازدید امروز شاهد عظمت چشمگیر این شرکت بودیم.

وی افزود: بخش معدن برای شناسایی و اکتشاف با چالش های بسیاری مواجه است همان طور که فولادی ها برای تولید شرایط خاص خودشان را دارند لذا این دو گروه با درک مشکلات یکدیگر بسیار خوب می توانند برنامه ریزی بلند مدت داشته باشند.

محسن یزدانی راد عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز گفت : ذوب آهن اصفهان در راستای مسئولیت اجتماعی اقدامات بسیاری انجام داده است که کمتر بنگاه اقتصادی تا این میزان بدان پرداخته است.

وی خاطر نشان کرد: تهاتر مواد اولیه با محصول یکی از راهکارهایی است که می تواند در تامین پایدار سنگ آهن برای ذوب آهن موثر باشد.

امیر منوچهری پور مدیرعامل شرکت امیرسنگان پارسیان نیز گفت: اصفهانی هستم و عرق خاصی نسبت به ذوب آهن اصفهان دارم. این امادگی وجود دارد که با برنامه ریزی و همکاری مناسب، مواد اولیه را برای راه اندازی کوره شماره یک این شرکت عظیم فولادی تامین نمود.

سعید عسگری زاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران نیز گفت: سنگ آهن دانه بندی حیات کوره بلند ذوب آهن اصفهان را تامین می نماید و ما نیز می خواهیم چرخ تولید این کارخانه فعال باشد.

وی افزود: بر اساس طرح جامع فولاد نیاز است مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن تامین شود. از طریق تعامل بیشتر با معادنی که می توانند مواد اولیه ذوب آهن را تامین نمایند، می توان برای تامین پایدار مواد اولیه، برنامه ریزی مطمئنی داشت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد