سنگ آهن و ذغال سنگ

سطح بالای آب عامل فاجعه مرگبار شکست سد باطله برزیل شناخته شد/ واله از آهن موجود در سد باطله خبر نداشت/ مواد تشکیل دهنده سد، نظیر پل زنگ زده ناپایدار عمل کردند

سطح بالای آب عامل فاجعه مرگبار شکست سد باطله برزیل شناخته شد/ واله از آهن موجود در سد باطله خبر نداشت/ مواد تشکیل دهنده سد، نظیر پل زنگ زده ناپایدار عمل کردند
پایگاه خبری معدن نیوز - براساس گزارش کارشناسان منصوب شده توسط وکلای شرکت واله، شکست سد باطله معدن واله در برزیل تاحدودی به سد بالای آب باز می گردد که باعث از بین رفتن استحکام و ثبات ساختار سد بطله شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، براساس گزارش کارشناسان منصوب شده توسط وکلای شرکت واله، شکست سد باطله معدن واله در برزیل تاحدودی به سد بالای آب باز می گردد که باعث از بین رفتن استحکام و ثبات ساختار سد بطله شد.

در گزارش این گروه 4 نفره که روز پنج شنبه توسط واله منتشر شد آمده است: هیچ گونه هشداری مبنی بر ناپایداری در سد وجود نداشت و هیچ زمین لرزه یا فعالیت لرزه ای ناشی از انفجار در منطقه پیش از شکست سد باطله در اواخر ژانویه ثبت نشده بود.

شکست سد باطله بهمنی از باطله های معدنی در شهر Brumadinho برزیل به راه انداخت و باعث کشته شدن دستکم 155 نفر شد.

در گزارش منتشر شده واله عوامل فنی بروز این فاجعه بررسی شده است.

کمتر از 4 سال از حادثه شکست سد باطله واله در برزیل، سد باطله دیگری در شرکت مشترک واله و گروه BHP در همان منطقه شکست. اتفاقی که به عقیده کارشناسان علت وقوع آن تضعیف پایداری مواد تشکیل دهنده سد بود و در این حادثه آب مقصر اصلی می باشد که باعث شد مواد نظیر یک سیال عمل کنند.

ایجاد سدهای باطله رایج ترین راه دفع باطله های شرکت های معدنی اعم از استخراج کنندگان سنگ آهن، طلا یا مس هستند.

 کارشناس خبره بکار گرفته شده توسط واله، می گویند: تجربه نشان می دهد سدها به ندرت فرو می ریزند اما در فاجعه Brumadinho عوامل مختلفی ازجمله زهکشی ضعیف داخلی و باران های شدید، سطح آب اضافه ای را در این سدها ایجاد کرده و منجر به روان شد سد باطله شده است.

واله و مدیران ارشد این شرکت در زمان وقوع حادثه، توسط سیاستمداران و دادستان ها و منتقدان به دلیل عدم پیشگیری از بروز فاجعه به رغم وجود علائم هشدار دهنده کافی، مورد سرزنش و حمله قرار گرفتند.

گزارش این هیئت 4 نفره حاکی از آن است که هیچ نشانه آشکاری که نشان دهنده ضعف در سد باشد قبل از شکست سد وجود نداشته است.

این فاجعه به شدت بر سهام واله تاثیر منفی گذاشت و سهام آن هنوز هم 5 درصد کمتر از یک روز قبل از وقوع حادثه یعنی 25 ژانویه داد و ستد می شود.

رئیس هیئت مدیره Peter Robertson در کنفرانس خبری خود در سائوپائلو در مورد اینکه این گزارش تا چه اندازه نشان می دهد واله تا چه میزان در این حادثه مقصر بوده و برای جلوگیری از وقوع آن چه اقداماتی انجام داده و آیا از خطر احتمالی آگاه بوده، چشم پوشی کرد و طفره رفت و اعلام داشت سوالات مربوط به میزان مسئولیت این شرکت در این حادثه توسط هیئت جداگانه ای در حال بررسی است.

سخنگوی واله گفت: کمیته دیگری هنوز هم در حال تحقیق پیرامون این حادثه است و هیچ زمان بندی را برای اعلام نتایج نهایی تعیین نکرده است.

سوء ظن ها درمورد فروپاشی سد باطله Brumadinho توسط یک مقام رسمی در دولت میناس گرایس برزیل اوایل فوریه مطرح شد.

رابرتسون Robertson که خود پیش از این مشاور ژئوتکنیک و استاد سابق دانشگاه است گفته واضح است که واله و مشاورانی که برای بازرسی از سد باطله Brumadinho استخدام شده اند از مسائل مربوط به آب مازاد آگاه بودند.

وی گفت: عادلانه است که مطرح می شود آنها از سطح بالای آب آگاه بودند و برای کاهش سطح آن اقدام کرده اند و سطح آب به آرامی در حال پایین آمدن بوده است.

رابرتسون گفت: واله از موضوع میزان بالای آهن در باطله های معدنی مورد استفاده در ساخت و پی ریزی سد باطله آگاهی نداشت و این باعث افزایش ناپایداری ساختار ایجاد شده شد و مصالح تولیدی را بسیار ناپایدار کرد.

این پدیده مشابه پلی است که با گذشت زمان زنگ زده است و ناپیدار گردیده و قطعا در آینده صنعت معدنکاری و شرکت های معدنی توجه بیشتری به پیوند سنگ های موجود در باطله های معدنی و آب به عنوان یک عامل خطر آفرین خواهد داشت.

وی در خاتمه گفت: ما امیدواریم یافته های ما در این زمینه شیوه های آتی را در سدهای باطله بهبود ببخشد و در نتیجه دیگر شاهد وقوع حوادثی از این دست نباشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد