گفتگو، یادداشت و نشست خبری

کیوان جعفری‌طهرانی در گفت‌و‌گو با بازارشهر:

ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی، فرصت طلایی برای صادرکنندگان فولاد ایران

ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی، فرصت طلایی برای صادرکنندگان فولاد ایران
پایگاه خبری معدن نیوز - کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن در یادداشتی به بازار شهر به تشریح وضعیت ازار فولاد و سنگ آهن در ماه های آتی پرداخته است که در ادامه این مطلب از نظر می گذرد:
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن در یادداشتی به بازار شهر به تشریح وضعیت ازار فولاد و سنگ آهن در ماه های آتی پرداخته است که در ادامه این مطلب از نظر می گذرد:
بازار آهن اسفنجی، قراضه و بریکت گرم (HBI) وابستگی زیادی به شرایط زمستان و آلودگی هوای شهرهای مختلف چین دارد اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بیشترین تمرکز افزایش قیمت بر روی محصولات پر عیار شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و HBI و حتی قراضه است چراکه هر چه عیار بالاتر می‌رود درصد آلودگی هوایی که در طول فرآیند تبدیل ایجاد می‌شود کاهش یافته و رسیدن به محصول سریع تر می‌گردد. طبیعتا سنگ‌آهن دانه‌بندی نیازمند حرارت بیشتر، زمان طولانی‌تر و آلودگی بیشتری نسبت به کنسانتره، گندله و سایر محصولات زنجیره است. وضعیت آلودگی شهرهای چین که هر ساله نیز بیشتر می‌شود به گونه‌ای است که معمولا هر ساله تا زمستان و شروع عید شکوفه‌های چین یعنی اوایل اسفند ماه ادامه دارد و صادرکنندگان باید از این فرصت استفاده نمایند.

چین به واسطه قدرت مانور اقتصادی و تصمیم‌گیری، سال‌هاست که تعیین‌کننده و بازیگردان اصلی بازارهای فولاد و زنجیره سنگ‌آهن است و هر اتفاقی در آن بیافتد، می‌تواند بر بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. بنابراین چین به عنوان اصلی‌ترین آیتم، بیشترین تاثیر را بر بازار کامودیتی و کالایی می‌گذارد.

جنگ تجاری آمریکا و چین و بازی این دو ابر قدرت نیز عامل موثر دیگر بر بازارهای کالایی است. آمریکا تا پایان دسامبر وارد فاز انتخابات می‌شود و درنتیجه ترامپ درگیر کارزار انتخابات شده و دیگر مجالی برای توسعه، تداوم یا تجدید جنگ‌های تجاری و تنش با کشورهایی نظیر ترکیه یا چین نخواهد داشت. ترامپ تلاش خواهد کرد تاثیرات منفی که عملکردش در سیاست بین‌الملل می‌تواند بر روی انتخاب مجددش داشته باشد را کم کند. ترامپ به‌واسطه اقداماتی که انجام داد سبب شد آمریکا شاهد کمترین درصد بیکاری و تورم در 50 سال اخیر باشد و معادن به‌ویژه معادن زغال‌سنگ و نیز کارخانه‌های فولاد توسعه پیدا کنند و از این رو اقدام اشتباهی در حوزه بین‌

الملل نیز نخواهد کرد تا شانس خود را برای دور دوم ریاست جمهوری آمریکا بیفزاید. لذا وضعیت چین و آمریکا در طول ماه آینده میلادی به یک تعادل نسبی خواهد رسید و این خبر خوبی برای بازارهای کالایی است.

جنگ تجاری بر بازار فولاد بسیار تاثیرگذار بود و این نگرانی را در میان کشورها ایجاد کرد که درصورت تداوم وضع عوارض از سوی آمریکا بر فولاد چین، این فولاد ممکن است به سایر بازارها گسیل شود. درصورت صادرات فولاد چین به خاور دور، باز هم درصدی از تولیدات مازاد باقی می‌ماند اما چین قدرت صادرات حجم وسیعی از فولاد خود به اروپا را ندارد و در این حوزه موفق نخواهد بود چراکه بازار اروپا بیشتر در اختیار آسیای میانه و ترکیه است و درصورت اعلام حضور چین در آن، این کشورها دامپینگ کرده و قیمت‌های پیشنهادی خود را پایین می‌آوردند تا سهم بازار خود را از دست ندهند. در نتیجه چین به سمت کاهش تولید فولاد گام برداشته به‌گونه‌ای که در اکتبر بیشترین کاهش را در یک سال اخیر در تولید فولاد خام به ثبت رسانده است و این‌ها همه تاثیرات جنگ تجاری آمریکا و چین است اما این تنش‌ها رو به بهبود می‌باشد و تا پایان سال ارتباط دو کشور بهتر می‌شود. لذا قیمت فولاد که مقصرین اصلی کاهش بیش از اندازه آن کشورهای آسیای میانه و ترکیه بودند، اصلاح می‌شود و به تعادل قیمتی می‌رسد و شانس رسیدن به مرز 400 دلار را پیدا خواهد کرد و در این صورت بیلت ایران را در قیمت 375 دلار و حتی 385 نیز خواهیم دید و صادرکنندگان ایرانی در نیمه دوم دسامبر تا نیمه اول فوریه شانس بیشتری برای حضور در بازارهای بین‌الملل را پیدا می‌کنند.

تصمیمات استراتژیک در چین در دو برهه زمانی گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها در اوایل اکتبر و مصادف با روز استقلال چین است و دومی نشست سران حزب کمونیست چین است که در دهه اول مارس برگزار می‌گردد و تصمیم درباره عمر مفید سازه‌های فلزی به عنوان یک تصمیم استراتژیک که می‌تواند بر بازار قراضه اثرگذار باشد در این دوره (دهه اول مارس 2020) اتفاق خواهد افتاد. لذا تا پایان سال 98 پیش‌بینی بازار معقول و مساعدی را برای کامودیتی‌ها داریم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد