فولاد و آهن

معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در گفت و گو با بازار شهر؛

اولین کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد توسط شرکت فولاد هرمزگان برگزار می‌شود

اولین کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد توسط شرکت فولاد هرمزگان برگزار می‌شود
پایگاه خبری معدن نیوز - علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در گفت و گو با بازار شهر از برگزاری اولین کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد توسط شرکت فولاد هرمزگان خبر داد.
  بزرگنمايي:

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در گفت و گو با بازار شهر از برگزاری اولین کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد توسط شرکت فولاد هرمزگان خبر داد.

کاظمی در این گفت و گو گفت: فولاد هرمزگان برای اولین بار در کشور کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد را در نیمه دوم سال 98 در شهر بندرعباس برگزار خواهد کرد.
ریخته‌گری مداوم یکی از فناوری‌های مهم در صنعت فولاد است. ازآنجا که دانش ریخته‌گری در جهان دائما در حال تکمیل و بروز رسانی است باید در ارتباط با این موضوع، ارزیابی مداومی از وضعیت صنعت کشور انجام شود. در این بررسی و ارزیابی توجه به نکاتی نظیر فناوری، دانش فنی موردنیاز، راه‌های حل مشکلات و نوآوری، میزان سرمایه‌گذاری، مسائل زیست‌محیطی و قابلیت‌های موجود در وضعیت فعلی صنعت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس و با توجه به وجود بستری مناسب جهت استفاده از دانش، همفکری و تعامل شرکت‌های فولادی، انجمن‌های علمی نخبگان صنعتی و جامعه دانشگاهی کشور، فولاد هرمزگان برای اولین بار در کشور کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد را در نیمه دوم سال 98 در شهر بندرعباس برگزار خواهد کرد.

وی هدف نخست از برگزاری این کنفرانس را شناسایی آخرین فناوری‌ها و دستاوردها در حوزه ریخته‌گری مداوم فولاد عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به تولید فعلی فولاد کشور (کمی و کیفی) و نیاز به توسعه خطوط فولادسازی و ریخته‌گری مداوم مطابق افق 1404 نیاز است که آخرین فناوری‌های ماشین‌های ریخته‌گری مداوم بررسی و معرفی گردند. همچنین آخرین دستاوردهای مواد مصرفی و تجهیزات مختلف خطوط ریخته‌گری هم در این کنفرانس موردتوجه قرار خواهد گرفت. هدف دوم، شناسایی مشکلات و نیازهای فناوری و بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد است. بومی‌سازی در صنایع، حقیقتا فرآیندی است که نیاز به نقشه راه دارد و غایت آن استفاده بهینه از همکاری‌های بین‌المللی و ایجاد امکان تولید محصول و فناوری‌های مربوط به آن، به اشکال مختلف در داخل است. امروزه صنعت فولاد نیز همچون بسیاری دیگر از صنایع کشور به بومی‌سازی نیاز دارد اما اهمیت صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مادر و راهبردی، اهمیت توجه به آن را دوچندان می‌کند. نیاز صنعت به تجهیزات، مواد اولیه خارجی در تولید محصولات فولادی و نیز برخی فناوری‌های مورداستفاده در این صنعت، لزوم و امکان بومی‌سازی این تجهیزات یا مواد، مطابق با دانش روز دنیا از جمله مواردی است که در بحث بومی‌سازی صنعت فولاد موردبررسی قرار خواهد گرفت. هدف سوم به شناسایی تمام متصدیان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه ریخته‌گری پیوسته و برنامه‌ریزی برای آینده مربوط می‌شود. به دلیل نبود یک بانک اطلاعاتی کامل از متصدیان، متخصصان داخلی و حتی خارجی در زمینه تخصصی ریخته‌گری مداوم و فعالیت‌های صورت‌گرفته در این خصوص، انتشار مناسب نتایج فعالیت‌های آن‌ها صورت نگرفته و علاوه بر ایجاد موازی کاری‌های گسترده؛ سایر صنایع از نتایج طرح‌های پژوهشی برتر مطلع نشده‌اند و درنتیجه بیشتر اوقات پروژه‌ها به‌صورت استانی و یا حتی شرکتی اجرا می‌شوند.

کاظمی ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی که در خلال این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد را به شرح ذیل عنوان کرد:

1- شناسایی راهکارهای لازم در راستای دستیابی به ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و با توجه به طرح توسعه‌های موجود و تبدیل استان هرمزگان به‌عنوان قطب سوم تولید فولاد کشور لزوم رشد سریع این استان در زمینه‌های مرتبط با فولاد به‌خصوص ریخته‌گری مداوم به‌شدت احساس می‌شود و باید با برگزاری کنفرانس‌های این‌چنینی جامعه صنعتی استان را به این سمت سوق داد تا علاوه بر برنامه‌ریزی لازم برای دستیابی به دانش فنی لازم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز مشخص شود.

از طرفی زمینه‌سازی لازم جهت انتخاب و اکتساب فناوری مناسب در تولید 10 میلیون تن فولاد انجام خواهد شد.

2- ارتقاء ارتباط بین صنعت و دانشگاه با نگاه تخصصی موردنیاز صنعت فولاد کشور: در سند چشم‌انداز نیز که با هدف هدایت ایران به سمت کشوری توسعه‌یافته (ایرانی که از نظر اقتصادی، علمی و فناوری، جایگاه اول منطقه را داراست) تدوین شده است ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه باهدف دستیابی به جایگاه فوق در صنعت فولاد به‌شدت احساس می‌شود. در همین راستا، جامعه دانشگاهی کشور و فارغ‌التحصیلان برتر کشور باید از این طریق با نیازهای واقعی صنعت آشنا شوند و پروژه‌های پژوهشی مربوطه را تعریف و عملیاتی کنند. موضوع مهم و کانونی این کنفرانس یعنی ریخته‌گری مداوم می‌تواند نیازهای دوسویه صنعت و دانشگاه را به‌روشنی بیان کند تا انشااله در کنفرانس‌های آتی دستاوردهای این ارتباط را مشاهده نماییم.

- بررسی چشم‌انداز و افق 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور: یکی از اهداف اساسی طبق سند چشم‌انداز 1404 کشور، دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد است. در سند چشم‌انداز نیز که باهدف هدایت ایران به سمت کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه تدوین‌شده، افزایش تولید این کالای راهبردی موردتوجه خاص قرار گرفته و دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد به‌عنوان یک هدف مهم عنوان‌شده است. بر این اساس و بر مبنای مطالعات طرح جامع کشور، نزدیک به 80 درصد فولاد تولیدی کشور بر اساس افق 1404 توسط کوره‌های قوس الکتریک و القایی تولید می‌شود لذا دستیابی به دانش فنی و فناورانه در خصوص فرآیند ریخته‌گری مداوم، جزء ملزومات اولیه طرح توسعه فولاد ایران است که در این کنفرانس به آن پرداخته خواهد شد.

وی در خاتمه فهرست عناوین تخصصی دیگری که در این کنفرانس مورد بررسی قرار خواهند گرفت را چنین بیان داشت:

- متالورژی تاندیش، پاتیل، قالب

- کیفیت و تولید گریدهای ویژه، فولاد تمیز و عملیات آماده‌سازی محصول در ریخته‌گری مداوم

- شبیه‌سازی تاندیش قالب و ماشین ریخته‌گری (متالورژی، انجماد، جریان، هدایت حرارتی)

- بهترین تجارب بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، توقفات در ماشین ریخته‌گری

- ایمنی و مسائل زیست‌محیطی فرآیند ریخته‌گری مداوم

- اتوماسیون و ابزار دقیق و کنترل فرآیند ریخته‌گری

- نقش فناوری اطلاعات در استقرار راهکارهای انقلاب صنعتی چهارم در فرآیند ریخته‌گری

- سیستم‌های خنک‌کاری و روان‌کاری در ریخته‌گری مداوم

- مدرن‌سازی و توسعه پلنت‌های ریخته‌گری


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد